Spinnrulle kusten?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnrulle kusten??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnrulle kusten??

Nu ger jag snart upp!!!!

Fiskar mest vid kusten och har med tiden kört med en massa olika multirullar.
    Började med en Eon 5600 när den kom, funkar fortfarande men är lite "lätt" sliten ...
    Sen kom en 6000 Classic, även den har fått jobba hårt och e lite sliten, men funkar fortfarande.....

Efter det så provade jag en LP och fastnade totalt, och sen blev de vänstervevat istället för höger.....
    Men, alla LP jag provat har banne mig rasat jävligt snabbt, först ut var en gammal Team Daiwa-S 100HI, denna höll c.a 1 år...
    Nästa rulle var nån billig junk som rasade på 4-5 fiskepasset...
    Sen kom en Revo-s som funkade knappt 1 säsong, visst den funkar fortfarande, men kastar riktigt illa...
    Nu sist var det en Shimano Citica 201-D, som höll 7 fiskepass innan den sa upp sig....

Till saken hör att jag enbart kastat 10-28g drag, finns det ingen LP som håller för detta??
    Börjar mer o mer fundera på o gå tillbaka till runda multis istället för LP, men jag gillar ju verkligen känslan i LP....

Vad göra??
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Är det den salta miljön som tar rullarna eller är det något annat ?
    Hur mycket fiskar du egentligen? Tycker det låter väldigt märkligt att rullarna inte håller bättre !?

Är det verkligen 10-28gr eller är det kanske 100-280gr

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Är det den salta miljön som tar rullarna eller är det något annat ?
      Hur mycket fiskar du egentligen? Tycker det låter väldigt märkligt att rullarna inte håller bättre !?

Är det verkligen 10-28gr eller är det kanske 100-280gr

Jadu, spöet är ett Abu agenda 8 fot 10-30g, så jag antar att de e 10-28g....
      Bra fråga, Daiwa rullen är väl åldern som tagit ut sin rätt.
      Revon var jag aldrig riktigt nöjd med från början.
      Citican kastade riktigt bra o va mjuk o fin från början, dock så började den låta "klocketi-klocketi" om den när man vevar in och den kastar mycket kortare numera....

Har ju med grejerna till jobbet så c.a 2 timmar/pass 3-4ggr/vecka blir det nog....

Det tyngsta jag kastat med Citican t.ex är wiggler 28g...

Kommentera

HAr en liten teori om att det är dom schweizerost liknande spolarna som ställer till det.......

Kommentera

får rullarna någon kärlek efter saltvattnet?

lågprofils kan jag inte mycket om. men en amba 2500\2501 är ju i princip en klassisk rulles styrka i lp format. dock är vänstervev svårt att hitta

Kommentera

Tror inte det är spolen, jag har själv haft 2 Revo S till kust-fiske och vad jag tycker om dom är säger jag inte här, det är barnförbjudna ord och dom innefattar mer en spolen

Hade du kört tyngre beten typ 40gr och uppåt hade jag sagt 6500 CS Rocket (ej Pro Rocket)

Med tanke på vad du kastar för beten har jag bara erfarenhet av 2 som håller, lågprofil Revo Inshore, den pallar salt-vatten fint, annars har du Record 50/51/60/61 som är riktigt trevliga rullar skillnaden mellan 50 och 60 varianterna är bara spol-bredden dom tar lika mycket lina..

Om jag får välja mellan Inshore och Record blir det en Record den värkar tåla betydligt mer...

Kommentera

Krokodiljägaren

får rullarna någon kärlek efter saltvattnet?
              Samma som mina runda multisar altid fått, d.v.s sköljer dom under kranen efter varje fisketur i saltvatten, smörjer dom varannan månad, oftare under högsäsong och större genomgång 1 gång/år.....

jorgen.mansson

Tror inte det är spolen, jag har själv haft 2 Revo S till kust-fiske och vad jag tycker om dom är säger jag inte här, det är barnförbjudna ord och dom innefattar mer en spolen
              Mmmmmm, tro mig jag känner igen de där

Hade du kört tyngre beten typ 40gr och uppåt hade jag sagt 6500 CS Rocket (ej Pro Rocket)

Med tanke på vad du kastar för beten har jag bara erfarenhet av 2 som håller, lågprofil Revo Inshore, den pallar salt-vatten fint, annars har du Record 50/51/60/61 som är riktigt trevliga rullar skillnaden mellan 50 och 60 varianterna är bara spol-bredden dom tar lika mycket lina..

Om jag får välja mellan Inshore och Record blir det en Record den värkar tåla betydligt mer...
              Om jag ändrar betesvalen till viktspannet 18-40g då??
              Är helt klart inne på en i storleksklassen 5000, har kollat lite på Shimano Cardiff 301..... En rulle som jag tyckte satt perfekt i handen....

Kommentera

Cardiff är i storlek med en 5000, om jag får välja mellan 5000/6000 storlek så blir det 6000 alla dagar i veckan, bla. kastar dom bättre, och då är du inne på storlekar som 6500 Rocket, det som gjorde jag sa ej Pro Rocket var att det finns betydligt mer roliga varianter på CS modellerna med lagrade evighets-skruvar, 3 kullager och ingen bussning, högre utväxling m.m. Pro-Rocket är stöpt i samma mall och är som den är....

Har inte hört något negativt om Cardiff tror den har varit med några år nu så helt klart en bra rulle, men den skulle jag inte köpa i Sverige priserna här är stöld, du behöver bara köpa i Danmark så har du gjort vinst på minst 500kr fraktat och klart.... http://www.lystfisk.dk/default.asp?p...9&vareID=10955 bara denna utan något speciellt letande ca 850 kr jag tycker om utväxlingen ca 850kr ink frakt.....

Om du kör beten i 40gr klassen har Recorden en trevlig finess som gör att invevnings-motståndet är försumbart även med tyngre beten, den grejen tycker jag om när jag fiskar lite tyngre beten som ger motstånd i vattnet..

Har aldrig aktivt kastat beten över 40 gr med den även om den fixar 80-100gr utan problem...,,Över 40 gr så blir det CS Rocket 6500 för mig....

Dom flesta runda rullar fixar det du är ute efter, jag fiskar mycket kust-fiske och har fått en del ideer genom åren och har man hållit på för länge är det svårt att sluta med grejer som man vet fungerar ......

Köp den rulle du tror dig trivas med, det blir ju som en kompis flera år framåt, var inte orolig dom som nämnts här håller alla mer en väl.......
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-11-10, 03:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
                  Citican kastade riktigt bra o va mjuk o fin från början, dock så började den låta "klocketi-klocketi" om den när man vevar in och den kastar mycket kortare numera....
                  Den kanske behöver lite olja i kullagren och i linspridaren eller?

Häls /T
                  Senast ändrad av tonyex; 2011-11-10, 08:34.

Kommentera

Du som kan Cardiff, 300/301 är det bra rullar?? Har även för mig dom är lite mindre i Yttermåtten en 5000 rullar??? Hanterar dom beten på 18 gr?? Tråd-skaparen var ju inne på en cardiff och där vet jag inte 100%

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04