Curado 301e inget iar lager? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Curado 301e inget iar lager?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
    En detalj, axeln som huvuddrevet sitter på sitter inte helt tvärfast utan det går att vicka lite på den i sidled. Skall det vara så?
    Ja , den axel går att vicka lite. Den sitter fast sen, när gaveln skruvas fast.

Tyvärr, det är så att rullen kan göra många konstiga ljud. Det du kan kolla är om huvuddrevet eller pinjongdrevet är skadade, vilket jag inte tror, men man vet ju aldrig. Är bromslamellerna ok?

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
      Har plockat isär rullen ett antal gånger idag, och böjt och moddat med backspärrshaken men inte lyckats få bort ljudet. Testade en gång till att ta bort backspärrshaken och denna gången försvann inte ljudet. Så det verkar trots allt inte som att det är den som är problemet.

Ljudet kommer inte när man bara fri-vevar utan jag måste lägga lite motstånd på spolen för att det skall komma. Antingen genom att dra ut lina och bromsa den mellan fingrarna eller genom att lägga tummen på spolen under tiden jag vevar. Det verkar alltså som att det kommer när det blir lite belastning.

En detalj, axeln som huvuddrevet sitter på sitter inte helt tvärfast utan det går att vicka lite på den i sidled. Skall det vara så?
      Har samma fel på min lågprofil :S Att den låter illa när det är tryck på spolen eller i mitt fall när man vevar in en wobbler eller vilket drag som helst så låter det som man sågar typ. Eller filar en träbit. Låter riktigt illa..

Kommentera

Kan kanske vara kullagret som centererar spoldrevet som är kasst. Sitter i vevgaveln och genom det går spoldrevet ut och greppar i spolen.

Kommentera

Har gjort rent båda spollagren med aceton nu, ingen skillnad.

Märkte dock att ljudet blir mindre tydligt när man drar åt "kastbromsen".

Tycker att det låter som att det är huvuddrevet och pinjongdrevet som man hör. Vet dock inte varför, kanske skall syna dem under lupp och se om det finns skador. Låter som att det är deras kuggar som möts som skapar ljudet. Borde väl i så fall vara pinjongdrevet eftersom det låter hela tiden, borde ju inte vara alla kuggar på huvuddrevet som blivit skadade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 716 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04