Curado 301e inget iar lager? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Curado 301e inget iar lager?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Curado 301e inget iar lager?

    Köpte mig en beg shimano curado 301e på ebay som jag fick hem i veckan. Testade den nu i helgen till jerkbaitfiske, och det gick väl sådär. Veven går tillbaka ett litet hack vid varje jerk, vilket gjorde fisket helt hopplöst. Kändes som om man inte hade något iar lager utan att det enda som stoppade var backspärrshaken. Väldigt stor skillnad jämfört med min JB som där veven inte rör sig en millimeter.

    Är det så att Curadon saknar IAR lager? Eller kan det vara så att det är trasigt? Hur går man tillväga för att kontrollera eller eventuellt laga eller byta?

  • #2
    Den har IAR samt extra backupspärr via klassisk hake. Sen har Shimanos IAR en tendens att glappa ngn mm bakåt innan de låser, men jag misstänker att det är mer i det här fallet?? Prova att rengöra lagret och sedan smörja det med olja. Är det för mycket fett i lagret kan det strula. Vissa rullar har även problem när det är kyligt ute..och det är svårare att rå på = )
    Senast ändrad av Hippo; 2011-11-06, 22:49.

    Kommentera


    • #3
      Veven på curado kan röra sig ett litet hack, fast det ska vara så lite så man nästa inte ska märka.
      Du kan alltid öppna rullen , ta bort backspärrshaken och dubbelkolla om att du har fått en otajt IAR lager på din curado.
      Häls /T
      PS: Hippo hann svara före.
      Senast ändrad av tonyex; 2011-11-06, 22:50.

      Kommentera


      • #4
        Killen jag köpte rullen av sa att han precis hade servat den, kan ju vara så att han inte riktigt visste vad han gjorde.

        Kan ju vara värt att öppna och kolla, hur sitter IAR lagret på curadon? Är det pressat i gaveln eller kan man plocka ut det helt för rengöring?

        Passar på med en annan fråga när jag har två shimano fantaster i tråden. Tycker att jag hör och känner hur kuggarna jobbar inne i rullen när jag vevar. Kan det vara så att han har snålat med fettet på huvuddrevet?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
          Killen jag köpte rullen av sa att han precis hade servat den, kan ju vara så att han inte riktigt visste vad han gjorde.
          Det kan nog stämma.

          Det går att plocka ut IAR lager utan problem och även om han har snålat med fettet på huvuddrevet , du ska inte behöva höra kuggarna inne i rullen. Backspärrshaken kan ge konstiga ljud om det är något fel med den.

          Häls /T
          Senast ändrad av tonyex; 2011-11-06, 23:52.

          Kommentera


          • #6
            Okej, har öppnat upp rullen nu. Testade först med att ta bort backspärrshaken. Efter det försvann oljudet i rullen, frågan är bara på vilket sätt den varit felmonterad. Såg hyfsat rätt ut, men på något sätt måste den väl ligga an på kuggarna för hårt.

            Iar-lagret verkar ju inte vara helt kaputt för det spärrar veven även utan extra haken. Men det ser absolut ut som att det är fett som lagret är smörjt med. Dock lyckas jag inte få ut det, vet inte hur mycket våld man skall våga använda men det ploppar ju inte ut enkelt i alla fall.

            Kommentera


            • #7
              Problemet med backspärrshaken är vanligt.
              Om man har öppnat rullen och har varit oförsiktigt med att ta bort huvuddrevaxel, då kan backspärrshaken har böjt sig åt fel håll.
              Backspärrshaken ska inte ligga på huvuddrevsaxels kugghjulet för hårt utan den ska röra det lätt. Lite fett ska den ha oxå.

              Här är en bild på min curado 201E7. På 300 modellen sitter precis på samma sätt.


              IAR lagret kan sitta hårt emellanåt, fast så mkt våld ska man inte behöva använda på att det ska ut.

              Häls /T

              Kommentera


              • #8
                Lyckades inte få ut IAR-lagret hur jag än pressade, känns inte bra att lägga mer kraft än vad jag gjorde. Men gjorde rent det så gott jag kunde när det satt kvar i rullen och lade på rocket fuel red label, nu känns det som att det är "tajtare" och tar direkt. Blir ju dock en annan belastning när man jerkar så jag får se hur det känns efter det.

                Funderar på om det kan vara så att backspärrshakens "flikar" de som ligger an mot kugghjulet är lite för mycket inåtböjda. De är "vikta" mot varandra vilket gör att de håller om kugghjulet hårdare än om de hade varit helt raka. Kanske borde man böja ut dem en aning så att de inte greppar lika hårt om kugghjulet?

                En annan detalj, skall huvuddrevet sitta hårt fast på axeln? Får bända lite med en mejsel för att få det att släppa de första millimetrarna, sedan går det lättare resterande biten.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
                  Funderar på om det kan vara så att backspärrshakens "flikar" de som ligger an mot kugghjulet är lite för mycket inåtböjda. De är "vikta" mot varandra vilket gör att de håller om kugghjulet hårdare än om de hade varit helt raka. Kanske borde man böja ut dem en aning så att de inte greppar lika hårt om kugghjulet?
                  Precis, de ska bra "toucha" kugghjulet.

                  Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
                  En annan detalj, skall huvuddrevet sitta hårt fast på axeln? Får bända lite med en mejsel för att få det att släppa de första millimetrarna, sedan går det lättare resterande biten.
                  På vissa rullar sitter huvuddrevet hårdare än andra, det är bara och vänja sig. Det blir bara lite jobbigare när det det är dags att byta bromslamellen som sitter under huvuddrevet. Inget att oroa sig för.

                  Häls /T

                  Kommentera


                  • #10
                    Har plockat isär rullen ett antal gånger idag, och böjt och moddat med backspärrshaken men inte lyckats få bort ljudet. Testade en gång till att ta bort backspärrshaken och denna gången försvann inte ljudet. Så det verkar trots allt inte som att det är den som är problemet.

                    Ljudet kommer inte när man bara fri-vevar utan jag måste lägga lite motstånd på spolen för att det skall komma. Antingen genom att dra ut lina och bromsa den mellan fingrarna eller genom att lägga tummen på spolen under tiden jag vevar. Det verkar alltså som att det kommer när det blir lite belastning.

                    En detalj, axeln som huvuddrevet sitter på sitter inte helt tvärfast utan det går att vicka lite på den i sidled. Skall det vara så?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 336 svar
                    266 606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                    15 svar
                    2 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fisketrassel  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    895 svar
                    142 819 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 049 svar
                    196 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Arbetar...
                    X