Ambassadeur till gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur till gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur till gädda

Hej

Ska köpa mig en ambassadeur för att kasta lite tyngre wobbler...skulle vara tacksam för tips och råd för att hitta den ultimata rullen som ger mig långa kast och håller för detta fiske.

/acc

Ambassadeur inshore säljs nu för 1550:- hos Jensen & Celander. Super rulle till det tunga fisket.
    I näst kast så .....

Kommentera

Ambassadeur 5501 c3 funkar fint.

Kommentera

Pro Rocket!!

Kommentera

Samtliga Ambassadeurer kommer att funka. Välj den du tycker är snyggast och som passar din plånbok. Gillar min Predator skarpt till jerkfisket men kastar onekligen längre med min Pro Rocket. Jag skulle alla dagar välja en Amba med mässingstativ så därför går C3, C4 bort.

Kommentera

Ursprungligen postat av accurate Visa inlägg
            Hej

Ska köpa mig en ambassadeur för att kasta lite tyngre wobbler...skulle vara tacksam för tips och råd för att hitta den ultimata rullen som ger mig långa kast och håller för detta fiske.

/acc
            Hej Martin Sternlert;

Vid spinnfiske med wobbler på 60 grams vikt och tyngre använder jag ABU Ambassadeur 7000 sedan den kom som nyhet våren 1972. Kastar du med lite tyngre beten och 0,41 mm PowerPro spectralina eller 50 Lbs dacronlina slår Ambassadeur 7000 det mesta när det gäller att kasta långt med stora wobbler och tunga skeddrag. Spolen på Ambassadeur 7000 är bred och diametern på spolen tillåter extremt långa kast med både stora och tunga beten. Går du ner i rullstorlek till Ambassadeur 6000 då måste du också gå ner i lindiameter för att få någorlunda acceptabla kastlängder. Här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm har du min egen favorit 7000-rulle sedan jag började kasta med stora wobbler som Ingvar Westins Jätte, Rapala Magnum CD18 (som du ser på bilden), Cisco Kid 1800 och Swim Whizz Nr 7 och Nr 8. Personligen tror jag att jag har gjort minst dubbelt så många kast med Ambassadeur multirullar på spöt som någon annan läsare här på FiskeSnack.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Ps. Martin, tänk också på att använda ett matchande spö till Ambassadeur 7000-rullen om du ska kasta med tunga beten. Ett 10-12 fots mycket styvt spö hittar du hos välsorterade fiskeredskapsbutiker som min favoritbutik Lundgrens Fiskredskapsfabrik i Gamla Stan.

Själv använder jag numera 11 fots Lamiglas beachcastingspön http://www.anglersworkshop.com/items.aspx?catid=2177 samt 11-12 fots Sportex Carbon Kevlar-spön som mina ögonstenar 11 fots Pike Furusund och 12 fots Mörrum samt ett extra kraftigt 10,5 fots Sportex Carbonspö som Sonny Stjärnås i Göteborg byggde åt mig år 1980 innan jag åkte till Minnesota och tävlade i Muskiefiske i Leech Lake. Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2011-10-15, 17:02.

Kommentera

revo toro 50 finns för 1795:- på dogger

Kommentera

Om 5500 storlek en Pro Rocket den sviker aldrig, Om 6500 storlek står det mellan en Pro-Rocket Och en Record HC och jag skulle nog ta Recorden, Tänk också på att en 6500 rulle kastar bättre och längre en motsvarande 5500.

7000 är ingen spinn-rulle det är en Trolling-rulle och alldeles för stor och tung att stå och kasta med.

Kommentera

[QUOTE=jorgen.mansson;663724]Om 5500 storlek en Pro Rocket den sviker aldrig, Om 6500 storlek står det mellan en Pro-Rocket Och en Record HC och jag skulle nog ta Recorden, Tänk också på att en 6500 rulle kastar bättre och längre en motsvarande 5500.

7000 är ingen spinn-rulle det är en Trolling-rulle och alldeles för stor och tung att stå och kasta med.[/QUOTE]

Hej Jörgen Månsson;

Där har du till 100 % fel! ABU´s röda Ambassadeur 7000 är en alldeles utmärkt spinnrulle som jag själv spinnfiskat efter Gädda och Lax med sedan den introducerades som sportfiskemarknadens stora nyhet för spinnfiskare våren 1972.

Själv har jag spinnfiskat med med mina röda Ambassadeur 7000 multirullar och 10-12 fots styva spinnspön hundratals långa fiskedagar per år...och bättre spinnrulle att kasta stora, tunga wobbler och skeddrag med har jag personligen aldrig sett eller fiskat med. En av fördelarna med Ambassadeur 7000 jämfört med 6000- och 5000-serierna är att 7000-rullarna går att kasta betydligt längre med tunga beten än med de mindre Ambassadeur-rullarna. Eftersom spolen är bredare kan du få på betydligt mer lina på 7000-rullen av samma diameter än hos de mindre Ambassadeur-rullarna. Kastar du ett långt kast med en tung wobbler och med en 6000-rulle med upp till 2 mm från spolkanten påspolad 0,41 mm Power Pro eller någon annan lina i samma dimension ser du att lindiametern krymper snabbt vid utkastet. Jämför du sedan kastlängden med en 7000-rulle och samma bete och samma upp till 2 mm från spolkanten påspolade 0,41 mm Power Pro ser du genast att du kastar betydligt längre med 7000-rullen än med de andra mindre multirullarna.

Det riktigt stora lyftet som placerade ABU´s Ambassadeur 7000 ljusår före alla konkurrenter när det gäller långkastande multirullar för tunga beten var i slutet på 1990-talet eller i början på 2000-talet när den röda Ambassadeur "PRO ROCKET" 7000CS kom ut på marknaden. Jag köpte genast flera exemplar till min son John-Fredrik här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm och mig. Med den nya Pro Rocket 7000CS kastar du otroligt långt och kan kasta med den hela dagen utan att bli det minsta trött.

Jörgen Månsson, under senare år har ABU utvecklat räkneverksrullar som har ABU´s kvalitet och liknande räkneverk som hos mina sedan 1993 egna trollingrullar DAIWA SG47LC. Förr i tiden använde jag SHIMANO Triton 200G som trollingrullar vid Gös- och Laxtrolling, men de har pensionerats till förmån för räkneverksrullarna DAIWA SG47LC.

Mitt personliga tips till dig Jörgen Månsson är att du köper en Ambassadeur "PRO ROCKET" 7000CS och fiskar med den nästa säsong. Sedan kan du komma tillbaka till mig och berätta om dina nya, positiva erfarenheter.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2011-10-19, 09:14.

Kommentera

7000 är ingen spinn-rulle det är en Trolling-rulle och alldeles för stor och tung att stå och kasta med.
                    Håller helt med Old Firehand.
                    En 7000 är en ypperlig spinnrulle till det tunga fisket. Har många många timmar med min 7000 syncro då jag främst fiskat lax i Kalix älv och Ängesån. Det har även blivit många kast till gäddfisket med stora tunga wobblers och den satt då på ett Adexa Tempest spö 10".
                    Så att 7000 är enbart en trolling rulle är bara tomt prat!

Nu använder inte jag min 7000C, kanske dax att ta upp den från gömmorna och spola på ny lina och låta den luftas lite.....
                    I näst kast så .....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S