Flätlinan smäller av! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlinan smäller av!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlinan smäller av!

Har ett problem som jag inte riktigt förstår mig på. Var och fiskade havsöring och min utrustning var följande:
    Spinnspö 9 fot med kastvikt upp till 55 gram
    Ambassadeur ultra mag 1
    Tuf Line XP 0,23
    Drag, 20g vicke

Det blåste kraftig motvind men det gick att kasta utan att få skatbon, men tre gånger så small linan av och betet flög iväg och vilar nu på botten. Det jag inte fattar är hur det gått till. Inga av spöringarna är skadade. Jag gjorde säkert 70 kast utan att något problem uppstod, sen small linan och jag knöt om och gjorde lika många kast igen utan problem. Tror ni att boven i dramat är spöt som är för kraftigt och laddar för mycket och då kustwobblern får bra fart så pallar inte linan trycket. Eller är det rullen som har dålig linuppläggning så linan skär ner och på så sätt fastnar så det blir ett ryck vid kastet. Måndagsexemplar på linan? Skulle gärna få tips på vad som är fel då det inte är så kul att behöva köpa ny lina och drag ofta.
    Tack på förhand.
    /H

Jag har råkat ut för samma sak fast då med betydligt tunnare lina 0:17 och en Record 51 när jag tittade på linan la den små loopar som rätade ut sig själv, dessa har antagligt gjort försvagningar i linan

Kommentera

Vicke är ett bete som går lätt att veva in. Det gör inte mycket motstånd i vattnet. Då kan det vara bra om man försöker att med hjälp av handen som håller spöhandtagetet/palmar rullen istället greppa framför rullen och med tummen och pekfingret kontinuerligt bromsa den inkommande linan så den lägger sig hårt på spolen. Lindas linan upp för löst på spolen ökas risken för att den skär ner i underliggande varv vid utkastet.

Om du inte gör så när du vevar in kan det vara där du har svaret på hur problemet uppstått och även lösningen.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Byt märke på lina. Jag har aldrig haft tur med Tufline XP på multirulle. Visst spelar "linupplägg" och om det tex lite loopar stor roll. Vid loopar som tex gör att lina ligger framåt och bakåt kommer spolen att stanna upp tvärt/byta håll mitt under kastet och linan kommer sannolikt gå av.
        Men som sagt, jag personligen har aldrig gillat Tufline XP, och den har gått av flera ggr vid gäddfiske vid kast så kommer inte använda den igen

/R

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag har råkat ut för samma sak fast då med betydligt tunnare lina 0:17 och en Record 51 när jag tittade på linan la den små loopar som rätade ut sig själv, dessa har antagligt gjort försvagningar i linan
          Hur lägger sig linan i loopar? Jag ser att min rulle har kass linuppläggning men den har kastat gäddjiggar tidigare med samma lina som nu ligger på och inget hände. Är det rullen eller linan som är dålig som skapar loopar?

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
            Byt märke på lina. Jag har aldrig haft tur med Tufline XP på multirulle. Visst spelar "linupplägg" och om det tex lite loopar stor roll. Vid loopar som tex gör att lina ligger framåt och bakåt kommer spolen att stanna upp tvärt/byta håll mitt under kastet och linan kommer sannolikt gå av.
            Men som sagt, jag personligen har aldrig gillat Tufline XP, och den har gått av flera ggr vid gäddfiske vid kast så kommer inte använda den igen
            /R
            Funderar på att ta PP i 0,19 och prova. Eller finns det något annat märke som funkar bra i tunna dimensioner på multirulle?

Kommentera

händer det igen när du bytt lina så är spötoppen trasig. det är oftast det som är problemet fast man inte alltis känner någon skada.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Hur lägger sig linan i loopar? Jag ser att min rulle har kass linuppläggning men den har kastat gäddjiggar tidigare med samma lina som nu ligger på och inget hände. Är det rullen eller linan som är dålig som skapar loopar?
                Blir en stor skillnad om du kör med tyngre / tungdrivna drag i vattnet (läs gäddjiggar) än när du kör med 20gr vicke tex.
                Tyngre betet sträcker linan på rullen på ett helt annat sätt än ett lätt Vicke i motvind.

20gr är i lättaste laget för ditt spö så jag tror det är en kombination av för hög kastvikt på spöt och att du kastade "lätt" i motvind.

Kommentera

Linan lägger sig i U på det översta lagret dessa U rättas ut vid kasten och finns inte mer en under själva kastet,alltså finns dom inte vid invevning. kan kännas som man skjuter k-pist när dom rättar ut sig. Fenomenet uppstår inte före linan blivit blöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    Vicke är ett bete som går lätt att veva in. Det gör inte mycket motstånd i vattnet. Då kan det vara bra om man försöker att med hjälp av handen som håller spöhandtagetet/palmar rullen istället greppa framför rullen och med tummen och pekfingret kontinuerligt bromsa den inkommande linan så den lägger sig hårt på spolen. Lindas linan upp för löst på spolen ökas risken för att den skär ner i underliggande varv vid utkastet.

Om du inte gör så när du vevar in kan det vara där du har svaret på hur problemet uppstått och även lösningen.
                    Jag har också upplevt att i flera fall behövde jag göra på det sättet för att bli av med fenomenet att linan lägger sig ganska löst på spolen. Jag trodde hela tiden att det var fel på min kastteknik men nu inser jag att det hänger på draget som jag använder just då.
                    Tight lines!
                    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 764 visningar