Skillnad på multirullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på multirullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det nylonlina eller flätlina som du spolade på?
    Senast ändrad av CDan; 2011-09-29, 10:57.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jag har kört på 0:30 flät-lina både på min 6500 CS rocket och min 60HC och dom tar ca:180m 0:30 båda 2, flätlina tar betydligt mer plats en nylon, med nylon stämmer 200m 0:40 hur bra som helst.

Hoppas du kommer att ha mycket glädje av rullen, jag tycker man kan släppa betydligt mer på bromsar och annat utan att bry sig jämfört med andra Amba, och den kastar lika långt som en otrimmad Rocket. Konstruktionsändringen på den värkar ha gjort nytta i stabilitet.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
        Är det nylonlina eller flätlina som du spolade på?
        Det är nylon. Blir kanske att köpa en extra (Icke HC) spole nästa år för flätlina och gädda. Men nu blir det nog mest lax resten av året.
        Regel nr1:
        Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag har kört på 0:30 flät-lina både på min 6500 CS rocket och min 60HC och dom tar ca:180m 0:30 båda 2, flätlina tar betydligt mer plats en nylon, med nylon stämmer 200m 0:40 hur bra som helst.

Hoppas du kommer att ha mycket glädje av rullen, jag tycker man kan släppa betydligt mer på bromsar och annat utan att bry sig jämfört med andra Amba, och den kastar lika långt som en otrimmad Rocket. Konstruktionsändringen på den värkar ha gjort nytta i stabilitet.
          Funderar om räkneverket på fiskeaffären var fel. För om det går på 200m 0.40 borde det gå på minst 170-180m 0.42. Arean borde vara ca 10% mer för 0.42
          Regel nr1:

Kommentera

Flätlina bygger mycket mer på spolen än vad nylon gör. 200m 0,40 som står på rullen betyder att den tar ca 200m nylon. Men den kommer ta mycket mindre 0,42 flät.
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
              Funderar om räkneverket på fiskeaffären var fel. För om det går på 200m 0.40 borde det gå på minst 170-180m 0.42. Arean borde vara ca 10% mer för 0.42
              Efter mina "högteknologiska" och "hi tech" ;-) beräkningar ska det få plats 180m/0,42mm. Men kanske räkneverket halkade på spolen och räknade fel. Alltså du kanske har rätt.

Jag brukar, i såna fall, spola av och spola på och räkna hur mycket var. Alltså jag spolar av mellan 2 pinnar, dörrhandtag eller liknande, och mäter avståndet mellan handtagen. Därefter multiplicerar jag med antalet varv mellan dessa.

Kanske rullen har speciell spole. Finns 7000-rullar med bred eller smal spole t.ex.
              Tight lines!
              CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                Flätlina bygger mycket mer på spolen än vad nylon gör. 200m 0,40 som står på rullen betyder att den tar ca 200m nylon. Men den kommer ta mycket mindre 0,42 flät.
                Men jag har ju inte flätlina. Jag har 0.42 nylon.
                Regel nr1:

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
                  Efter mina "högteknologiska" och "hi tech" ;-) beräkningar ska det få plats 180m/0,42mm. Men kanske räkneverket halkade på spolen och räknade fel. Alltså du kanske har rätt.

Jag brukar, i såna fall, spola av och spola på och räkna hur mycket var. Alltså jag spolar av mellan 2 pinnar, dörrhandtag eller liknande, och mäter avståndet mellan handtagen. Därefter multiplicerar jag med antalet varv mellan dessa.

Kanske rullen har speciell spole. Finns 7000-rullar med bred eller smal spole t.ex.
                  Jo räknar du på areaförhållandet så bli 0.42 linan ganska exakt 10% större. Men det stämmer inte exakt så man även får tomrum mellan varven. Alltså 4st konkava trekanter för varje tvärsnitt av linan. Eftersom linan inte lägger sig perfekt sida vid sida så stämmer inte förhållandet exakt. Den kommer ju att lägga sig i föregående varvs "dike". Det blir svårare att räkna ut exakt. Men 10% borde stämma inom några meters felmarginal tror jag. Har vi någon matteintresserad här borde den kunna ta fram en formel om fungerar på alla variationer.

Det ska finnas två spolar på denna rulle. Vanliga som har rörtrumma med lyfthål och high capacity som är solid. Jag är säker nu på att jag har HC.
                  Regel nr1:

Kommentera

Jag vill ha en record !! hör av dig hur den funkar

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                      Jag vill ha en record !! hör av dig hur den funkar
                      Jag är klart nöjd. Kan inte jämföra med en Rocket då jag aldrig haft någon. Har en 7500c stainless high speed och en gammal 5000c. 7500an har lamellbroms men inte lika bra. 5000c:n är skräp i jämförelse. Tumknappen är väldigt praktisk.
                      Men jag missade eventuellt en storlax då jag av misstag råkade trycka in tumknappen precis efter motrycket då jag skulle bromsa spolen med tummen, så jag gav laxen slaklina, så den lossnade efter 5 sekunder. Men det är nog bara att jag var ovan rullen. Eller så hade det hänt hur som helst.
                      Den har redan skördat laxar på 11,8kg och 8,95 utan problem.

Jag ångrar inte köpet. speciellt då jag fick den för 1400kr i butik. Perfekt storlek för lax och gädda.

EDIT: jo en till sak som jag älskar är att backspärren är omedelbar. Spolen låser direkt bakåt. Men så kanske alla nya rullar har.
                      Regel nr1:

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 718 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04