BFT Bandit 7,3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Bandit 7,3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BFT Bandit 7,3

Hej allihopa!

Efter några månaders smygläsning har jag äntligen tagit tummen ur ***** och registrerat mig här.
    Jag heter Daniel, är 25 år och bor i Danderyd. Jag blev för en massa år sedan bestulen på hela min utrustning och har äntligen hittat tillbaka till fisket efter ett alldeles för långt uppehåll.

Jag tänkte nu införskaffa mig min första jerkutrustning inför höstfisket, och skulle behöva lite råd angående spöval.
    Jag är på jakt efter ett 2-delat spö som blir enklare att ta med på resor. Det spö jag har fastnat för är BFT Bandit 7,3 fot, så jag skulle gärna vilja höra era egna reflektioner över detta spö. Är det ett bra spö? Fungerar 7,3 fot bra, eller blir det för långt (Jag är 1.85 cm)? Av det lilla jag har läst så verkar det vara ett rätt bra spö, och sedan skulle det rent estetiskt passa väldigt bra med en 5501CS ProRocket! ;-)

ofc.nu rear det spöet just nu för 1.295 kr, vilket verkar vara ett rätt bra pris.

Tacksam för alla tips och tankar!

Bästa häls,
    Daniel.

Välkommen tillbaka till fisket!

Jag skulle nog rekommendera dig ett kortare spö om du aldrig har jerkat förut. Visst går det att jerka med ett 7,3 fots spö, men det är bra mycket enklare om man börjar med ett på runt 6 fot.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

spölängden beror nog till stor del av hur du står när du fiskar. Om du har en båt som gör att du kommer upp en bit från vattenytan när du jerkar och utan höga kanter i vägen så fungerar det nog bra med 7'3", men om du som jag står i en vanlig liten (men ganska bred) båt där man står typ i vattenytan så trivs iaf jag bra med ett 6' spö (jag är 1,95m). Visst skulle jag väl kunna stå på en bänk/sittplats och då bekvämt kunna ha ett längre spö men jag trivs bra på "golvet" i båten med mitt 6' spö :P

Jag kan även tillägga att jag inte har provat någon annan längd men jag tycker inte heller att jag behöver det. Det känns bara som att ett längre spö skulle vara i vägen.

Kommentera

jag jerkar med bla ett 7 fot st croix och där är bara 30 cm bakhandtag så fiskelängden blir väldigt lång. jag är själv 186-188 cm något men ja tycker 7 fots med kort bakhandtag är skönare än mitt andra på 6.6 fot med 46 cm bakhandtag. 7 fotaren har ca 25 cm längre fiskelängd.
        dock vet jag inte hur långt bakhandtag det är på bft spöet.

edit: pöängen i mitt något röriga inlägg är att jag tycker inte det är jobbigt att jerka med ett lite längre spö-
        Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2011-08-16, 20:54.

Kommentera

Är det så att de flesta går över till ett längre spö när de har jerkat ett tag? Jag tycker att det verkar så och det känns som att jag är den enda som fortfarande kör med 6' efter att ha jerkat i några år :P . Är det så att de flesta går upp i längd eller är det bara någonting jag har fått för mig?

Vad är det som gör att man vill ha ett längre spö egentligen? jag tycker inte att jag behöver kasta längre än vad jag gör och jag tycker att det går utmärkt att drilla fisk.

Kommentera

Jag har kört både Bft Bandit 7,3' och 6,6'. Båda är sköna.. Mitt skäl till att ha längre spö är att drillningarna blir mycket härligare. Dom kortare spöna är i regel styvare. BFT Bandit 7,3' är kanon att jerka med (ingen tendens till att kännas "svampig") och grymt skön att drilla fisk med. skittfiske!
            /Team Perax, Jon Persson
            http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Tack för alla snabba svar!
              Kontentan av allt är väl att smaken är som baken – vilket jag iofs kanske hade kunnat räkna ut! Jag får helt enkelt gå o klämma och känna på spöt. Jag hade nog valt 6,6" om det hade varit delbart, men det blir så krånligt att flyga/resa med ett odelbart spö.

Har ni några tips på andra, kortare spön, (2-del) i prisklassen 1.000–1.800 kr?

Kommentera

Det finns inga kortare spön på marknaden, Strike Pro har spön men deras rullfästen är riktigt dåliga och holkarna är skit dåliga.

I USA så jerkar många med 8-9'6" spön, så det går, du måste bara ändra din teknik lite.
                Jag föredrar spön med minst 35cm bakhandtag och 6'6"-7' när jag jerkar, har ett nyinköpt Woody 250g som jag är sjukt nöjd med.
                St Croix har 2st 7' tvådelade spön, ett 3 oz och ett 6 oz, som Krokodiljägaren sa så har dem dock kort bakhandtag, BFT spöt har längre handtag och har nog ungefär samma "fiskelängd".

Kommentera

Okej, tack för infon! Då får det bli ett BFT, om det nu blir ett delbart.
                  Hur gör ni andra när ni ska ta med era odelade spön på resor? Använder ni 2-meterstuber eller tar ni helt enkelt inte med er jerkspöt?
                  Senast ändrad av DL; 2011-08-16, 22:43.

Kommentera

Kör BFT bandit 7,3. Sjukt nöjd med känslan. Går utmärkt att jerka med, är 186cm lång. Har gjort egna spötuber av avloppsrör, då sågar man det i lagom längd för spöt Finns ju justerbara tuber med t ex http://www.dogger.se/bazooka-p-11068-c-607.aspx

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04