Vad ska jag köra med för rulle när jag fiskar jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska jag köra med för rulle när jag fiskar jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad ska jag köra med för rulle när jag fiskar jerkbait?

Hejsan!

Jag är en nybörjare i jerkbait och har fattat så mycket att man ska ha en multirulle som man kan kasta tunga beten med. Jag har kollat lite och förstått att amb jb och amb predator ska vara bra jerkrullar. Predatorn kostar dock 500kr mer än jb:n, varför? och är det värt?

Hoppas på lite tips från folk som fiskat jerkbait och vad ni använder för rullar och om vad ni tycker om dem jag har nämnt. Är faktiskt beredd att lägga ganska mycket pengar på det här, så kom gärna med förslag! Tack!

på flera internet sidor hittar du JB för 1400 kr.. ingen rulle kan matcha jbn för dom pengarna.. har två st själv och är riktigt nöjd..
    vet inte riktigt vad som skiljer Jbn och predatorn. mer än att predatorn inte går o trimma med uts trim och att den har en fräck gädda ingraverad.

ett tips är att köpa jbn också går du in på Utreel.com eller en återförsäljare tex lundgrens och köpte UTs bromsbussningar, kostar 200 och rullen blir mycket stabilare och kastar lätta beten riktigt bra.. (lätta beten för jb= 20-30 gram)

Kommentera

För bara 1400kr?..Det låter nästan för bra för att vara sant. Men det där med Uts bromsbussingar låter lite komplicerat men ska kolla upp det också, det är dem här du menar va? http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=8470

Tack för hjälpen!
      Senast ändrad av Blackrainbow; 2011-08-06, 23:28.

Kommentera

Tja!
        Köper du en Predator så behöver du inte trimma rullen men det kan behövas på JB´n, därmed extra kostnader. Jag har ingen JB men två Predator och de kastar utmärkt om jga sköter smörjningen och kollar bromsarna. Är du nybörjare så hitta någon begad amba att lära upp dig på, fastnar du för jerk så är det bara att skaffa rullar som klarar timmarna! Har du pengarna så köp Predator, kolla prisjakt.nu och hitta billigaste rullen!
        Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

JB´n funkar mkt bra.
          Köp den du för runt 1400:-, du behöver inte göra någon trimning av rullen.
          Skall du bara fiska med mkt tunga jerkbaits över 150gr så kanske predatorn är att föredra i det långa loppet.
          I näst kast så .....

Kommentera

Jag tycker du ska söka på "jerkrulle" här på forumet.
            Du kommer ha timmar med läsning framför dig och du kommer få svar på alla dina frågor.

Val av Jerkutrustning är den absolut vanligaste frågan här på forumet så ta dig lite tid och sök och läs på forumet och finns det då kvar några frågetecken = ställ en frågan själv !

Lycka till !

Kommentera

Jag har kört med en 5601 CB i 1 år, den fungerar kanon! Jag kastar beten upp till 100g, ska man kasta tyngre är det nog att föredra ett mässingsstativ och bussningar till spolen och då är det JB el Predator som gäller.. Här är iaf en länk till CB,n, den är helt klart prisvärd. http://www.dogger.se/ambassadeur-560...636-c-593.aspx Tänk också på att en högre utväxling ex 6,3-1 kan vara att föredra till jerk, istället för 5,3-1 som JB,n har, pga att man hämtar upp ev slacklina snabbare.
              Skitfiske!

Kommentera

Tack för alla bra svar och tips, men nu blir det väl att spendera lite tid här och läsa på

Kommentera

JB framför Predator! Nuff said.

/M
                  Mina Placeringar:
                  2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                  2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Ursprungligen postat av Blackrainbow Visa inlägg
                    För bara 1400kr?..Det låter nästan för bra för att vara sant. Men det där med Uts bromsbussingar låter lite komplicerat men ska kolla upp det också, det är dem här du menar va? http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=8470

Tack för hjälpen!
                    japp det är dom jag menar.. jag har dom i den ena JBn och jag vill påstå att rullen tåler lättare beten och är stabilare.. fast en orginal JB är fortfarande fruktansvärt bra.. bussningarna är inget måste.

här är rullen för 1395.. http://www.dogger.se/ambassadeur-560...688-c-593.aspx

angående utväxlingen. 5,3:1 på jbn och 6,3:1 på prediatorn.. lägger man in att jbn kostar 1395 och prediatorn kostar 2449kr och du känner sen att du absolut vill ha 6.3:1 så har UT reel uppgraderingen för 325 kr. men jag själv är helnöjd med 5,3:1 utväxlingen..

off topic: vad är skillnaden mellan jb och prediator mer än utväxlingen?
                    Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2011-08-07, 12:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04