Nytt haspelspö med rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt haspelspö med rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt haspelspö med rulle

Hej.

Har idag ett spö som heter Python som klarar 10-25g och till det en rulle som heter Abu Cardinal 100.
    Jag använder denna främst för HÖ fisket och är jäkligt nöjd med den. Men igår hade den ett jäkla problem när den
    skulle sätta stopp för en rusande lax. Jag lyckades stoppa laxen men linan gick av när den skulle landas.

Behöver nu något starkare utrustning så jag var inne i en fiskebutik och de rekommenderade
    att jag skulle köpa en Penn Sargus 4000 och spö till det, blev lite tveksam till rullen då den var så jäkla stor.

Hur vet man vilken storlek man ska ha på rullen?

Mvh Henke

Gå efter hur mycket lina du behöver och vilken tjocklek, lax-fiske kräver rejält med lina...

Kommentera

Jaha det är linan man ska anpassa rullen efter.. Jag lyckades ju stoppa fisken på den lilla rullen och den nya rullen kommer absolut inte användas primärt till laxfiske. Den kommer användas mest till blir det gädda och gös.

När man läser om linkapaciteten på de olika rullstorlekarna så tycker jag inte det skiljer på mer än 20 meter eller så.
      Hur som helst så kanske det skulle räcka med Penn sargus 3000 eller till och med 2000?

Kommentera

Ska du fiska Lax med utrustningen?

Jag valde Sargus 2000 till HÖ, gädde, Regnbåge osv. jag tryckte 3000 var FÖR stor

2000 har backspärr, alltså så at du kan göra så du kan veva rullen fram och tillbaka. På 3000 har man tagit bort denna funktion.

2000 rullen rymmer ju ändock typ 230m 0.20 nylon, tänk hr mycket 0.15 flätlina du får på då.
        Senast ändrad av Squadron; 2011-07-29, 06:39.

Kommentera

Ja, 2000 rymmer 230 meter lina, så resonerade jag med. Den rullen jag stoppade laxen med har ju bra mycket mindre lina. Och jag vill inte ha föör stor rulle utan den ska bara klara jobbet. Dock så har jag ju en som är bra till HÖ så jag kanske skulle gå upp en storlek till typ 3000. Man får ju lite effektivare broms då också.

Angående backspärr så har jag aldrig förstått när man ska använda funktionen att veva fram och tillbaka. När gör man det?

Kommentera

Om det är primärt gädda regnbåge hö räcker en 2000 men om en större lax vill va med och leka behövs rejälare prylar, många lax-fiskare använder Amb 7000 själv tycker jag en Amb 6500 räcker och då är du nog uppe på rullar som är större en Penn 4000 också.

Kommentera

Det blev en Penny Sargus 4000 med fireline 0.17. Till det ett haspelspö typ Penn Overseas Spinning 9ft 20-50gr.
              Har bara hunnit pröva det en gång än vid laxfiske i ätran. Kändes bra men utrustningen fick inte visa vad den gick för då det inte blev så mycket som ett hugg ..
              Tanken är ändå att den ska anvädas vid gädd och gösfiske så det blir säkert bra.
              Är det nån som har prövat Penns overseas spö?

Kommentera

Har bara testat det som är 20 lbs för havsfiske, ett väldigt starkt spö, men alldeles för tunga och metallen i dem skramlar. Hoppas ditt är betydligt trevligare...

Kommentera

Upplevde inte alls spöt som tungt eller skramligt.. I och för sig bara använt det en gång men jag stod ändå en hel dag med det. Overseas pro kom 2011 och ser ut såhär. http://www.fiskecentrumumea.se/syste...178&PID=160738

Kommentera

Här är det jag menade http://www.fiskefiskar.se/shop/product/penn-overseas/ det är all lös metall i det som skramlar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 352 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13