Mitt drag hakar upp sig otroligt ofta, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt drag hakar upp sig otroligt ofta, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt drag hakar upp sig otroligt ofta, tips?

Hej!

Jag spolade nyligen på min rulle med Sufix-lina 0,18mm.
    Jag provade det idag för första gången och jag blev galen över hur ofta min wobbler hakade upp sig när jag kastade, visst det händer ju alla då och då men mitt drag hakade nog upp sig 6-7 gånger av 10 kast.

Någon som har någon idé om vad problemet kan vara? Kan det vara så att tafsen och linan inte riktigt kommer överens? Kanske måste skaffa en hårdare tafs? Jag vet tyvärr inte märket på min tafs men det är väl något billigt skräp.

Alla idéer och förslag uppskattas, brainstorma!

Tack

Håll spöt upprätt medan betet är i luften...då blir det lite mer motstånd i spöringarna så linan hålls mer spänd och betet trasslar sig inte.

Kommentera

det är inte så att du använder haspelrulle? det är ganska vanligt att den hakar upp sig då

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
        Håll spöt upprätt medan betet är i luften...då blir det lite mer motstånd i spöringarna så linan hålls mer spänd och betet trasslar sig inte.
        Ska prova det, tack.

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
        det är inte så att du använder haspelrulle? det är ganska vanligt att den hakar upp sig då
        Jo, jag gör det. Det är ju normalt som du säger men tidigare, innan jag spolade om rullen, så hade jag inte detta problem. Det hakade upp sig då och då men inte i närheten av så ofta som det gjorde igår.

Kommentera

De flesta flätlinor är lite styvare och kinkiga att fiska med de första turerna.Håll upp spöet som folk här säger annars får du bromsa lätt med fingret i utkastet.Själv hatar jag haspelrulle till vobblerfiske.Man kommer till ett nytt ställe som känns skithett och första kastet så får man hakad vobbler som man får släpa över ytan och det låter och då känns det som man har förstört hela fisket.

Kommentera

Se också till att du byter tafsen om den börjar få några kinks då det hakar upp sig mycket lättare då än om du har en som är rak och fin.
            Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Jag har också haft detta problem, framförallt med lite större wobblers då jag använt haspel. Fick samma tips av EsoxToni viss förbättring men ännu många svordomar. Problemet försvann då jag började använda spinn till mitt fiske med wobbler efter gädda.
              I näst kast så .....

Kommentera

Jag har noterat att ju kortare spörörelsen blir, desto större är chansen att betet trasslar sig.
                Om man inte får in tekniken till 100%, så kan man testa med ett längre spö (1-2fot) än den man brukar använda.
                Hade själv stora problem vid kast av Bomber wobbler med haspelgrejer förr.
                Bäst är som Roger säger en spinnutrustning, även här är det motståndet som håller linan spänd.
                Bara att motståndet börjar direkt när linan lämnar rullen.

Kommentera

Du kan prova att kasta med en mer "svepande" rörelse. Detta minskar wobblerns rotation <=> blir lite mindre trassel. Ofta kastar man med en kraftfull, relativt kort, rörelse och knycken får wobblern att spinna som en propeller i luften. Klart den trasslar ofta då.

Kan ingen uppfinna en "kastbroms" för haspel? Skulle gärna offra 2-3m av kastlängden om jag slapp få in wobblern på tvären vart tredje kast.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Jag var ute en sväng igår och helt plötsligt var det "som vanligt". Det hakade upp sig då och då men det är ju fullständigt normalt, jag vet inte vad jag gjorde annorlunda men jag tänkte på att hålla spöt upprätt som vissa av er rekommenderade. Det kanske bara var en sådan dag det inte ville sig riktigt när jag skrev Tack för alla tips i alla fall.

Ursprungligen postat av Ralf Visa inlägg
                    Du kan prova att kasta med en mer "svepande" rörelse. Detta minskar wobblerns rotation <=> blir lite mindre trassel. Ofta kastar man med en kraftfull, relativt kort, rörelse och knycken får wobblern att spinna som en propeller i luften. Klart den trasslar ofta då.

Kan ingen uppfinna en "kastbroms" för haspel? Skulle gärna offra 2-3m av kastlängden om jag slapp få in wobblern på tvären vart tredje kast.
                    Jag har också märkt att jag får en väldig rotation när jag kastar, ska prova det du säger.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 711 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04