Är denna rullen vänstervevad !!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är denna rullen vänstervevad !!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
    Fördelen med att köra högervevat är att det finns förhållandevis gott om rullar på begagnatmarknaden, så om det är OK med beggad rulle tycker jag du ska kika på Tradera eller i säljdelen på forumet.
    Satsar du på en C3 kan det vara lönt att planera för att byta till ett UT-stativ på sikt, håller säkert några säsonger men finns risk att stativet börjar glappa i nitningarna om man kör med tung teknik.
    okej, bra info där, tack! vad ska ja ha för sorts c3:a då tycker du? finns ju med olika nummer bakom.. ;p

Kommentera

Ursprungligen postat av 1993 Visa inlägg
      okej, bra info där, tack! vad ska ja ha för sorts c3:a då tycker du? finns ju med olika nummer bakom.. ;p
      alltså det jag menar är att de finns olika "modeller"....? t.ex 6500, 5500 och 4600.

Kommentera

5500 eller 6500 vanligast är 5500.

Kommentera

Olika bredd på rullarna => olika linkapacitet.
          Om det är "normaltungt" jerkande så brukar en 55-storlek vara nästintill standard.
          Ska du köra annan typ av fiske kan andra storlekar vara att föredra beroende på hur mycket lina du har behov av.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Kör högervev, det passar nog dig som vänsterhänt bättre.
            Jag ångrar att jag började jerka med vänstern, det finns mycket mer roliga rullar (Shimano framför allt) som bara finns i högervev, inte minst trollingrullar.

Kommentera

Hej!
              Har du fiskat med haspelrulle förut? Och i så fall på vilken sida har du veven? Själv har jag i princip fiskat haspel i hela mitt fiskeliv och därför föll det sig naturligt (jag är högerhänt) med en vänstevevad rulle när jag började jerka. Varför ska man byta hand när man ska börja veva in? När du jerkar är det ju i första hand spörörelserna som fiskar och då kanske det är bättre att ha spöet i vänster hand om man är vänsterhänt... Som högerhänt skulle jag ha svårt att jerka hem betet med vänster - känns det som i alla fall...

Kommentera

Mitt tips på jerkrulle, en beg 5000 eller 5500 från 70-talet. Stadiga rullar som är outslitliga. Byt bromslamellerna mot nya carbon matrix, sätt dit en extra bakspärrshake och olja upp bronsbussningarna så har du en rulle som klarar det mesta.
                Senast ändrad av darkiee; 2011-06-14, 22:13. Anledning: stavfel

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Hej!
                  Har du fiskat med haspelrulle förut? Och i så fall på vilken sida har du veven? Själv har jag i princip fiskat haspel i hela mitt fiskeliv och därför föll det sig naturligt (jag är högerhänt) med en vänstevevad rulle när jag började jerka. Varför ska man byta hand när man ska börja veva in? När du jerkar är det ju i första hand spörörelserna som fiskar och då kanske det är bättre att ha spöet i vänster hand om man är vänsterhänt... Som högerhänt skulle jag ha svårt att jerka hem betet med vänster - känns det som i alla fall...
                  Jajjamen, det är det jag sysslar med nu i väntan på bättre ekonomi... det fula är ju att jag har veven på vänster sida, men har ett jerkbait hemma, tänkte ta och testa den med mitt haspelspö och se vad som känns behagligast, blir ju inte samma sak men man får kanske ett humm om vilken hand som är lämpligast att föra spöt med.

Kommentera

kan det här duga tro?

spöt : http://www.olssonsfiske.se/kinetic-j...598-c-435.aspx

Rullen : http://www.olssonsfiske.se/amb5500c3-p-1010-c-437.aspx

Spöt är säkert inte av toppkvalitet men jag har ju inte sundsvalls bästa ekonomi så det blir ju lämpligare så... men vad tycker ni??

Kommentera

Har ingen erfarenhet av spöet, men rullen borde duga om du inte är alltför hårdhänt i ditt jerkande, se även inlägg #10.
                      Annars tycker jag du ska kika i sälj-delen av forumet, finns ibland rätt schyssta kit till bra priser - sen kan du alltid fråga om tex spö/rulle i denna forumdel så du får en uppfatting om vad det är för prylar innan du slår till.
                      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 716 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04