Jerkrulle, Cardiff 301A, visslar om rullen!? (linan?!) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkrulle, Cardiff 301A, visslar om rullen!? (linan?!)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkrulle, Cardiff 301A, visslar om rullen!? (linan?!)

Tjena!

Har ett problem som återkommer vid varje fisketur.. använder en relativt oanvänd Shimano Cardiff 301A (för jerkande).
    Vid utkast så ger linan (flätlina) ifrån sig ett väldigt starkt visslande ljud, då man har kastat ett tag och linan är blöt. Väldigt irriterande! Detta förstör också kastlängen rejält, och när det väl har uppkommit så slutar det inte heller utan fortsätter i varje kast!

Någon som vet något om detta?

Tacksam för svar!!
    Allt går om man bara vill, så ge inte upp

Kolla spöringarna.

Många flätlinor visslar i spöringarna utan att det är något fel.

Kolla linföraren också.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Cardiff skall klara beten upp till 60gr, den såldes som jerk-set för några år sedan ihop med ett spö,tror det var catana, togs bort ganska fort både det sättet och ett med corvalus rullen för dom inte stod pall för tunga jerk-beten, corvalus är lämplig för beten upp till 40gr.

Så kolla om det är linan eller rullen som låter, ev serva den med olja och fett samt kolla så allt sitter fast som det ska.

Kommentera

mansson nu är du ute och cyklar igen. Cardiffen i 300 storleken räcker lätt till 100gr eller mer. Det har Jag fått uppleva själv och många andra här oxå.
        Kan hålla med att det finns andra, kanske lite sexigare rullar att köpa idag.
        Häls /T
        Senast ändrad av tonyex; 2011-04-27, 21:39.

Kommentera

Såldes i Jerkset ihop med jag tror catanaspöet men togs bort för det blev för mycket reklamationer, dom hade samma problem med corvalusen i sett efter det har dom sålts separat. Kolla gärna upp med butiker så får du fakta!!

Kommentera

Corvalus är en annan historia mannen. Det är inte samma rulle , men du kanske vet om det redan.
            Det har funnits många nöjda cardiff användare genom åren här. Sök lite äldre trådar om det.

Här kommer lite andra åsikter om rullen. Saxat från http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-3/cardiff.htm

Över 130st sålda av oss under 2009 gör oss till klart störst på Shimano Cardiff. Oslagbart pris hos oss i kombination med att vi använt/använder oss mycket av dessa själva är orsaken till detta. Lågt liggande gavlar ger ett suveränt grepp i handen. Kastar tryggt och långt samt den fina 5,8 utväxlingen gör den riktigt nice att fiska med
            Vet du eller Jag bättre än dem? Folk klagar hela tiden, det gör vi alla. Det ingår lite grann i livet liksom. Jag har haft två st cardiff 301a och Jag vet vad Jag pratar om. Tro mig.

Häls /T

Kommentera

Har haft Cardiff till jerk och det var inga bekymmer med den. Nye ägaren har den också till jerk och är riktigt nöjd med den.
              Tror inte det är linan det tjuter om eftersom kastlängden påverkas så mycket när tjutandet börjar. Hade till att börja med smörjt upp rullen ordentligt och kollat över så att inget av lagrena skurit. Har lagrena pajjat köper du ett par ABEC 7`or på kullagergrossisten ( kostar inte mycket ) och vips, så kastar den betydligt bättre än förut. Har aldrig varit med om att linan tjutit vid utkast, däremot vid hemtagningen kan det ju väsnas en del i vissa spöringar. Mitt Signa Pike väsnas med vilken flätlina man än använder

Kommentera

Jag fick infon nu under rean från en kompis som äger en sportfiske-butik, har själv en corvalus som har funkat fint, gav den till grabben för han skulle lära sig kasta och den var lämpligare en AMB, skulle ersätta den med något och kunde få en Cardiff 300 för 600kr, dom sa till mig att ingen av dom höll till mitt fiske så det skulle va ett helt onödigt köp, berättade sedan varför och vilka problem folk haft med dom. Dom hade haft samma problem med någon Daiwa som rasade för spöet var märkt upp till 90gr men rullen var för lätt spinn, självklart kastade folk 90gr och rullen rasade, tror den rullen heter Cygnus eller något i den stilen.

Tillhör väl saken lite att när folk startade med jerk såldes det massor med både set och lösa prylar till det fisket utan att tillverkarna hade riktig koll på vad dom kombinerade eller vad som höll.
                Det börjar bli mer ordning på det nu, tex majoriteten av revo-rullarna har märks om så dom är gjorda för lätt spinn-fiske.

Jag själv har en hel del jag skulle kunna gnälla på när det gäller kvalitet på runda Amb också men det är mer slarv av fabrik på nya rullar ex. har jag köpt 2 Pro-Rocket som hade för tjock spol-axel en Record jag nästan fick montera själv pgr. lösa skruvar så jag säger inget bara för att rullen kommer från Japan.

Bad bara trådskaparen här va lite försiktig med rullen, infon runt dessa är inte alltid korrekt. Därför tyckte jag det var troligt att något hänt med rullen om den tjuter linan brukar inte ha ljud för sig.

Kommentera

Först vill jag bara klarlägga att mitt spö är ett "BFT, Buster Jerk '6, Stiff".
                  Men det som gör mig fundersam är att ljudet och störningar i kastet uppkommer efter en tids fiske, d.v.s. efter att linan är blöt. Samtidigt känns det ganska konstigt att det skulle bero på linan.
                  Sen att det skulle vara kullagerna känns också lite konstigt eftersom att det som sagt uppkommer efter att linan är blöt och att man har kastat ett tag, eller?... Kan det inte vara den "genomlöparen" som linan rullar ut ur som låter, fast då skulle väl kanske fler ha reagerat på det, eftersom det verkar vara så många som är nöjda med rullen...
                  Någon som har någon strategi på vad jag ska göra?
                  Allt går om man bara vill, så ge inte upp

Kommentera

Serva den lite med olja och fett samt se till att spänna allt som kan sitta löst, det behövs ibland med alla rullar ev tvätta bort smuts och grus,
                    prova också med en annan lina, gärna nylon och se om du får samma konstighet med den.
                    Kan vara att linan suger vatten och blir tyngre efter ett tag som gör att ljudet kommer efter en stund, det borde du komma på om du byter lina.

Du har inget litet hack någonstans i linförare eller spöringar som kan framkalla detta?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 717 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04