Sufix 832 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sufix 832

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sufix 832

Jag funderar på att testa ovannämnda lina. Men funderar lite på hur tjock den är? Jag kollar på tacklewarehouse och noterar att följande skrivs om deras smalaste variant:

mm: 0.20
    10lb => 4.5~ kg

På svenska sidor är motsvarande information om smalaste linan

mm: 0.13
    8.2kg

Samt den som har enligt förpackningen 0.20mm

13.5kg

Hur har mätningen gått till här? Är USA 0.20 = Svensk 0.13, är de svenska så felmätta eller vad har hänt? För man tycker ju att diametern borde ju vara samma (men att brottstyrkan kan då testmetoderna kan skilja mellan länderna). Någon som kan bringa lite klarhet i frågan innan jag beställer hem lite?

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
    Jag funderar på att testa ovannämnda lina. Men funderar lite på hur tjock den är? Jag kollar på tacklewarehouse och noterar att följande skrivs om deras smalaste variant:

10lb => 4.5~ kg

På svenska sidor är motsvarande information om smalaste linan

mm: 0.13
    8.2kg

Samt den som har enligt förpackningen 0.20mm

13.5kg

Hur har mätningen gått till här? Är USA 0.20 = Svensk 0.13, är de svenska så felmätta eller vad har hänt? För man tycker ju att diametern borde ju vara samma (men att brottstyrkan kan då testmetoderna kan skilja mellan länderna). Någon som kan bringa lite klarhet i frågan innan jag beställer hem lite?
    Antagligen har dom inte tunnare än 0.20?

0.20 är 0.20 även i USA.

Brottsstyrkan är också densamma, dock kan det stå olika saker på förpackningen.
    sigpic

Kommentera

Har testat 0.23 på en rulle och upplevde att den var hyggligt nära angiven diameter (för att vara flätlina) - knappt 20% avvikelse åt det tjockare hållet, jämfört med StrikeWire i 0.24 som avvek med ca 30%.
      Har fått för mig att linor generellt avviker mer vid tunnare angiven lindiameter än vid grövre.
      Vad gäller brottsstyrka brukar man ibland se två värden på amerikanska sidor, där den högre är där linan definitivt går av (eller nåt) - i Sverige importerar man självklart den högre gränsen
      Eftersom en flätlina är svår att mäta tjockleken på tror jag man bör titta efter "motsvarande mono-diameter" som är populärt på andra sidan det stora vattnet. Är ju ofta denna som står angiven på spolen (lb/yds) i kombination med mm/m.
      Senast ändrad av Mooki; 2011-04-04, 05:37.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Antagligen har dom inte tunnare än 0.20?

0.20 är 0.20 även i USA.

Brottsstyrkan är också densamma, dock kan det stå olika saker på förpackningen.
        Jo jag förstår att det är identiska linor, men hur ska man välja om man ska köpa en som är 0.20? Ska jag då köpa en svensk 0.13?

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
        Har testat 0.23 på en rulle och upplevde att den var hyggligt nära angiven diameter (för att vara flätlina) - knappt 20% avvikelse åt det tjockare hållet, jämfört med StrikeWire i 0.24 som avvek med ca 30%.
        Har fått för mig att linor generellt avviker mer vid tunnare angiven lindiameter än vid grövre.
        Vad gäller brottsstyrka brukar man ibland se två värden på amerikanska sidor, där den högre är där linan definitivt går av (eller nåt) - i Sverige importerar man självklart den högre gränsen
        Eftersom en flätlina är svår att mäta tjockleken på tror jag man bör titta efter "motsvarande mono-diameter" som är populärt på andra sidan det stora vattnet. Är ju ofta denna som står angiven på spolen (lb/yds) i kombination med mm/m.
        Låter bra, du råkar inte veta vad PowerPro's avvikelse är? Har alltid fiskat me PP 0.19 och den är därför lite av min referens när de gäller lindiameter.

Kommentera

I USA blir företagen nog stämde på en halv förmögenhet om de skriver fel på paketen, jag köper alltid min lina från staterna eftersom jag då vet att om jag köper en 0.33 lina som tar 50lb så har jag köpt en lina som är 0.33mm och tar 50lb.
          Kolla bara på Fiskejournalens test, ALLA ljög om styrkan och dimensionen utom Tuf Line XP
          Jag köpte 65lb 0.40 Sufic 832, ska använde den till Bulldawg och andra stora spinnbeten.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
            I USA blir företagen nog stämde på en halv förmögenhet om de skriver fel på paketen, jag köper alltid min lina från staterna eftersom jag då vet att om jag köper en 0.33 lina som tar 50lb så har jag köpt en lina som är 0.33mm och tar 50lb.
            Kolla bara på Fiskejournalens test, ALLA ljög om styrkan och dimensionen utom Tuf Line XP
            Jag köpte 65lb 0.40 Sufic 832, ska använde den till Bulldawg och andra stora spinnbeten.
            Om vi säger såhär då, om jag vill ha USAs 20lb lina. Vilken tror ni att det motsvarar på den svenska marknaden?

Kommentera

Jag skrev ett längre inlägg om precis detta i en tidigare tråd om Sufix 832 för ett par veckor sedan.

Om du skrollar ner en bit i nedanstående tråd finns ett inlägg av mig, med länkar till vad som gäller både för den europeiska och amerikanska standarden för just Sufix 832.

All infon kommer från sufix's egen hemsida, bara att välja mellan att kolla på US version eller International version.

Kommentera

Har bara PP 0.32, och där var avvikelsen ca 20% - snäppet minder än StrikeWire som här hade 30%.
                Vid tunnare lindiametrar är min erfarenhet att avvikelserna är större - så jag skulle gissa närmre 30-40%.

Insåg också att jag var väldigt otydlig, avvikelsen är på en parameter i en formel jag använder för att uppskatta hur mycket nylon jag ska grunda med innan jag spolar på flätlina.
                I formeln använder jag K som avvikelsen gäller för, K multipliceras med diametern och delas med 2 för att få radien innan arean beräknas.
                Borde (i mitt huvud) innebära att avvikelsen gäller hur bra linan packas på spolen - så en lina som är platt eller löst flätad får en lägre avvikelse fast den kan vara sämre än en hårt flätad eller rund lina.

Skulle gissa att USA:s 20lb motsvaras av den europeiska 0.24mm/17.7kg.
                Senast ändrad av Mooki; 2011-04-04, 10:44. Anledning: tillägg
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Låter bra, klickar nog hem en 0.18mm att ha på min 2500 spole, borde bli lagom med lina då Tackar för alla svar, sketfiske på er!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 718 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04