1500 c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1500 c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alla rullar har nog sina fördelar, det är bara så att jag trivs bäst med runda Amb.[/QUOTE]

finns där andra rullar än Amba?

Kommentera

• Som tvål-kopp betraktar är den riktigt läcker!

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Var ute idag och djävlades med flätlina, hade 0:17-0:19 Spidewire invisi-braid, den tvär-nitar själv i början av kasten helt utan att den lyfter eller skapar skatbo, rullar på hur snällt som helst efter tvär-niten utan något konstigt någonstans, det händer ungefär vart 5e kast!

Samma sjuka på 25an och min Record 50, men det hände lite oftare på Recorden, brukar nästan aldrig fiska flätlina på multi så jag frågar er vad det kan bero på, för tunn lina,fel lina??? Tar jag i för mycket vid kast???

Blev också fundersam på en annan sak, jag är ovan vid prylarna, både dom 2 rullarna och det Technium 10-30 jag använde ändå var det ett par meter ifrån att jag kastat ut hela flätlinan, vet inte om dom är 110 eller 137 meter per spole, fick hålla igen för att inte kasta ut linan! (30gr drag)

Jag tyckte inte det var så förbannat långa kast och helt vindstilla, tänkte på vad som skulle hänt med mitt Fenwick-spö och lite medvind.
        Brukar dom ofta fuska med antal meter på spolarna?? Tycker det verkar omöjligt att jag kastade 100m med dom prylarna.
        Jag har fiskat ganska mycket multi med Spiderwire Invisi-braid 0,20 och inte upplevt de problemen som du beskriver med just den linan. Vissa kraftigt vaxade flätlinor behöver 20-30 timmars inköring för att funka bra på multi när det tokdängs. Men det är alltid viktigt att se till att linan är ordentligt packad på spole så att man undgår risken att linan kan kilas sig i underliggande lager. Med rätt lina, "linkontroll" och allmänt handhavande kan jag inte föreställa mig att du skall kunna ta i för mycket vid kast med en 30-35 grammare, åtminstone inte med en vältrimmad Amb.

Till en UT-trimmad 2500 hade jag på UT:s rekommendation en spole Strikewire 0,19, funkade hur bra som helst att kraftkasta t ex 30 grams FIG Stripe och 30 grams Snaps. På en UT-trimmad 5000 har jag samma lina, men här överväger jag att lägga på ca 0,21 framöver för att minska risken att jag kastar av beten. Med en UT-trimmad 6000 har jag fiskat mig igenom en hel del Spiderwire Stealth 0,21 och skall snarast öka på till 0,23 Strikewire eller 0,25 Spiderwire Stealth enkom för att förhoppningsvis undgå att linan brister då jag tar i med 34-36 gram Sømmet, det har hänt vid ett antal tillfälle. Skall du kraftkasta 40 grammare på de större rullarna är det nog läge att titta på en flätlina som ligger runt 0,25 mm.

Kommentera

• 45 cm, det är inte mkt det, fast definitivt mkt bättre än det Jag hade med 4.7:1.
          Jag tar in närmare 60 cm per varv men min minsta rulle.

Lindimensioner är ett huvudverk.
          När Jag vill ha långa kast med beten runt 20 gram, då spolar Jag på 0.12 flätlina på mina rullar. Jag kommer inte ihåg när Jag tappade ett bete senast, pga linan brast vid kast och Jag söker nästan alltid pålandsvind när man fiskar från land, vilket resulterar med att de flesta kast görs i motvind iaf. Den enda nackdelen med tunn lina är att man behöver byta lina oftare pga att den slits mkt snabbare. Fast och andra sidan Jag betraktar fisklinan som förbrukningsvara så det är lugnt.

Intressanta ämnesdiskussioner iaf.

Häls /T

Kommentera

• Jag har en kompis som kör "tunn" 0,12 på en 1500 när han fiskar med ett "snällt" 10 fots spö och beten upp till cirka 15 gram. Jag tror knappast att jag skulle lyckas att kasta av hans lätta beten med det kitet, spöet har inte den spänsten. Jag har ett "snällt" dropshotspö med vilket jag utan några problem slänger 40 grams jiggekipage med trots att jag använder t ex 0,12 Fireline som huvudlina. Som en direkt jämförelse har jag ett "kraftfullt" 9 fots spö till kusten som är klassat 7-25 gram, går jag under t ex 0,17 Fireline (haspelspö) börjar betena fara av då jag verkligen tar i med ett 25 grams Snaps. Överlag är huvuddelen av mina kustspön så pass spänstiga att de kräver relativt grov flätlina för att jag skall kunna utnyttja deras potential så gott jag kan.

Kommentera

• Skall testa med en lite tjockare lina, sticker in och får lagt på den från bulk då man vet att mängden stämmer, går nog upp på 0:25, jag kände ganska ofta på dom fungerande kasten ett konstigt skrapande, kan vara att linan ville skära, sen skall jag tänka på att va försiktig i början, jag tog i ganska ordentligt direkt, som jag sa tidigare kunde jag inte ta i fullt för då hade linan tagit slut.

Kommentera

• Har inga snälla spö att prata om här. Man ska styva spön och snärta iväg beten, annars man kan alltid köpa en ny rulle som fungerar som man vill.
                Att man trivs med prylarna är viktigt som bara den. Måste lägga till att Jag spenderar relativt mkt tid med att kalibrera rullen för att den ska fungera klockren med dessa betesvikter som Jag har tänkt fiska med.
                Häls /T

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  45 cm, det är inte mkt det, fast definitivt mkt bättre än det Jag hade med 4.7:1.
                  Jag tar in närmare 60 cm per varv men min minsta rulle.

Lindimensioner är ett huvudverk.
                  När Jag vill ha långa kast med beten runt 20 gram, då spolar Jag på 0.12 flätlina på mina rullar. Jag kommer inte ihåg när Jag tappade ett bete senast, pga linan brast vid kast och Jag söker nästan alltid pålandsvind när man fiskar från land, vilket resulterar med att de flesta kast görs i motvind iaf. Den enda nackdelen med tunn lina är att man behöver byta lina oftare pga att den slits mkt snabbare. Fast och andra sidan Jag betraktar fisklinan som förbrukningsvara så det är lugnt.

Intressanta ämnesdiskussioner iaf.

Häls /T
                  45 cm räcker gott åt mitt havsöringfiske, ibland vill jag ha snabbare då tar jag 45 an som tar 55,5 cm per varv.
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Har inga snälla spö att prata om här. Man ska styva spön och snärta iväg beten, annars man kan alltid köpa en ny rulle som fungerar som man vill.
                    Att man trivs med prylarna är viktigt som bara den. Måste lägga till att Jag spenderar relativt mkt tid med att kalibrera rullen för att den ska fungera klockren med dessa betesvikter som Jag har tänkt fiska med.
                    Häls /T
                    Så gör även jag, har ett antal rullar och spön som är kalibrerade för olika vikter och typer av beten. Fast nu börjar det bli så många så jag glömmer vad jag skulle ha det till
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                      Så gör även jag, har ett antal rullar och spön som är kalibrerade för olika vikter och typer av beten. Fast nu börjar det bli så många så jag glömmer vad jag skulle ha det till
                      Du får skriva en inventeringslista
                      Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 711 visningar
                      0 gillar