Allround Multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allround Multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En rulle som klarar att dänga iväg beten på uppåt 80 gram och ska klara av att man pressar upp en större gädda är ju självfallet inte optimal för abborrfisket, antingen får man satsa på en lågprofilare eller på en liten vanlig multi, och den enda jag kan tänka mig skulle klara av de påfrestningarna som jerkfisket innebär är 450X pro rocket, den är så kraftig broms på att den klarar att kuva en större fisk men den kanske väger lite mindre så att man kan få okej balans även på ett mindre spö? Jag vet inte detta säkert nu men jag kan tänka mig att den i alla fall väger mindre än C3 550X och record 5X.

Men precis som flera andra sagt i den här tråden redan är utan tvekan en lågprofilare det bästa valet i din situation. Det finns flera att välja mellan, men jag är inte själv ägare till någon lågprofilsrulle utan föredrar att fiska med haspel när det gäller lättare fiske.
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Efter att ha läst igenom svaren som kom igår kväll/natt så har jag fattat att en allround multirulle kanske finns, men att det inte går att kombinera med spö, rätt?

Då fortsätter jag nog med uppsättningen jag har för fisket jag bedriver för tilfället, en penn sargus sg 2000 samt shimano 9ft 15-45gr.
      Tackar alla för svaren jag fått och alla synpunkter, ska jag någon gång ändra mitt fiske till tyngre/mer riktat gädda köper jag nog en record 50.

Dock har jag en fråga till, ska upp till byske i sommar och försöka mig på lax, då räcker nog inte utrustningen till är jag rädd?
      Vad skulle ni rekommendera till det? Billigt ska det vara, blir nog inte många sådana fisketurer per decennier
      Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

Kommentera

Vet inte hur det ser ut i Byske men efter mina erfarenheter av lax-fiske En haspel som tar rejält med lina och ett lite längre spö 10-11 fot, kanske upp till 100gr, om Multi en amb i storlek 7000 men om det inte ska användas så ofta kör på haspel, det känns inte så djävligt i plånboken!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        271 280 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13