Allround Multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allround Multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Pro rocket har alltid varit trevlig och kommer alltid att vara en personlig favorit, antagligen marknadens mest prisvärda Multi, sedan finns ju även Recorden, mer lämpad för flätlinor men pris kontra funktion/kvalitet helt klart raketen för min del.

Kommentera

vad är skillnaden mellan den och 5500 pro rocket?
      Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

Kommentera

För att göra det enkelt har rocketen en broms på varje sida vilket gör den mycket lättare att ställa in sedan den är också antagligen marknadens mest långkastande Multi i sin klass! C3 är betydligt mer basic och kastar kortare, Recorden har en ihålig betydligt grundare trumma jag har en 50 storlek den tar 125 meter 0:35 men kör jag flätlina vilket den är gjord för räcker den mer en väl.

Kommentera

Ursprungligen postat av Azphyxia
          helt ärligt. dra på 0,20 lina på en rocket och ha ett tex. Savage Gear MP Pro spö och dra upp fisken är liksom inte ens kul, för att inte tala om att slänga så lätta beten med denna rigg.....
          Förstår inte riktigt där, är spöet stumt eller?
          Som Snordanger skrev får det nog bli två uppsättningar spö.
          Nu har det nämnts tre rullar i tråden som förslag, 5500 c3, 5500 pro rocket samt record 50.
          Kan vi hjälpa mig väga för/nackdelar med rullarna? Vilken hade ni rekommenderat för en nybörjare på multirullar och med de kriterierna jag har?
          Sniker in en fråga till: Kan man ha en extra spole till dessa som är lätt att byta under fisketuren?

Kommentera

Abborre fiskar du med lätta drag runt 10gr och jerk snackade du om 80gr ett spö som täcker detta på ett trevligt sätt finns nog inte så 2 spö.

C3 har priset som fördel, 50 modellen är lite stabilare med en trumma som är skapad för flätlinor och bra för att motverka skatbo,
            Pro Rocket är den överlägset mest prisvärda av dessa rullar och kastar bäst,
            Men skall du fiska mycket flätlina så överväg recorden, den går att få till hyfsade pengar om man letar lite.

Personligen fiskar jag mycket kust-fiske och behöver en långkastande rulle, jag har aldrig hittat något bättre en raketerna men då fiskar jag mycket med nylon-linor och drag från 30-60gr och dyrare spö (Fenwick Ironfether 15-55gr).

Till abborre kör jag ett billigt skitspö och en haspel men skulle jag fiska Multi hade jag tagit Recorden till detta fiske och ett spö på max 30gr men där kan man ju mixa efter eget tycke och smak..

Självklart kan du ha med 2 spolar och byta när du vill men storleken blir ju samma och du inte beställer en från UT eller någon annan som tillverkar delar till Amb.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-03-21, 20:03.

Kommentera

Jo, det va mest att ha två olika linor på spolarna som var tanken.
              Flätlina lär jag fortsätta fiska med, tycker om den stumma känslan, så då är det kanske record jag ska kolla på.

Är det något man ska tänka på vid köp av begagnad record?

Kommentera

Se till att du får den nya spolen som är grund och lättad med hål i, dom säljs även med vanlig spole men den är inget att ha för dig!

Kommentera

Det dyker upp nya record på Tradera med jämna mellanrum, ligger någonstans runt 600-900 kr.
                  Man kan ha i åtanke att utväxlingen är olika på 50 och 60 men det är ju en smaksak.

Kommentera

Har inte alla 60 highspeed den gamla typen av trumma??, jag har för mig det dom heter hc powerhandle det finns 50 och 60 med den trumman vi snackade om tidigare och 50 tar 125 meter 0:35 och 60 100 meter 0:40 och sedan 60 hc powerhandle som har den gamla trumman och tar 200 meter 0:40.

Jag kan inte vad som finns på den amerikanska marknaden men tror att det jag skriver gäller för den svenska, om jag har fel så rätta mig ingen kan va perfekt!

Kommentera

Du har så rätt Jörgen!....men jag är inte riktigt med på vad du menar med "60 highspeed"?
                      Alla HC har "gamla" typen av spole som nog står för high capacity?
                      Utväxlingen som jag nämnde är 5,3:1 för 60 rullar och 6,3:1 för 40 och 50 redorder.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13