Precis som rubriken säger så är jag på jakt efter en riktigt bra plastad vajer som jag ska göra tafs på med hjälp av att smäkta ihop den. Tips på dom bästa tack!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bästa plastade vajern till tafs
Collapse
X
-
-
Darts Carbon Coated Wire
Har använt - Darts Carbon Coated Wire - under flera år och den är både billig och stark.
Jag har alltid smält ihop den och ALDRIG har den gått upp i den ihopsmälta ögglan.
Att använda de bästa, läs dyrare, beteslåsen och lekande är definitivt ett måste dock.
Snåla inte på dessa detaljer i tafstillverkningen.
Nu kommer det säkert en massa andra ideér om vilken som är bäst etc. men jag kan bara tala för mig själv och jag har inte sett någon anledning att köpa någon annan då denna fungerar perfekt och gör det jobb jag tycker man kan kräva av en wire.
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
-
Hej Peter Karlsson;Ursprungligen postat av nanabush Visa inläggPrecis som rubriken säger så är jag på jakt efter en riktigt bra plastad vajer som jag ska göra tafs på med hjälp av att smäkta ihop den. Tips på dom bästa tack!!
Jag tillverkar sedan många år tillbaka mina Gäddtafsar av Berkleys eller Mustads blanka och svarta wire med tillhörande wirelås. Det fungerar perfekt om jag drar wiren tre gånger genom wirelåset och utan att nypa ihop wirelåset för hårt.
Kanske kan mitt tips 24 av 34 här nedan vara några underlättande ord på vägen till ett framgångsrikare Gäddfiske??
"24. Tillverka dina egna gäddtafsar.
Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren."
Man lär så länge man lever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!Senast ändrad av Old Firehand; 2011-03-14, 23:20.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HR Visa inläggOF, Han menade nog att skriva "smälta ihop den", inte smäkta.
Hej Henrik Rånman;
...och du missade citationstecknen... "smäktar ihop plastad vajer"....
Tur och skicklighet i fiske går ofta hand i hand!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Ska till att börja med hålla med om att darts carbon coated wire är väldigt prisvärd om man ska ha den till spinnfiske efter gädda men den är lite väl stel för vissa beten, för att inte tala om Berkelys som dels är stel och dels har väldigt hög diameter, med andra ord är darts ett bättre val. Sen beror det lite på användningsområdet också... Du frågar efter det bästa tafsmaterialet men inte till vad det ska användas, är det till mete, spinnfiske jerk, trolling eller nåt annat? vad är det för art du riktar fisket efter? Mitt antagande är att det skulle röra sig om spinnfiske efter antingen gädda eller gös
s
Stora beten med långsam gång eller stora mjukbeten så funkar vilket tafsmaterial som helst utmärkt
rappa beten vill ofta ha en mjukare tafs för att gången ska bli riktigt bra, här slår jag ett slag för 19 eller 49 strands wire från tex drennan, fox, darts eller prologic, vilken som håller god kvalité.
men för att kunna ge dig korrekt svar så specificera vad du är ute efter :-)Senast ändrad av Discharged; 2011-03-14, 13:44.Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
-
Här finns en utmärkt video på hur man kan göra
Ser ut att vara Berkleys plastade wire i reportaget.
Enl. testerna är detta sätt alltså ännu bättre än wirelås
iom att man eliminerar möjligheten att klämma åt för hårt.
Funkar kanon, ser bra ut och draghållfastheten blir maximal
när man inte använder knutar eller wirelås.
Personligen skulle jag dock inte riktigt lita på att detta är
helt "fool proof" när smält plast är det enda som håller ihop tafsen.
Vad händer om en gäddtand kommer precis mellan trådarna,
den lär ju kunna skära upp plasten ganska snabbt om man har oflyt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Spy Visa inläggHär finns en utmärkt video på hur man kan göra
Ser ut att vara Berkleys plastade wire i reportaget.
Enl. testerna är detta sätt alltså ännu bättre än wirelås
iom att man eliminerar möjligheten att klämma åt för hårt.
Funkar kanon, ser bra ut och draghållfastheten blir maximal
när man inte använder knutar eller wirelås.
Personligen skulle jag dock inte riktigt lita på att detta är
helt "fool proof" när smält plast är det enda som håller ihop tafsen.
Vad händer om en gäddtand kommer precis mellan trådarna,
den lär ju kunna skära upp plasten ganska snabbt om man har oflyt.
Det där skulle inte jag lita på för en sekund! precis som du säger, glider tafsen utmed en gäddtand är det ju kört sen! speciellt inte när det är så lätt att tvinna några varv så är man på den säkra sidan.Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 297 visningar