Multirulle till lättare fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till lättare fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ska posta ett inlägg från ett amerikanskt forum, där man jämför olika rullar när man kastar ganska lätta vikter.
    Det kan bli en hel info på engelska med engelska mått. Jag orkar inte översätta det.
    Vill lägga till att man kan inte lita till 100% på det som postas på nätet, fast det är så Jag upplever det, just i det här fallet och den här personen kunde inte förklara det på ett bättre sätt.
    ------------------
    Ämne heter: SOL v's TE 50 GT
    -----------------
    Last spring I purchased a Sol L, an Alphas 103L and a TE51GT.
    Oh, I also had a chance to try out a Curado 101D also. Out of the bunch I liked the TE51GT the best. IMO, all were good at casting/pitching/flipping but the TE51GT had an edge over the others in distance wise and smoothness.
    The Sol and Alphas cast/pitch/flip about the same but I preferred the Sol over the Alphas between the two. The gearing felt more solid in the Sol over the Alphas.
    With the Calcutta TE51GT, it cast/flip/pitch further then the Sol & Alphas I purchased.

The TE51GT pitched/flipped light plastics & jigs just a little bit further and because it is smoother I find that I can flip and pitch with it more accurately as well. When it comes to long/hard overhead casts with heavier plastics, the TE51GT really shines over the other reels I bought. Here is my experience from comparing the TE51GT vs. Sol & Alphas-I fish from a boat but sometimes also from land.

When I'm on a boat, casting distance normally isn't as important as it is than when I'm fishing on land. One place I like to fish around here is a 47 acre public pond managed for Bass, no boats allowed.
    I have a somewhat "secret sweet spot" on this pond that most don't know about. The thing is, it's kinda out there. You stand on a certain point and look towards the middle of the lake and about 55 to 65 yards out is a submerged hump w/ thick hydrilla on it that normally holds a good amount of 4#-6# bass.
    One evening me & my brother landed about 15 or so bass, all 4lbs+ off this hump in about 3 hours of fishing between the two of us with about 8 or so break offs-all in one spot (being on foot, that was a major plus).
    We had a little taste of Bass Heaven that evening. When fishing this spot, I normally use Spro Frogs, weightless 7" Senkos & 5" Senkos T-rigged on a 1/8oz. Slider jig head, all reels spooled w/ 14lbs. braid w/ breaks almost off for max distance. The bass would slam on the Senko as it falls into the hydrilla or explodes on the Frogs on the surface. All 3 reels are able to reach the hump with the Spro Frogs & weightless 7" Senko but only the TE51GT was able to put the 5" Senko in that "sweet spot."
    I also noticed that once you reached a certain distance w/ the Sol & Alphas, harder overhead casts didn't improve distance any unlike the TE51GT. Of the 3 lures used, the TE51GT was able to outcast the Sol and Alphas by about 5-7 yards. The Sol is a mighty fine reel but I don't think it can hold it's own against the TE50/51GTs.

Overall, in my opinion, the TE51GT is a better reel in all aspects (excluding price & palming) then the Sol. Granted it is a little more expensive than the Sol but you do get a lot more reel for the money. I am so impressed with this little workhorse that I will either buy another TE51GT or upgrade to the Conquest 51.
    --------------------
    The 50/51 is the better reel. No compairison. They are little tanks.
    ---------------------
    You won't regret purchasing the TE50GT out of the 3, but if money is not an issue, invest some more money and step up to a conquest 50/51. you won't regret it.
    -----------------------
    I haven't fished the Sol or Alphas, but I have had plenty of TDZs and a couple of Pixies. The Conquest is as good as any of the Daiwa reels I have fished for casting the lighter weighted lures in the 1/4-5/16oz range for distance...for really light lures it is close to the Pixy but with more solid build and smoother operation overall.
    -----------------------------
    I would vote also for the Conquest 50(S)/51(S).
    ------------------------------

Kommentera

Ursprungligen postat av morbidenglund Visa inlägg
      Tack för alla svar Tror att det blir lite sura miner här hemma om jag skulle köpa mig en shimano calais dc. Skulle va kul att höra hur en premier funkar för lättare fiske. Ligger ju på en rimligare prisnivå iaf.
      Isen har gått upp i ån här hemma, så jag och en kompis (engqvist här på forumet) skall testa några rullar och spön imorgon. Då får vi se hur bra premieren kastar. Sitter en sprillans strikewire 0.15 red strike på den. Bromsvikterna är ju fjädrande, så de ligger ju bara på när de behövs + magnetbroms under resten av kastet. Ganska smal spole och långt fram till linspridaren. Kanske kastar bättre än man tror Skriver ner vad vi tycker om rullen imorgon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
        Isen har gått upp i ån här hemma, så jag och en kompis (engqvist här på forumet) skall testa några rullar och spön imorgon. Då får vi se hur bra premieren kastar. Sitter en sprillans strikewire 0.15 red strike på den. Bromsvikterna är ju fjädrande, så de ligger ju bara på när de behövs + magnetbroms under resten av kastet. Ganska smal spole och långt fram till linspridaren. Kanske kastar bättre än man tror Skriver ner vad vi tycker om rullen imorgon.
        Har precis varit och testat min premier. Även om jag köpte den för att den fått så bra betyg, så överträffade den klart mina förväntningar. Kastar hur lätt, smidigt och bra som helst. Min Curado 201 e7 är inte ens i närheten. Gick att kasta med 7 gr beten utan några som helst problem direkt från kartongen. Infiskad och vassare lager, så klarar den säkert 5 gr galant. Skall ju själv ha den till 10-30 gr och de betesvikterna kastade den grymt bra. Var tom vassare än min UT vässade 5000 raket, som jag till denna säsong även försett med en lättad linspridare. Enligt mitt tycke "en RIKTIGT grym rulle"

Kommentera

Jag använder en Ambassadeur Revo STX till dessa betesvikter, har den på ett Berkley series one spö och det funkar kanon.
          Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
          Full fart spar tid
          http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jojje73 Visa inlägg
            Jag använder en Ambassadeur Revo STX till dessa betesvikter, har den på ett Berkley series one spö och det funkar kanon.
            Hur hanterar den små flytande wobblers på 5-7 gram?
            Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
              Har precis varit och testat min premier. Även om jag köpte den för att den fått så bra betyg, så överträffade den klart mina förväntningar. Kastar hur lätt, smidigt och bra som helst. Min Curado 201 e7 är inte ens i närheten. Gick att kasta med 7 gr beten utan några som helst problem direkt från kartongen. Infiskad och vassare lager, så klarar den säkert 5 gr galant. Skall ju själv ha den till 10-30 gr och de betesvikterna kastade den grymt bra. Var tom vassare än min UT vässade 5000 raket, som jag till denna säsong även försett med en lättad linspridare. Enligt mitt tycke "en RIKTIGT grym rulle"
              Tack för att beskedet. De där lät ju riktigt lovande De blir nog att skaffa en premier.

Kommentera

Min curado 201E7 kastar 7 gr långt, så du bör kolla lagren på din.
                När man kryper närmare 5 gr, då blir svårt att kasta med den utan att få skatbo. Har försökt på många olika sätt, men har kommit fram till att det blir svårt, i alla fall när man kastar små wobblers. Jiggar och spinnare lyckas man till slut att få iväg godkänt.
                Som sagt för att kasta beten som väger mindre än 10 gr , det finns andra rullar som kan göra det mkt bättre.
                Får väl tjacka/låna en premier 2010 och genomföra lite tester med den, för att se om den kommer i närheten av mina ögonstenar.
                Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Min curado 201E7 kastar 7 gr långt, så du bör kolla lagren på din.
                  När man kryper närmare 5 gr, då blir svårt att kasta med den utan att få skatbo. Har försökt på många olika sätt, men har kommit fram till att det blir svårt, i alla fall när man kastar små wobblers. Jiggar och spinnare lyckas man till slut att få iväg godkänt.
                  Som sagt för att kasta beten som väger mindre än 10 gr , det finns andra rullar som kan göra det mkt bättre.
                  Får väl tjacka/låna en premier 2010 och genomföra lite tester med den, för att se om den kommer i närheten av mina ögonstenar.
                  Häls /T
                  Skrev inte att min 201 e7 kastar dåligt, utan den kastar riktigt bra. Revon kastar bara bättre. Tror du kommer tycka detsamma efter du testat en. Om du inte är för märkesfixerad

Kommentera

haha, , de flesta av oss är mer eller mindre märkesfixerade. Hur skulle bli annars... Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
                      Hur hanterar den små flytande wobblers på 5-7 gram?
                      Tillsammans med det spö jag använder så går det att kasta så små wobblers hur galant som helst.
                      Kan tillägga att jag kastar endast med multirullar, jag använder aldrig haspel så jag är ganska van.
                      Undantaget är flytbrödsfiske efter gräskarp, då kör jag med haspel.
                      Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
                      Full fart spar tid
                      http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 718 visningar
                      0 gillar