Vad för diameter på linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för diameter på linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad för diameter på linan?

Hej
    Vad är det för diameter man ska ha på fiskelinan för jerkbait? Och är det även nödvändigt att ha en grund av nylonlina på multirullen?
    // Johan

Och vad för lina rekommenderar ni?

Kommentera

power pro ska du ha, tjockare än 0.30. Och ja, det är nödvändigt med ett tiotal meter nylon i botten för att minimera risken för att linan snurrar på spolen...

Kommentera

Själv så lägger jag ett varv med tape (tyg liknande sort) och sedan binder flätlinan över det. Varför så grov flätlina? själv kör jag med fireline whiplash 0,10, visst den är ju inte ,10 men inte så himmla mycket grövre. vad är skillnaden?

Kommentera

Grov flätlina mindre risk att den skär ner, men funkar de med så tunn så ere ju bra.

Lägg på mer nylon i botten så du fyller rullen max vad den kan ta. tex tar rullen 200 m 0,30 så lägg 100 m nylon å sen 100 m flät. Då får du större diameter i varven för flätlinan vilket ger mindre varvtal på spolen i kastet. För varje varv spoolen gör åker det ut mer lina vilket ger längre kast och mindre slitage på lagren. Vissa rullar har ju från abu en grund spole avsedd för flätlina, då räcker de å täcka spolen ett lager me nylon.

Kör själv me grov flätlina 0,37 just nu, å har aldrig provat så klen som 0,10, kanske funkar bra!
          Senast ändrad av Exxet; 2011-03-04, 22:01.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

mm ok. själv så känner jag ju tunnare lina ju mindre motstång i luften bör kasta längre. sedan är det väll en minimal ändring men ändå.

Men full spole som full spole, kan ju inte vara någon skillnad om jag har ren flätlina eller 50/50 med nylon. förutom att det är billigare.

Kommentera

Det kan låta som en dum fråga men bara för att vara på den säkra sidan: Man ska binda samman nylonlinan med flätlinan? ^^ Om jag inte har helt fel vill man väl att det ska vara så stumt mellan spö toppen och draget har du nylonlina ute då, förstör inte det gången på betet elr något sådant? Fireline är det något ni rekommenderar?

Kommentera

Tuffline XP 0.33, helt klart den bästa linan jag testat, testat Strikwire, Spiderwire och Power Pro

Dock så ska Sufix 832 testas i år, den kan vara bättre!

Kommentera

Jag kör Strike Wire Extreme 0,32mm mossgrön. Den funkar kanon! Grunda med nylon gör man för att linan inte ska riskera att glida på spolen när man drillar fisk.. Nylon nyper om spolen.. Jag lägger på 1-2m nylon först bara å sen 135m Strike Wire Extreme...
                  Lycka till..
                  /Team Perax, Jon Persson
                  http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Digge Visa inlägg
                    Själv så lägger jag ett varv med tape (tyg liknande sort) och sedan binder flätlinan över det. Varför så grov flätlina? själv kör jag med fireline whiplash 0,10, visst den är ju inte ,10 men inte så himmla mycket grövre. vad är skillnaden?
                    Vänta tills du får din första linresning och spolen låser sig... Ditt dyra jerkbaitdrag kommer flyga +200m innan det landar

Kör man däremot med 0,30-0,36 då minimerar man den risken samt att man kan sätta hårdare press på drömgäddan så man inte behöver drilla i 30min innan man törs landa. Det mår varken gäddan eller fiskaren bra av !

Btw, här finns det oändligt med läsning i ämnet !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04