lätt öring utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lätt öring utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lätt öring utrustning

jag är på jakt efter en ny havsöring\abborre utrustning.
    några tips på ett spö 9-11 fot med kastvikt på 0-20 gram ungefär.. spinspö..
    sen är det amba 1500 2501 eller 4501 som gäller?
    2501 verkar väldigt svår o få tag på..
    eller ska jag satsa på en seatrout preformens till min 5501 prorocket?
    hur står sig mörrum rullen ZX1601 mot dom andra?
    Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2011-02-22, 12:22.

är det spöet något?

Kommentera

någon?

Kommentera

Till mitt havsöringsfiske använder jag ett Fenwick Ironfether 4-delat 15-54 gr det har riktigt ruggiga kast-resurser även med lättare beten under 15gr så det täcker liksom ett stort register av fisketyper.
        Tidigare körde jag med Shimano beastmaster och Technium som jag var nöjd med fram till jag köpte detta Fenwick alla spöna är bra.
        Finns ett annat mycket skönt spö som många underskattar, Loop Adventure spinn, det ska klara upp till 50 gr men är i mitt tycke för mjukt för allt över 30gr.
        Brukar köra en vanlig 5500 pro rocket, men den kanske blir lite överkurs för abborre

Skulle va kul att höra andras erfarenheter av mörrumen!

Kommentera

Jag var i samma sits som du Krokodiljägaren.
          Gick runt butikerna här, hittade inget som passade mig.

Var ute då, efter ett längre spö än det Jag redan hade som ska vara styvt , men ändå följsamt, med bra balans , känsla, osv. Hade sedan tidigare ett AVC86MHF2, upp till 28 gr. Faktum är att även om det står Medium Heavy på klingan, de kastvikterna som spöet klarar som max ligger närmare 25 gr och det Jag ville ha var ett styvt spö närmare 10 fot och med kastvikter under 40 gr, så Jag gav upp här hemma och tog hem ett St Croix Wild River 9,6 fot, WC96MHF2, -34 g. Har var varit ute ett par kortare turer under i höstas och är mkt nöjd.

Tråden här: http://www.fiskesnack.com/forum/show...ght=wild+river

Häls /T

Kommentera

jag har redan ett berkley 15-40 9 fots som fungerar utmärkt med 5501 prorocket med bete från 20gram och uppåt.. men skulle vilja ha någon med mycket lägre kastvikt.. och är orolig för att 5501 inte är rullen för o kasta 7 grams toby ti köpenhamn:P

Kommentera

När det gäller lågprofil-träsket har jag enbart negativa erfarenheter, men det borde va Shimano som gäller där Revomodellerna har jag inte mycket till övers för, dom jag köpt ligger i en soptunna eller på en soptipp någon stans i Sverige,

4501 pro rocket borde ju funka eftersom dom större rocketarna gör det. Annars har/hade http://www.fiskeokapellservice.se[/url] en jätte rea på utvalda varor 50-70% dom ligger på finlandsgatan vid Mobilia, vet inte om dom har kvar sin UT trimmade 2500, den var inte direkt billig, tror dom skulle ha 6000kr för den.

Att kasta 40 grammare halvvägs till Köpenhamn är skitkul du borde testa det någon gång, extra roligt med den publiken man får under horngädde säsongen.

Det gröna skitet man får på kroken ser jag mer som ett olycksfall i arbetet som skall tillbaka i vattnet snarast.

Jag fiskar aldrig så lätta prylar utom när jag är ute efter borre i Malmö-Kanal

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                När det gäller lågprofil-träsket har jag enbart negativa erfarenheter, men det borde va Shimano som gäller där Revomodellerna har jag inte mycket till övers för, dom jag köpt ligger i en soptunna eller på en soptipp någon stans i Sverige,

4501 pro rocket borde ju funka eftersom dom större rocketarna gör det. Annars har/hade http://www.fiskeokapellservice.se[/url] en jätte rea på utvalda varor 50-70% dom ligger på finlandsgatan vid Mobilia, vet inte om dom har kvar sin UT trimmade 2500, den var inte direkt billig, tror dom skulle ha 6000kr för den.

Att kasta 40 grammare halvvägs till Köpenhamn är skitkul du borde testa det någon gång, extra roligt med den publiken man får under horngädde säsongen.

Det gröna skitet man får på kroken ser jag mer som ett olycksfall i arbetet som skall tillbaka i vattnet snarast.

Jag fiskar aldrig så lätta prylar utom när jag är ute efter borre i Malmö-Kanal
                låg profil rullar?? va e de?? har en köper aldrig mer sån skit..
                en ambassadure ska vara rund och hålla i 50 år

jag har funderat lite på en 4500.. men kan inte hitta den i vänster vev..
                jo jag har också kollat pris på 2500 rullarna:P kollar tradera varje dag. är inte sugen på o lägga så mycke på en fiskerulle..

haha ja de e helt faktasiskt.. man står där lättar på kastbromsen o bara öser iväg ett kast så man ser nylon linan i bottnen.. o alla runt om kring står som fågelholkar:P

huvud uppgiften för kombon är havsöring.. men den skulle även kunna fiska efter abborre med den..
                vill ju inte fiska med ul o haspel.. de e ju inte en ambassadure:P

men frågan e hur bra är 2500 rullen jämfört me prorocketena..

Kommentera

Har du känt på Sjösländan XP 10fot 10-50gr? Jag fiskar på västkusten efter öring med 7-18gr och detta gillar jag rätt bra. Jag gillar spön som har lite stuns i botten och det har detta, men det är lite mjukare i toppen. Har även ett Sjösländan SS 11fot 10-50 men det är lite styvare, det kör jag med till 20-30gr beten. Men mitt favvospö till h-öringen på v-kusten är ett hopplock av gamla Ron Thompson Wild River spön =D Det var bra spön som de sålde för 10-15 år sen, kostade ca 250 kr. Det var bättre förr =) På rullsidan kör jag med några 2500 med diverse UT saker i och 4500 med lite olika saker i, bla en med den gamla FRB spolen och en med en RCN 40 spolen fast med borttaget IAR lager, även en av gammaltypen med Availspole, tom en med UT spole får flöja med ibland, givetvis har dessa en massa kullager här o där =) även en TP 3000 C får vara med ibland, suverän h-ö rulle med både c-broms o mag broms, funkar fint med originallager i bra skick!
                  PS Skicka ett PM till Pike1 hr på forumet om 5500 Trotperformance
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Recorden är nog inte så tokig, den finns i en 40 storlek med den ihåliga typen av trumma för flätlina! Men sen kommer ju frågetecknet när den kostar mer en motsvarande storlek av pro-rocket! Kanske köpa en begagnad eller ta en gammal rulle och skicka upp den till UT det blir ju också ungefär samma pris vad man en väljer (2000kr).. TÄNK OM DET BARA FUNNITS EN VALMÖJLIGHET SÅ MYCKET ENKLARE LIVET HADE VARIT

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 764 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04