Amba "Ge fan i våra vatten" Service eller UT-trim? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba "Ge fan i våra vatten" Service eller UT-trim?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amba "Ge fan i våra vatten" Service eller UT-trim?

Hej!

Jag har en Amba Ge fan i våra vatten vilken har börjat låta lite dåligt när man kastar. Med handen på hjärtat, kan jag INGENTING om att mecka eller service av rullar. Jag är lite besviken på att rullen har börjat låta efter mindre än en säsongs jerkfiske då jag anser att produkter över tusenlappen ska hålla ett tag. Jag har följt abus rekommendationer gällande smörjning med medföljande olja då jag inte ville att detta skulle hända.

Så...
    Min egenliga fråga:
    Skulle ni lägga pengarna på en ABU-service, köpa ett UT-trim eller helt enkelt satsa på en dyrare rulle?

Bifråga...
    Vart skickar man rullen för service? Jag var inne på abu's (kassa?!) hemsida, utan att hitta något om service.

// Totte

Ang. service.......som jag iofs aldrig anlitat men ändå...
    Gå in på hitta.se
    I fältet "Vad söker du" skriver du "abu garcia"
    I fältet "Var" skriver du "Svängsta"
    Klicka sedan på Abu Garcia AB så dyker det upp fler telefonnummer, även till serviceverkstaden 0454-88070

//Kenneth

Kommentera

Den rullen är väl knappast gjord för tufft jerkfiske, men det är en baggis att meka med dessa rullar. Låter det hela tiden när spolen snurrar fort, så är det förmodligen något spolaxellager som rasat. Köp i så fall ett par keramhybrider på kullagergrossisten ( kostar inte mycket ) och byt ut lagrena i spolen. Ta även isär evighetskruv med rör och linspridare med knivbult, rengör dessa med aceton, smörj med olja ( bäst med UT´s rocket fuel yellow label ) och sätt ihop. Rengör drivhjulet och kugghjulet på spolen, smörj med samma olja. Använd även rocket fuel till de nya keramhybriderna innan du sätter i dem. Använder man bara olja till högfartsdelarna så får man smörja ganska ofta, men den kommer kasta betydligt bättre än den någonsin gjort
      Köpt en ny dyrare rulle hade jag inte gjort, utan vässat den du har istället, med något av UT´s trimkits, om du inte väljer att bara byta lagrena. Följer med en instruktion och det är hur lätt som helst att göra det själv. Finns ingen vanlig amba som hänger med de vässade

Kommentera

har för mej att det alu stativ på dom
        dom och jerk är inte en bra kombo
        alla jerk rullar av klass har har hård nitade förchromade mässings stativ
        kolla så inte spolen tar i någon stans för då är stativet skeft!+
        bara byta stativ finns på abu men skaligt dyra
        kan ju passa på å köpa ett hård för chromat då
        men försvinner ju charmen med ge fan i våra vatten rullen
        JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
        <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Borde väl låta mer än " lite dåligt " när man kastar om spolen går i stativet Fast är stativet skevt, så hade jag ställt den i vitrinskåpet.

Kommentera

japp där står min nya rulle som jag fick som pris våren 09
            den kommer alldrig å bli på spolad!
            JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
            <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 907 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13