Hjälp mej välja VJ-utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mej välja VJ-utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mej välja VJ-utrustning

Jag har fiskat uteslutande med fluga senaste 15 åren och kom plötsligt på att jag ska fiska STORA abborrar med vertikaljigg till sommaren. Bröjade leta prylar men hittade bara flugfiskeprylar till förbannelse. Måste ha slängt allt annat.

Jag fiskar en sjö med intressant djupprofil. Grundområden och en sprickzon med >30m djup. Om ni orkar, tipsa mej om vad jag ska köpa. Gärna exakta köptips, men lite info runt omkring är inte heller fel eftersom allt jag vet är teori från en tidningsartikel. Inte svindyrt och inte skräpbilligt.

Känner igen din beskrivning av sjön. =)

Jag skulle nog köra med en ganska vanlig, men lätt utrustning om du ska inrikta dig på borre.

* Daiwa Megaforce. Skön rulle med twitching-bar, den underlättar mycket tycker jag.

* BFT Walker Vertical 6 ft - 28 gram. Det är ett trevligt spö som känner av även dom försiktiga huggen.

* Linan ska vara tunn om du ska ner på stora djup. 0.08mm-0.10mm flätlina. Strike wire vertical är anpassad till just vertikalfiske.

* Som tafs kör jag själv gärna den tunnaste "BFT Titanium No-Kink Leader", men man ska tänka på att inte göra allt för spektakulära mothugg då.

* Jiggar: Fin-S i naturliga färger + varierande storlekar, Whipstick och Bass assassin Sea shad. Och så ganska små stingers.

Kommentera

Tackar! Ditt svar blev en inköpslista. Ska iväg o klämma på prylar någon dag framöver.

Den "Hemliga" sjön är Tavelsjön

Kommentera

Daiwa Megaforce som sagt,lika bra rulle som vienton enligt mig,spöt är mycket en smakfråga
        BFT gillas dock av många.
        Tunn lina som sagt,ju tunnare desto bättre och förra året fick jag en ny favoritlina till just VJ-fisket med en dragstyrka som lägger t.ex Berkleys linor hästlängder efter...lite taskig färg dock,å andra sidan finns inte mycket färg kvar efter lite nötande på tidigare nämnda speciella verticallina heller.
        Länk:
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ring Dansken som har allt hemma, där kan du hitta Luna vertikalspön kanske tillsammans med en Megaforce eller Viento rulle.

Kommentera

Konstig fråga kanske, men vem är Dansken?

Kommentera

Han som har butiken attitude baits.

Kommentera

Är inte dansken snubben som heter Stephan som jobbar på Nya Sporting i Örebro? Haha

Om man ska hålla sig till ämnet så kan jag säga att jag fiskar med en Daiwa Megaforce på ett BFT-spö och jag är mycket förtjust i båda delarna!
                Inget liv utan fiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 741 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S