jerk fiske än så länge bara probelm :/ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerk fiske än så länge bara probelm :/

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

overruns har inget med tafsen o göra :-)

Jag antar du vet eller har märkt det, men iaf det är för att när du kasta så snurrar rullspolen snabbare än vad linan löper ut. Därför lindas linan upp igen fast åt fel håll. Sen eftersom du kastar betet åker det ut också men då blir det tvärstopp och linan går ofta av oavsett brottstyrka.

Om du får det ofta är det även för att du tar i för mycket, tänk på att göra lugna mjuka kast i en svepande rörelse. Gör du detta samt justerar rullen så kommer du slippa köpa nya drag och kan lägga pengarna på andra roliga saker

Kommentera

Tjena. Tycker riktigt synd om dig! Tråkig start.... Men det är bara att bryta ihop och komma igen! Vet inte vad du har för multirulle men de ska finnas en ratt att ratta på. Börja ställa in den så när du har tryckt på knappen ska betet glida ut långsamt och kontrollerat. Börja så i alla fall men kasten kommer bli lite korta då...Sen hittar du din maxgräns genom att lätta mer och mer på ratten för varje kast. Ett annat viktigt tips är att sätta tummen i spolen när betet slår i vattenytan! Kom ihåg att din fiskeutrustning ALDRIG är bättre än den svagaste länken! D.v.s. kolla över lina, tafs o.s.v. Mitt tips till dig är en Mossgrön Strike Wire Extreme 0,36mm och denna TITANIUMTAFS då är du hemma! Med dessa kan man få upp det mesta i bottennappsväg och jag har aldrig fått en overrun så illa att jag inte ganska enkelt kunnat reda upp det när jag haft så pass grov flätlina på! Med dessa tillbehör så kommer du snart få ett bättre självförtroende och fler fina firrar i båten! Men kom ihåg att bedriva CPR - Catch, Photo & Release! På så sätt har du möjlighet att ta nya rekord hela tiden! Skittfiske på dig!
      /Team Perax, Jon Persson
      /Team Perax, Jon Persson
      http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

mitt tips för att motverka overruns är att justera centrufugal bromsen.
        har du magnetbroms så ställ den på max och känn dig för.
        lätta efterhand.
        är det vanlig broms med puckar så aktivera alla,
        av aktivera sedan en åt gången tills bara 2 är aktiverade.

kastar du i motvind måste du öka mag eller någon vikt.

vid normala jerkar och måttlig vind bör du kunna
        kasta hur du vill med 2 bromsvikter eller ca 20% magnet

den mekaniska bromsratten ska inte behöva användas
        den ställer du precis så att den tar lite lite lätt.
        den medför bara onödigt slitage på spollagren

kasta med en slungande rörelse, lungt och fint
        sikta förbi tänkt plats och bromsa med tummen
        så det slår ner där du tänkt.

Kommentera

Ett tipps om du får overrun så att du slipper klippa lina: http://www.youtube.com/watch?v=TDI5kwR5zjc

Funkar bra har testat själv

Kommentera

tack för svaran

Patman: självklart vet jag att overruns inte har ngt med tafsen att göra men tafsen skavde på linan så att den blev svag och gick lätt av... jag har inga stora problem av over runs i nedslaget utan det är i luften det tar tvär stopp :/ men när jag har lärt mig alla inställningar och tricks har jag ju ingen bra anledning o säga till mamma varför jag ska köpa fler drag :P

Starjonken: känns kanske lite onödigt att köpa ny lina när den nästan e ny men iofs så är det billigare att köpa ny lina än att köpa 4 nya drag... tafsarna jag kör med nu är pro logic xlnt spectrum fluoro carbon 0.75 vet inte om dettaär något ra de rekomenderade en i fiskebutiken iaf och jaf har inte haft några brott på den än..

ml-brunnen: rullen jag har är en ambassadeur 5601 jerk det finns förutom skruvar 3 st grejer att snurra på :P veven, slirbromsen och en till grej som man skruvar på för att ändra hur lätt linan löper ut men ju mer man skruvar på den ju svårare är det o veva :S och när jag skruvar "lös den så gängar den ur sig helt efter en stunds kastande (måndagsex eller amatör bakom spöt?)

jeep1: tack för ett bra tipps väldigt bra o kunna:P haha

Kommentera

OK
              om du då lossar de 3 utsjutande skruvarna så du får loss gaveln som
              veven sitter på så hittar du ett stjärnhjul med 6st små plastpuckar på
              de går att trycka in så de fasnar eller snäppa loss så de glider på
              den lilla pinnen.
              troligen har du 2 aktiverade (lösa) nu om du inte pillat på det
              sen du köpte rullen. prova att ha 4 st aktiverade.

den skruven i mitten på gaveln drar du åt precis så den
              bromsar linan (spolen) när du hänger dit ett 15-20g drag.

skulle du nu fortfarande få stvärstopp i dina kast
              är det din kastteknik som brister.
              det räcker med att du blir irriterad, eller upphetsad
              på en efterföljande fisk så kommer du undermedvetet
              kasta anorlunda och troligen dänga iväg jerken för hårt och flackt.

Lycka Till

Kommentera

fram med skruvmejslen har jävlans med läxor men fisket går ju före :P tack för hjälpen /kjellman skit fiske

Kommentera

nu har jag skruvat isär rullen och på spolen sitter det ett "hjul" med vita plast pluttar på jag drog ut så att 4 var lösa gjorde jag rätt? btw vad gör plast pluttarna? :S

Kommentera

de är centrufugal bromsen, puckarna slungas ut mot bromsbanan och bromsar spolen
                    och det är mycket lättare att ställa in rullens broms efter din kasteknik med dessa än den
                    mekaninska broms skruven.

med alla 6 lösa är det nästan omöjligt att få skatbon men kastlängden blir kortare.
                    prova dig fram vad som passar dig och betesvikten.
                    tunga lättkastade drag - färre lösa
                    lätta eller fladdriga drag (motvind) - fler lösa

försök lära dig kasta med den mekaniska bromsen lätt ställd
                    ibland kan du använda den för att slippa mecka med rullen
                    på fiskeplatsen.

Kommentera

okej då förstår jag lite iaf :P just nu vet jag inte några öppna vattendrag men såfort isen släpper ska jag se om jag lyckats :P tack för hjälpen

betes problemet kanske är löst pappa har 8mm plast plattor på jobbet och en jävla massa slipmaskiner så nu i vinter blir det till o bygga betenhoppas plasten fungerar bra 2 plattor ihoplimmade bör bli lagom tjocklek

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 717 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04