jerk fiske än så länge bara probelm :/ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerk fiske än så länge bara probelm :/

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jerk fiske än så länge bara probelm :/

Hej alla glada fiskare

Förra hösten var jag på en jakt och fiske mässa där hittade jag 9 st westin jerk för hundra kronor jag var helnöjd men jag hada inget jerk spö men jag fick ett buster stiff i julklapp. jag åkte till fiskeaffären och hoppsan där tog alla julklapps pengar slut på bara ett fåtal drag :O när isen släppte var jag såklart ute och skulle testa mina nya prylar. det var svårt o kasta med nya rullen men jag lärde mig ganska snabbt. jog stod där o ryckte o ryckte men ingen fisk fick jag, men jag lyckades sätta och kasta bort ett par drag och så fortsatte det jag köppte nya drag och satte fler tillslut blev mamma atg för att jag bara köpte drag och inga nya kläder. men så tillslut lyckades jag få 2 st gäddor men självklart lyckades jag kasta bort de "bra" draget och ett gäng till jag hatar när man kastar och linan går av i kastet :@ vad ska man göra åt det?

å några veckor senare åkte jag och kompisen ut med grannens bår jag kastade i en westins jette på väg ut till fiskeplatsen och pang där satt en gädda på 6,5 kg tangerat pb jag var glad och vi började fiska med våra jerkar och plötsligt så var det inget motstånd när jag ryckte i linan, beteslåset hade gått upp och min bj skitmört som jag köppt dagen innan var borta vi bestämde att vi skulle byta plats och när min kompis gungade till i båten tappade jag balansen halkade på gäddsläm och slog rycken i båt kanten när jag reste mig upp ock kollade på mitt spö SÅG JAG ATT 15CM AV SPÖT HADE GÅTT AV! NÄR MAN HAR 900KR I MÅNADEN ATT LEVA PÅ ÄR DET EN TRAGEDI! jag fick spöt lagat men 15 cm kortare. några dagar senare var jag ute igen och kände inte ett skit tills jag jag står och drömmer och draget är 3 meter ifrån mig och alldeles i ytan jag gör ett långt vevstopp och plötsligt bryts vatten ytan av den största gödda jag någonsin sett! jag blir helt paralyserad och bara står och kollar på när han tar och simmar iväg med draget i munnen tillslut kommer jag på att ett mothugg kan vara en bra ide men då va det försent gäddan var förlorad nu hade jag tröttnat totalt på detta jävla fiske och det blev inte många mer turer men för några veckor sedan kom fiskesuget igen och jag och en kompis stack ut linan frös fast i spö ögglorna men tillslut fick jag en liten gödda på 2kg och jag lyckades inte sätta ett drag! förhoppningsvis håller "turen" i sig till mästa år för när isen släpper ska jag ut igen!

det blev visst ett jävligt långt inlägg men är det någon som har några tips på vad jag kan göra för att det ska bli roligare och förbättra mitt fiske? och problemet med profesonal overruns vad ska man göra?

med vändliga hälsningar Martin K

Riktigt synd att det gick dåligt i början, hoppas det inte går så där för mig i sommar. Har du kollat runt på youtube på guides hur man ska kasta och jerka? Jag har suttit och kollat på det ca 2 timmar nu och har lärt mig riktigt mycket. Jag är en helt nybörjare på jerkfiske, så jag kan inte säga något tips.. Men titta runt på youtube på andra bra fiskare som har gjort detta i åratal.

Med vänlig hälsning Fredric!

Kommentera

va kul med svar!

jo jag har kollat runt en del både filmer och på youtube så jag vet hur man ska göra men lite svårare i praktiken :P men jag tror avsaknaden av bil och båt med motor är en bidragande faktor till mina problem vi har en ryds 5 35 big fish men ingen båtplats :/

jag har en abu ambasadeur och nån jävla flät lina så felet ligger nog mer på min än utrustningen
      Senast ändrad av kjeellman; 2010-12-06, 20:56.

Kommentera

Köp bra lina och gör dina egna tafsar. Har endast lyckats göra mig av med ett jerkbete på hela året. Har iofs satt två till men de har jag fått upp i efterhand. Har man båt är det oftast enkelt att få loss bottennapp.
        Sen kan du ju dra åt kastbromsen och undvika att kasta i motvind.

Kommentera

jag har köpt en några meter med flourcarbon (stavning på det) och gjort några egna tafsar men det var i våras så jag har inte använt dem så mycket... man kommer ju så j*vla kort om man drar år kastbromsen :P men klart det är värt det om man sparar beten båt gör det självklart javligt mycke lättare men har bara tillgång till en roddbåt en en "dålig" del av sjön jag oftast fiskar i men får tjata på pappa att han ska fixa plats till våran båt

Kommentera

Ja det gäller ju att ställa in den lagom hårt så man inte kommer jättekort. Sen när man blir säkrare kan man ju lätta på den.
            Kör själv med titaniumtafsar och det har fungerat bra. Ett annat tips för att spara pengar är att köpa jerks begagnat, finns mkt här på fiskesnack tex.

Kommentera

Här kommer en bra länk där Trumman förklarar grunderna i jerkfiske, tror han även går igenom hur du ställer in din rulle osv. http://fiskejournalen.picsearch.tv/?...AL7GfmA&page=1

Kommentera

okej ja begagnat hade ju varit bra ska man slänga ut ett inlägg på köpes elr ska man kolla i säljes kategorin?

vad ska man kolla efter? tailbeten eller vanliga gliders/sliders?

Kommentera

Problemet med professional overruns går att åtgärda, hade själv det i början på min jerk karriär.
                  Det du måste göra är att ställa in centrifugalbromsen. Dvs aktivera de små vikterna i rullen. Hur du gör ser du lättast i din manual till din rulle.
                  Kastbromsen är till för att inte få overrun vid nedslaget (när du har kastat och betet träffar vattnet), så den har du ingen nytta av att dra åt för hårt när du har lärt dig att bromsa med tummen i slutet.

Tycker själv salmo sliders är jävligt bra jerks (går typ inte o göra fel me dem), även zalt z.

Kommentera

okej Patrik jag får leta upp lådan till rullen och kolla vad är det man ska göra iåfall?
                    over runs i nedslaget har jag inga "stora" problem av utan det är när skiten är i luten :P men jag tror att det kan till stor del ha berott på tafsarna jag hade, det var styva tafsar av någon metall och där öglan satt stack det ut en liten bit av tråden efter att de "rullat" den runt huvud tafsen:/

Jag får kolla på den lokala fiskebutiken om de har betena du nämnde... betes lådan är full för tillfället och med min ekonomi får jag kasta bort ett gäng beten innan jag köper nya :P haha

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 717 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04