Fireline Tracer Braid, vad är det för fel på linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline Tracer Braid, vad är det för fel på linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fireline Tracer Braid, vad är det för fel på linan?

Bytte nyligen från 0,17 Crystal till 0,16 Tracer Braid på min Revo STX som används för älvfiske på havsöring.

Var ute ett par timmar ikväll och lyckades sätta 5 spöken, och Tracer Braiden verkar ha en helt fantastiskt låg brottstyrka.

Enligt uppgifter från tillverkaren så ska den ta drygt 6 kg mer än Crystal-linan jag tidigare kört med, men den tog nog fan 6 kg mindre.

Är den extremt känsligt på knutarna, eller vad är det frågan om? (prövade 3 olika knutar utan resultat). Linorna blir visserligen rätt lätt nötta av stenar vid detta fisket, men jag har inte sett några nötmärken på linan vid nått tillfälle ikväll, så det verkar inte heller vara problemet.

Några fler med liknande erfarenheter? Är det inte knuten som är problemet (vilket jag har svårt att tro), så är det något allvarligt fel på linan och den kommer att bytas till ny Crystal innan nästa tur.

Pisslina...

Är det så bra å köra flätlina i älv då tanke på all sten å så ??I älvkarelby får man inte använda flät alls.
    Ja tror inte den linan är sämre eller bättre än nå annat. Däremot köper man den inte pga av priset .

/Fredrik

Kommentera

Det har funkat med Crystal, och vill man kan man ju köra nylon-tafs. Men något verkar galet med denna lina...

Kommentera

Ingen som har några tankar kring detta? Skulle vara intressant med lite teorier innan jag drar av linan. Något tillverkningsfel?

Måste finnas fler som använder sig av denna lina i tunnare dimensioner?

Kommentera

Jag använder den till allt lättare spinnfiske, och det skall bannemig ske ett underverk för att jag skall byta. Då fiskar ju jag dock inte i älv. Det ända problem med den här linan, är att man kastar ut ALL lina, och att jag har fått små, små trassel från ingenstans.0,16-0,23 använder jag mig av.

Kommentera

Det första jag brukar kolla om jag får problem med linan är om det är någon linring som spruckit, repats eller fått nån annan skada. Och använd förstoringsglas, eller en nylonstrumpa, och kontrollera noggrant!
            Jag har kört en hel del Tracerbraid och tycker den är väldigt bra.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Jag har aldrig haft några problem med den, använder 0,17mm.
              Tycker den fungerar perfekt om man har en rulle med bra linuppläggning!
              Brottstyrkan är bra, inga problem än så länge, dock används inte haspelrullen speciellt mycket längre.

Kommentera

Mig veterligen så finns den ej i 0,17, säker på att det är just Tracer Braid du har?

Kan det bli skador på linan när rullen matar för fort, och "overrun-trassel" är nära?

Upplever inte att jag förlorat nån större linmängd, så det verkar ha smällt i knuten eller nära den.

Kommentera

Jag har kört Tracerbraid i både 0,14 och 0,23 och kan lova att den hållit allt vad den lovat i form av brottstyrka och en hel del mer. Fruktansvärt hållbar lina och trots priset har jag svårt att se mig sluta använda den.
                  http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jägarn Visa inlägg
                    Mig veterligen så finns den ej i 0,17, säker på att det är just Tracer Braid du har?

Kan det bli skador på linan när rullen matar för fort, och "overrun-trassel" är nära?

Upplever inte att jag förlorat nån större linmängd, så det verkar ha smällt i knuten eller nära den.
                    Sorry, menar 0,18mm.
                    Skador tror jag inte uppstår om rullen matar fort, handlar mer om tvinnad lina och småknutar som påverkar brottstyrkan..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 717 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04