Westins Jätte - gamla vs nya? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westins Jätte - gamla vs nya?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Westins Jätte - gamla vs nya?

Jag har hört en hel del snack om Westins Jätte den senaste tiden. Enligt vissa ska det finnas tre olika generationer, som inte beter sig likadant i vattnet. Den äldsta modellen är eftertraktad och säljs till helgalna priser på tradera.

Men vad är egentligen skillnaden? Jag kan med egna ögon se att den nyaste modellen har riktigt klena öglor, men i övrigt ser jag ingen större skillnad. Och vad är skillnaden mellan generation ett och två? Nån borde ha koll på detta, till exempel allas vår betesguru Old Firehand?

Generation ett:

Generation två??

Generation tre:

För den som inte ser skillnaden mellan generation ett och det som jag gissar är generation två, så är skillnaden placeringen av nosöglan. Den sitter närmare skeden på generation ett. Jag äger själv en av varje och skillnaden i gång är brutal. Den med öglan nära skeden går som en dröm, den med skeden högre upp rör knappt på sig.

Så, kan nån hjälpa mig att reda ut detta en gång för alla?
    Senast ändrad av tuben; 2010-08-17, 14:46.
    http://fkbatong.blogspot.com

Jag törs inte uttala mig om gången på de olika generationerna men helt klart är att den nya håller fruktansvärt dålig kvalité! Den första jag ägde tog in vatten och sjönk efter första hugget medan den andra inte ens behövde ett hugg för att ta in vatten och sjunka som en sten! Noterbart är att båda dessa tog in vatten vid kroköglorna!

Kommentera

Jag har en en 2 gen och den är helt ok. Sen har jag en från den nya generationen. Gången skiljer dem åt lite. Ingen av dom tar in vatten en så länge. Men jag väntar bara att en gädda modell större ska nypa petet. Då får jag se ifall korvarna håller.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Är öglorna klenare på nyare modellerna så är det verkligt illa då nosöglorna på första modellen var/är rena skämtet,har hänt mer än en gång att nosöglan är det enda man fått behålla när en stor gädda huggit...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

öglorna är mycket klenare både på mellanmodellen och den nya. jag har "forskat" vidare i ämnet och kommit fram till en slutsats, och det är att det faktiskt finns fyra olika varianter. två olika av den gamla, en mellanvariant och så den nya som säljs idag. samtliga finns presenterade i denna bild:

i vänstra raden gamla som synes, men den rödvita skiljer sig. nosöglan har en annorlunda placering, och mitt exemplar som ser ut på det sättet sjunker dessutom. i högra raden nya, men en är av mellanmodellen. det är den pärlemorfärgade med svarta ränder. skedens vinkel samt kroköglorna skiljer den mot den nyaste modellen.

nu skulle jag bara vilja veta om de gamla westinarna med avvikande nosögla är gjorda så med mening, eller om det är så att mr westin var på fyllan på jobbet emellanåt... min personliga teori är att den är framtagen som spinnbete, den sjunker, och nosöglans placering gör att gången inte blir lika yvig. nån som kan bekräfta eller dementera?
          Senast ändrad av tuben; 2010-08-18, 20:02.

Kommentera

Jag tycker att det ser ut som att de äldre är mer avsmalnande baktill. De nya ser mer "avklippta" ut.
            Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

det påverkar knappast gången. skedens storlek, vinkel och placering, samt nosöglans placering är de viktigaste faktorerna.

Kommentera

Hur betet är format kan ju också påverka en del. Vet inte hur det är med vikter i de flytande jättarna men de sjunkande lär ju vara viktade och det påverkar garanterat hur betet rör sig. Är de olika i formen så kan ju även viktningen vara annorlunda.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
                  Hur betet är format kan ju också påverka en del. Vet inte hur det är med vikter i de flytande jättarna men de sjunkande lär ju vara viktade och det påverkar garanterat hur betet rör sig. Är de olika i formen så kan ju även viktningen vara annorlunda.
                  Finns dom som sjunkande????
                  I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                  http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                  http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

jag har en gammal som sjunker. det enda som skiljer utseendemässigt är nosöglans placering. den väger 10 gram mer än en likadan gammal som flyter. jag har öppnat upp den för att kolla om den var vattenfylld, men det är den inte. den är fylld med epoxy i den under halvan, fogskum överst, inga vikter någonstans. endera är den tillverkad för att sjunka, eller så har nån hällt i för mycket epoxi och därmed gjort den för tung... till saken hör att jag har borrat ur lite av epoxyn, fyllt med nytt fogskum, gjutit igen hålet och flyttat nosöglan. ett jävla jobb, men nu flyter den och går som den ska i vattnet!
                    Senast ändrad av tuben; 2010-08-18, 21:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S