Utrustning för kustfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för kustfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för kustfiske?

Har tänkt prova på kustfiske men känner mig helt grön på det området. Tänkte fiska i trakterna runt Malmö och behöver därför lite tips från er experter på vad som gäller.

Först och främst behöver jag ett vettigt spö. Någon rekomendation som matchar en prislapp på under 800kr? Förstår att det måste vara ett hyffsat långt spö, men vilka vikter ska det klara av? Har främst tänkt inrikta mig på havsöring och mindre torsk (om man nu har turen att få en), men även horngädda som variation.

Vill även tillägga att jag för närvarande har en Ambassadeur 5601 C4 samt en Okuma VS-30a. Kan jag använda någon av dessa för kustfisket eller är de för klena eller olämpliga rent generellt? Om nu något av dessa passar, är det något speciellt jag måste tänka på i mitt val av spö?

Finns det någon lösning som låter en använda samma utrsutning på båt (Öresund), eller är tjockt, kort spö med kraftigare rulle ett måste då?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Ursprungligen postat av trampek Visa inlägg
    Har tänkt prova på kustfiske men känner mig helt grön på det området. Tänkte fiska i trakterna runt Malmö och behöver därför lite tips från er experter på vad som gäller.

Först och främst behöver jag ett vettigt spö. Någon rekomendation som matchar en prislapp på under 800kr? Förstår att det måste vara ett hyffsat långt spö, men vilka vikter ska det klara av? Har främst tänkt inrikta mig på havsöring och mindre torsk (om man nu har turen att få en), men även horngädda som variation.

Vill även tillägga att jag för närvarande har en Ambassadeur 5601 C4 samt en Okuma VS-30a. Kan jag använda någon av dessa för kustfisket eller är de för klena eller olämpliga rent generellt? Om nu något av dessa passar, är det något speciellt jag måste tänka på i mitt val av spö?

Finns det någon lösning som låter en använda samma utrsutning på båt (Öresund), eller är tjockt, kort spö med kraftigare rulle ett måste då?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
    Skall du fiska ifrån båt i Öresund med ett kustspö så är det nog så att
    det får bli dagar med lite ström och att du får sikta in dig på bottenmete efter plattfisk.
    Dina rullar är helt OK för kustfiske, efter småtorsk/HÖ/näbbisar.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

För kustfiske från Malmös olika hamnar/stränder räcker det med ett ordinärt kustspö på 10 ft för betesvikter upp till 50 - 60 g, Ytterst ovanligt att jag behövt använda vikter på över 60 gram! Dina rullar duger bra till detta fiske. Men, hade jag varit som dig hade jag nog satsat på ett spö med max angiven kastvikt på 40 g, då får du ett lite känsligare spö som även är ok till havsöring och horngädda. Grundvattenstorsk på sådan utrustning är grymt skoj!

Med ett sådant spö går det även att kasta med 60 grammare om man har lite känsla. Jag använder själv ett spö på 10 ft för vikter upp till 36 gram.

Stor del av året fiskar Tumlaren, http://www.torskturer.se/, på grund vatten efter torsk som äter krabba. Ett sådant spö går utmärkt att använda till detta fiske när det inte är så mycket ström, men du blir lite beroende av att båtens personal kan hjälpa till med landning av fisken då du inte bör lyfta upp torsk med ett sådant spö. Observera att det är ett helt annat fiske om du utgår ifrån Helsingborg!

Alltid svårt med kombinationsprodukter! Jag har ett spö för vikter mellan 40 och 80 gram som är helt perfekt för grundvattensfisket från båt, men jag skulle inte vilja fiska havsöring med detta. För pilkning använder jag 9 av 10 ggr ett spö för vikter upp till 150 gram, till detta använder jag en CS 6500 Rocket. Sen har jag ett kort och grovt spö för de riktigt tunga pilkarna, 300 - 600 g.

Kommentera

Hej du,

Skall du fiska havsöring/mindre torsk/horngädda så duger det med en rulle som tar 100-150 meter 0,18 flätlina, så din Okuma och Ambassadeur räcker mer än väl.

Jag har själv just börjat med havsöringsfiske och försöker optimera min utrustning efter detta fiske.
        Ett spö på 9-10 fot är bra för havsöring och med en kastvikt på upp till 30-40 gram.

TIll min ambassadeur har jag ett Berkley Lightning Shock 902 9fot 15-40 gram som jag köpte i våras. Ett mycket skönt spö som jag är väldigt nöjd med, kostar runt 800kr i butik i Malmö.

Tittar själv nu på att haspelspö, lutar åt att det blir ett Berkley Lightning Shock även där, då jag som sagt är nöjd med mitt spinnspö av samma modell. Har dock fått tipset om Tica Seatrout som skall vara ett bra spö till billigt pris, runt 500 lappen. Sneglar även på Shimanos Speedmaster, ligger i ungefär samma prisklass som Berkleyspöt, kanske nån hundring till.

Som Alessandro säger så är det nog svårt att köpa ett spö som skall funka både till tungt havsfiske och till finlir efter havsöring. Om du åker ut med båt och skall fiska torsk så är det ofta tunga pilkar eller jiggar som gäller och då klarar inte ditt kustspö det speciellt bra.

Kommentera

BD, jo det är nog bättre att köpa ett spö på plats i butik, det är så inviduellt vad man gillar.
          För tillfället fiskar jag med mitt gamla 11-fots Berkley fireflex med haspel efter HÖ,
          kostade 1500 på 1990-talet.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Alessandro, jag står och väger mellan 9 och 10 fot, du säger att du fiskar med 11fot. Vad skulle du rekommendera? Om du skulle köpa ett spö idag, skulle du då återigen köpa ett 11fot?

Kommentera

Ursprungligen postat av BigDaddy Visa inlägg
              Alessandro, jag står och väger mellan 9 och 10 fot, du säger att du fiskar med 11fot. Vad skulle du rekommendera? Om du skulle köpa ett spö idag, skulle du då återigen köpa ett 11fot?
              Fördelen med längre spön du kastar längre, om du vadar och har följen så får du fisken längre ifrån dig, dvs mindre risk att skrämma den.
              Nackdelen med längre spön är att dom är tyngre och är svårare att landa med då fisken är längre ifrån dig.
              Kör med spön 10-13 fot på HÖ.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Fördelen med längre spön du kastar längre, om du vadar och har följen så får du fisken längre ifrån dig, dvs mindre risk att skrämma den.
                Nackdelen med längre spön är att dom är tyngre och är svårare att landa med då fisken är längre ifrån dig.
                Kör med spön 10-13 fot på HÖ.
                Tack, då blir det 10 fot

Kommentera

Nackdelen med 13 fotaren är även väldigt små öglor i toppen, vilket inte är bra i kallt väder.

Kommentera

Stort tack för alla svar!! Trodde aldrig jag skulle få så snabb och bra respons på så kort tid.

Just nu lutar det i så fall åt ett 10ft spö med kastvikt 40-50g. Ska kolla på de förslagen ni nämnt här!

En annan "nybörjarfråga". Kan man köra med multirullen på ett vanligt haspelspö också eller kräver det ett spinningspö med pistolgrepp, etc.? Anledningen att jag frågar är givetvis att jag skulle vilja prova kustfisket med båda rullarna för att se vilket som passar mig bättre utan att behöva köpa två spön.

Tack än en gång för er hjälp!
                    Senast ändrad av trampek; 2010-05-16, 11:54.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04