Är Shimano så mycket bättre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är Shimano så mycket bättre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ecceback Visa inlägg
    Jag skulle nog vilja säga att känslan på Shimano är riktigt bra, har känt på en del andra rullar och jag tycker själva känslan att fiska med shimano är riktigt bra. Trots allt är känslan ganska viktig så man kan stå dagar att nöta utan att få fisk (fiskar mest havsöring, regnbåge) och då är en skön rulle ovärderlig mot en rulle där inte känslan är på topp, det gör ibland att man står någon timme längre och får den där fisken. Men dålig utrustning eller utrustning med dålig känsla orkar man inte stå så länge med. Men smaken är ju som baken, men jag tycker shimano gör känsliga grejjer som håller .......
    Håller med dig till 110%, de e därför jag har en Stella. En njutning även när man inte får fisk!
    Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Kommentera

Rullar gjorda i Japan(Shimanos och Daiwas dyraste rullar) är ljusår mycket bättre i kvalitet än Kina och Malaysia tillverkade rullar. Jag säljer både Shimanos och Abu Garcias alla rullar och det är helt klart så att Sorön går att jämföra med en Shimano rulle runt 1000 sek. Efter det är skillnaden stor. Och då är Sorön MYCKET bättre än andra Cardinal rullar.
      Man får vad man betalar för - är nog en bra regel, även när det gäller rullar.
      Fiskar själv, just nu, med en Twinpower 4000FA. En mycket skön rulle som absolut är värd pengarna.
      Förr köpte jag alltid rullar runt 600-1000 sek i olika märken, men jag slet ut rullen på ett år ungefär. Det beror ju på hur mycket man fiskar självklart.

Kommentera

Finns det folk (riktiga fiskare alltså) som köper en haspel för 10 000:- när man får en skaplig Ambassadeur (som håller hela livet om man sköter den någorlunda och inte misshandlar den allt för mycket). för ca 2000:-

- Stora händer
        - Stor ...

- Haspel för 10 000:-
        - Liten ...

Så tror nog jag det kan vara...
        Ursprungligen postat av boman1979
        zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
        :

Kommentera

abu och haspel har inte varit någon höjdare på många år.Shimano rullarna brukar gå bra.Har haft ett gäng i 1000kr klassen och det har inte varit några större problem med dem.Har 3st shimano aerogt baitrunners.När jag började skruva i dem blev jag mindre imponerad.Plastdetaljer överallt och gick inte komma åt o smörja upp dem vettigt.För att stå och dänga så är det spinnrullar som gäller. Det är i 98% av fallen bättre.Är väl egentligen inga som direkt kan utmana shimano på haspelrullar nu heller.Okuma är inte i närheten och de jag haft har inte varit samma rulle efter några års användande

Kommentera

Ursprungligen postat av Zuckuss Visa inlägg
            Finns det folk (riktiga fiskare alltså) som köper en haspel för 10 000:- när man får en skaplig Ambassadeur (som håller hela livet om man sköter den någorlunda och inte misshandlar den allt för mycket). för ca 2000:-

- Stora händer
            - Stor ...

- Haspel för 10 000:-
            - Liten ...

Så tror nog jag det kan vara...
            Måste vara ett av de sämre inläggen jag läst! riktiga fiskare? jag har både stora händer och en stella, har visserligen inte betalt några 10 tusen, men hur får du ihop en ekvationen? väx upp för fan! så jävla typiskt svenskt, har man nått fint som kostar mer än de vanliga ja då ska de klankas ner, att man ser kör en gammal skruttig volvo, har en gammal mobiltelefon, inga fina kläder, inget utöver det vanliga, ja de spelar mindre roll, men de e helt ok o ha en iphone fast man inte har nån nytta av den, en bärbar dator, en ny fin bil, märkes skor o kläder supa bort pengarna på krogen varje fredag, de e mer ok, då e man riktig fiskare och en riktig man! äh fan blir så jävla less på o höra sån skit! köpte min stella för 5 tusen ny i butik med lina, de e vad en ny mobil fan kostar idag. Men jag e ju ingen riktig fiskare...

Kommentera

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg
              Måste vara ett av de sämre inläggen jag läst! riktiga fiskare? jag har både stora händer och en stella, har visserligen inte betalt några 10 tusen, men hur får du ihop en ekvationen? väx upp för fan! så jävla typiskt svenskt, har man nått fint som kostar mer än de vanliga ja då ska de klankas ner, att man ser kör en gammal skruttig volvo, har en gammal mobiltelefon, inga fina kläder, inget utöver det vanliga, ja de spelar mindre roll, men de e helt ok o ha en iphone fast man inte har nån nytta av den, en bärbar dator, en ny fin bil, märkes skor o kläder supa bort pengarna på krogen varje fredag, de e mer ok, då e man riktig fiskare och en riktig man! äh fan blir så jävla less på o höra sån skit! köpte min stella för 5 tusen ny i butik med lina, de e vad en ny mobil fan kostar idag. Men jag e ju ingen riktig fiskare...

Jag har inga problem med att lägga ut pengar på mitt absolut största fritidsintresse. och för den delen har jag även ett gäng ambassadeurer, varför ha bara en överhuvudtaget? det kommer ju nya modeller varje år!
              det finns ju folk som köper en bmw för 2 miljoner sek fast man kan köra en volvo 240 i 20 år.
              du kan ju dessutom fiska från en 4 meters plastbåt med en gammal 2 taktare på, eller så betalar man lite mer och får en fin fiskebåt som man kan vara nöjd med. men alla är olika. ÖoB har ju fiskegrejer, du kan ju handla där ditt fattiga hjon.

Det där med stora händer stor...
              Senast ändrad av Quivertip; 2010-05-18, 05:30. Anledning: Påhopp

Kommentera

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg
                5k skulle ja lägga på en stella!
                Finns det fler till det priset?

Kommentera

Frågan är hur man vill ha det. Okuma håller bara i några år säger ni, men för en rulle för 1000kr är det rätt okey att "byta upp sig" efter några år. Lär ju ändå ha kommit ut nån man är sugen på då iaf. Om en Okuma för 1000kr endast håller några år borde ju en Shimano Stella för 9000kr hålla i 18 år isf. Tveksamt.

Har hellre 9 rullar de kommande 18 åren än en enda.

Tror det är såhär: Man får det man betalar för, i stort sett.
                  http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av timujin Visa inlägg
                    5k skulle ja lägga på en stella!
                    Finns det fler till det priset?
                    Nej tyvärr, de var Sportfiskegiganten som hade en drive på just 4000FD för 4995:-. Willys har dom för 6995.- vill jag minnas, och i tyskland går dee o hitta för lite över 5 tusen om jag minns rätt. 8995:- för en rulle känns annars lite onödigt saftigt! Men jag ville unna mig en kamrat vid vattnet i många år!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gubben Storm Visa inlägg
                      Frågan är hur man vill ha det. Okuma håller bara i några år säger ni, men för en rulle för 1000kr är det rätt okey att "byta upp sig" efter några år. Lär ju ändå ha kommit ut nån man är sugen på då iaf. Om en Okuma för 1000kr endast håller några år borde ju en Shimano Stella för 9000kr hålla i 18 år isf. Tveksamt.

Har hellre 9 rullar de kommande 18 åren än en enda.

Tror det är såhär: Man får det man betalar för, i stort sett.
                      Det är lite så jag tänker också. Hade inte riktigt räknat med att min Abu SM1050UL skulle hålla i 18 år när jag köpte den för 3-400:- Nu är den bara använd i bräckt och sötvatten vår, sommar och höstmånaderna. Den börjar bli lite missfärgad och repig på vissa ställen, men mekaniskt så märker jag ingen skillnad mot när den var ny.

Det samma gäller för min GoldMax som är 3-4 år yngre än UL rullen.

Jag köpte mest min Sorön nu för att jag hade pengar till övers och ville ha något nytt, och inte för att det var något fel på mina andra rullar.

Jag har absolut inget emot att folk lägger ner mycket pengar på sin hobby och om man jämför med många andra hobbys så är nog fiska väldigt billigt. Folk brukar kolla lite konstigt på mig när jag berättar hur mycket pengar jag lagt ner på min dyk utrustning och undervattenskamera utrustning.

Utan min fråga var enkelt om Shimano är så otroligt mycket bättre än Abu att det är värt 5ggr pengarna eller inte. Då menar jag kvalitet's mässigt.

Känslan är ju subjektivt, och det som jag gillar kanske inte andra gillar osv.

För min egna personliga del så hade jag hellre köpt 5 rullar istället för en... Eller lagt pengarna på en fiskeresa... Men det är ju jag det.

Mvh

Peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 712 visningar
                      0 gillar