Daiwa Luna vs Amba Revo Toro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Luna vs Amba Revo Toro

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har använt Cardiff och Predator tidigare. I år har jag testat Daiwa Pluton och det är den klart bästa rullen hittills. Tystgående, inget strul alls, väldigt lätthanterad.

Kommentera

lågprofilsrullar kan jag inte uttala mig om men har både en c4 och en jb och båda går som klockor och har gjort i 3-4år nu och då används de mycket.Daiwa Luna fungerar det med men det kostar mer och skulle det strula så är det smidigare att äga en amba.Finns alltid reservdelar till dem

Kommentera

Daiwa Luna..

Helt klart Daiwa Lunan. Har haft diverse olika Ambasar men ingen känns i närheten av den goa känslan som Lunan har...
        Fånga & Fota & Släpp i.........

Kommentera

Toro räknar inte jag som en Ambassadeur. Det är en fjärranöstern-tillverkad multirulle saluförd av ABU Garcia....men den kvalificerar inte att vara en Ambassadeur i mina ögon

Om du nödvändigtvis skall jerkfiska (dvs på sikt mörda rullarna)....köp en rulle som är lättunderhållen, lättservad och där det finns gott om reservdelar att få tag på i landet. Dvs en svensktillverkad multirulle = Ambassadeur

Daiwa Luna, Shimano Cardiff, Calcutta odyl är fina rullar....men vid intensivt jerkfiske rasar de också...förr eller senare...och då är det kanske inte lika lätt att få dem reparerade.

"Bara mina 2 ören"

// Matti
          Medlem i GGG-U
          Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg

Daiwa Luna, Shimano Cardiff, Calcutta odyl är fina rullar....men vid intensivt jerkfiske rasar de också...förr eller senare...och då är det kanske inte lika lätt att få dem reparerade.

"Bara mina 2 ören"

// Matti
            Du kan mkt väl skriva att alla rullar rasar vid intensivt jerkfiske även ambassadeurer gör det. Jerkfiske är överreklamerat. Fattar inte att man fortfarande misshandlar sin utrustning på det här sättet. Det är ju sjukt. Tillverkare och fiskebutiker jublar när vi jerkfiskar (!).

Häls /T
            Senast ändrad av tonyex; 2010-04-28, 08:48.

Kommentera

Luna..... helt klart.

Det mesta i Ambassadeurväg som jag använt till jerkfiske har blivet mos.... Backspärrar m.m. har lagt av.

Lunan har fungerat bra men bäst hittils har Calcutta DC varit ..... Går som en drömm. Trodde jag skulle köra skiten ur den efter en sässong men den håller helt perfekt och GUD vad den kastar bra. DC funktionen fungerar verkligen ....Bara att kasta och slappna av ...
              Har haft min DC nu i tre sässonger och den fungerar som sagt fortfarande utan annat underhåll än avsköljning och lite smörjning.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Du kan mkt väl skriva att alla rullar rasar vid intensivt jerkfiske även ambassadeurer gör det. Jerkfiske är överreklamerad. Fattar inte att man fortfarande misshandlar sin utrustning på det här sättet. Det är ju sjuk. Tillverkare och fiskebutiker jublar när vi jerkfiskar (!).

Häls /T
                Självklart...det var underförstått ("...rasar de också") Men när Amborna rasar är det:

1: Lätt att skruva i dem själv.
                2: Lätt att få tag i reservdelar.
                3: Lätt att skicka in dem på service om man inte vill skruva själv.

Simma lugnt
                Senast ändrad av Långåmjukis; 2010-04-28, 08:54.
                Medlem i GGG-U
                Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Har båda ovanstående rullar, ingen av dem har strulat för mig, men jag fiskar bara toron upp till ca 70 gram, båda är låga och breda (300L) Men lunan drar nog det längsta strået till det tyngsta fisket!

Kommentera

Jag kan inte rekommendera varken Toron eller Lunan, heller inte Predatorn eller Inshoren. Till det fisket som tråden började med är tveklöst en JB bäst val, hur tråkigt det än kan låta. Men även en JB kan rasa ihop fast de brukar hålla avsevärt bättre än de övriga.

Tråkigt nog är det inte så att dyra rullar håller bättre.
                    www.utreel.com

Kommentera

Annars tycker jag C4 är en grymt underskattad rulle! Men jag är inget ambassadeur freak!
                      Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 713 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S