Ambassadeur 5000? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5000?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 5000?

Hej, jag har fått en gammal rulle. Är det en: Ambassadeur 5000? står på den att den är: "High Speed Retrieve" fast utväxlingen är bara 4.7:1 inte så mycket kanske, är lite dålig på sånt här, det är min första multirulle. den är ju rätt så gammal (1984), det kanske har något med det att göra. Är det någon ovanlig modell eller? Hade tänkt att använda den till jerk, kanske inte det ultimata men jag har ingen annan.
    Tacksam för svar.
    Mvh: Viktor
    Bifogade filer
    i barken finns det ål, skål

5000

Det är en riktig klassiker. den säljs fortfarande i dag , men används och säljs ofta som en ismete rulle.

Kommentera

det står ju att det är en 5000 och då är det en 5000 oxå. sen det här med high speed: allting är ju relativt och det beror ju på vad man jämför med. på den tiden var det ju uppenbarligen high speed, jag tror ju inte att ABU skulle ljuga om en sån sak. som nån sa: en riktigt klassiker som funkar fint att använda i fiske efter gädda och havsöring m.m, till ismete är den ju helt perfekt. lycka till med rullen...

Kommentera

Den ser ut EXAKT som min gamle trotjänare som blev inköpt ungefär 1987 eller 1988, alla dekaler och detaljer stämmer in i minsta detalj, de ändrade litegrann på dekalerna från år till år men själva rullen är ju densamma.

Jag tror inte att det är någon höjdare för jerkbaitfiske, och den har bara glidlager istället för kullager, men för vanligt spinnfiske och släpfiske duger den alldeles utmärkt. Jag använder fortfarande min rulle och är helnöjd med den även efter alla dessa år.
        Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

tack allihop, varför kan ja inte ha den till jerkbait?

Kommentera

Ursprungligen postat av Viktor K Visa inlägg
            tack allihop, varför kan ja inte ha den till jerkbait?
            Klart du kan ha den till Jerk, men då den saknar superstopp (som förhindrar bakåtglapp i veven) så blir den inte helt optimal. Glidlager är oftast kanon, både till spinn o framförallt till Jerk...stabilt och stryktåligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Klart du kan ha den till Jerk, men då den saknar superstopp (som förhindrar bakåtglapp i veven) så blir den inte helt optimal. Glidlager är oftast kanon, både till spinn o framförallt till Jerk...stabilt och stryktåligt.
              Jaha okej, men ja tror den får duga, ett tag iaf. har ingen större lust med å köpa en riktig jerkrulle för ett par tusen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 716 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S