Tänker jag fel med mina två gäddset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tänker jag fel med mina två gäddset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tänker jag fel med mina två gäddset?

    Hejsan

    Blev ju av med all mina grejor och laddar just nu upp med nytt.Tänker så här:

    Min huvudutrustning blir ett 8 ft Esox Lucius upp till 100 gr med en Daiwa 3000.
    Då jag mest fiskar mest Zalt och tailbeten kring 80 gram. Sen är Daiwa Fuegon min "finaste" rulle och därför vill jag använda den mycket.

    Min "andra" utrustning bli en Revo Inshore och Savage Gear Butch light upp till 50 gr. Med denna ska jag huvudsakligen fiska shadjiggar och mindre beten efter gädda.

    Vad säger ni, borde jag vända på allt i hopa och köra Inshoren till det tyngre och vice versa? Mest att jag tycker det är skönt att fiska wobblers och tailbeten med haspel. Jigg föredrar jag multi då jag tycker att det är skön kontakt. Dock är jag inte så erfaren jiggfiskare, men många verkar föredra haspel till detta då man kan ha tunnare lina. Men gäller detta även om man jiggar efter gädda?

    Är lite morgontrött så det kanske framstår rörigt, men uppskattar alla åsikter. Vill även påpeka att jag inte jerkar alls.

    Tack kompisar!
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

    http://salmotruttasyd.blogspot.com/

  • #2
    Inshoren hanterar utan problem så tunn lina du önskar, antar att du inte tänkt gå ner under 0.17? Gillar du att fiska haspel till dina wobblers o tailar finns ingen anledning på att ändra på det, sålänge du inte upplever att dem hakar sig för mycket eller att dina fingrar är helt trasiga efter en dags fiske, själv fiskar jag jigg med multi och 0.12-0.40 beroende på spö och bete(och rulle) och det är inga konstigheter.

    Kommentera


    • #3
      Härligt snOrdanger! Du är en prylis att lita på. Sen fiskar jag ofta i en mindre båt och jag tycker det kan vara kanske jobbigt när det går lite vågor att skicka iväg tunga beten med en multi.
      Det bästa är väl att köpa dubbel uppsättning av allt!
      Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

      http://salmotruttasyd.blogspot.com/

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
        Hejsan

        Blev ju av med all mina grejor och laddar just nu upp med nytt.Tänker så här:

        Min huvudutrustning blir ett 8 ft Esox Lucius upp till 100 gr med en Daiwa 3000.
        Då jag mest fiskar mest Zalt och tailbeten kring 80 gram. Sen är Daiwa Fuegon min "finaste" rulle och därför vill jag använda den mycket.

        Min "andra" utrustning bli en Revo Inshore och Savage Gear Butch light upp till 50 gr. Med denna ska jag huvudsakligen fiska shadjiggar och mindre beten efter gädda.

        Vad säger ni, borde jag vända på allt i hopa och köra Inshoren till det tyngre och vice versa? Mest att jag tycker det är skönt att fiska wobblers och tailbeten med haspel. Jigg föredrar jag multi då jag tycker att det är skön kontakt. Dock är jag inte så erfaren jiggfiskare, men många verkar föredra haspel till detta då man kan ha tunnare lina. Men gäller detta även om man jiggar efter gädda?

        Är lite morgontrött så det kanske framstår rörigt, men uppskattar alla åsikter. Vill även påpeka att jag inte jerkar alls.

        Tack kompisar!
        På din haspel går det på nån skaplig flätlina i 0,28-0,32 utan att den blir för tjock å skär ned.Ja skulle inte köra tunnare än 0,28 om ja ska kasta stora Zalt .
        Ja skulle nog köra haspeln till jigg då själv har en Revo å den är helt värdelös å kasta beten under 15 gram .

        /Fredrik

        Kommentera


        • #5
          Ja Daiwa tar en massa lina. Revo lär dock aldrig kasta beten under 30 gr, utan lär mer vara kring 40-50 gr.
          Min största oro är hur det ska kännas att kasta stora beten med haspel. Det var ett tag sedan jag gjorde det, då jag innan kört multi till det tyngre. Det är bara det att jag får mer ro med haspel och tycker det är roligare att drilla fisk på.
          Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

          http://salmotruttasyd.blogspot.com/

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
            Ja Daiwa tar en massa lina. Revo lär dock aldrig kasta beten under 30 gr, utan lär mer vara kring 40-50 gr.
            Min största oro är hur det ska kännas att kasta stora beten med haspel. Det var ett tag sedan jag gjorde det, då jag innan kört multi till det tyngre. Det är bara det att jag får mer ro med haspel och tycker det är roligare att drilla fisk på.
            Hur tunga jiggar kör du? kanske inte fiskar över allt för stenig botten.
            Till gädda tycker ja det räcker med 15 cm relax å 13 eller 22 grams huvud .
            Ja tycker haspel är helt värdelöst till wobbler med stora krokar , så dom hakar upp sig . Men vi har alla olika smak klart slirbromsen låter ju på haspel , men det går ju å fixa på Ambassduer också UT har ju sånt .

            /Fredrik

            Kommentera


            • #7
              Kör ungefär med dem jiggarna som du pratar om på en fin botten. Men det blir ca 50 g allt som allt.
              Du menar att de inte hakar upp sig då man dämpar dem i landningen med multi?

              Blir rejält osäker på hur jag ska göra nu. Grejen är att jag innan allt blev stulet körde en C4. Trevlig rulle, men lite klumpig. Kanske inte kommer tycka det samma med Revon. Samtidigt vill jag minnas att det funkar bra att kasta beten under 100 g med haspel, bara man har ganska grov flätlina.

              Får klura medan isen smälter!
              Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

              http://salmotruttasyd.blogspot.com/

              Kommentera


              • #8
                Angående tyngre beten och hasperulle...

                Jag har tidigare bedrivit allt mitt fiske med haspel.

                Nu har jag nästan helt slutat med kustfisket. När jag höll på med detta så kändes det helt rätt att dänga iväg 200-gramspilkar mot horisonten med en rejälare haspelrulle. Du ska inte vara orolig
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #9
                  Linus kör det du tycker känns bäst och prova dig fram - Det är alltid svårt att veta vad man gillar själv och smaken är ju som baken.

                  Min personliga åsikt är att jag hade kört haspel till lättare fiske med lite mindre wobblers, skeddrag och även till jiggar.

                  Multirullen kör jag endast när det gäller grövre beten ... större wobblers, jerkbaits, tailar, mjukbeten.

                  /M
                  Mina Placeringar:
                  2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                  2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

                  Kommentera


                  • #10
                    Lyfter denna igen. Nu är jag fan sugen på att vända på det. Kör ett Esox Lucius 8 ft spinn och ett lättare spö för haspel med jigg. Vilket spö skulle passa bra. Har kollat lite på Bushwacker upp till 40 g. Blir det för klent att jigga gädda med?

                    Tacksam för svar!
                    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

                    http://salmotruttasyd.blogspot.com/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 691 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 336 svar
                    266 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                    15 svar
                    2 356 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fisketrassel  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    892 svar
                    142 316 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 046 svar
                    196 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X