Kombinera UL och Vertikalfiskespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kombinera UL och Vertikalfiskespö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kombinera UL och Vertikalfiskespö

Hej,

Står inför att köpa ett bättre set till lättare fiske.

Just känslan att fiska klent och kunna fiska effektivt med mindre UL-wobblers och spinnare. Det blir bland det lättaste klassningen var det tänkt.

Det är mest UL som lockar men skulle vilja prova på vertikaljiggning med bättre grejor än hittills.

Har ni några bra tips på spön som skulle kunna passa till vertikalfiske om man klickar dit en multirulle istället?

Förstör man eller förlorar rätta känslan ett UL-spö med kastvikt på max 5-10g om man vertikaljiggar med 15-20 grams beten?

Kostnaden är väl inte så stor för 2 spön men det låter som att karaktären på spöntyperna är väldigt lika och man kanske slipper ett extra spö med på turen.

Är rätt ny på båda klasserna. Det är Trolling, jerk och vanligt spinnfiske som man kört hittills.

mvh
    /Martin
    Alumacraft så klart!

jag köpte ett shimano speedmaster,, jigging/jerk 7-28gr till just det du pratar om ( ul/vert ) kör med en liten ambassadeur 1600 bm på detta,, o det funkar utmärkt till små spinnare o jiggar o små wobblers,, samt verticalfiske

Kommentera

Jag har kört med några jänkarspö med snabba aktioner och lite ryggrad.
      Dessa har fungerat utmärk till att jigga/spinna beten mellan 5 och 15 gr, dropshot och även VJ.
      Har testat mina fiskekompisar VJ spön och det är klart att dessa spö är lite mer utvecklade till just VJ, men passar dåligt till någonting annat.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
        jag köpte ett shimano speedmaster,, jigging/jerk 7-28gr till just det du pratar om ( ul/vert ) kör med en liten ambassadeur 1600 bm på detta,, o det funkar utmärkt till små spinnare o jiggar o små wobblers,, samt verticalfiske
        Låter bra

Hur är det att kasta UL med de lättaste betena och kanske 0.08-0.12 flätlina på din black max om man jämför med möjligheterna på haspel?

Blir inte marginalerna för skatbo respektive påtagligt kortare kast mycket mindre eller går det bra?

Hade inte tänkt mig en multi till UL-fisket. Men man kanske kan fiska bra med samma set rakt igenom utan att vara dumsnål då
        Senast ändrad av Tybling; 2010-03-01, 22:45.
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Det är ju en äldre Black max o ingen plastig lågprofil rulle. Jag kör med 0,12 fireline.
          Har bytt lager o kört FRB trim på den ( finns förklarat på wreckbenders sida hur man gör detta ),,
          o kastar utan problem spinnare ner till 4gr.
          Har även en liten calcutta 50 som är rensad på kastbroms o allt som kan bromsa, den fungerar bra,, men bm´n är strået vassare,,
          Har jämfört kastlängderna med bm´n o min lilla shimano aerlex 500xt haspel o tycker inte att det är någon direkt skillnad,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 741 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04