Vilken rulle till HÖ, val av två... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle till HÖ, val av två...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken rulle till HÖ, val av två...

Eftersom båten ligger på land tänkte jag testa lite HÖ fiske från land när isen försvunnit...
    Vilken av följande rullar passar bäst?
    Min gäddrulle Shimano Exage 4000 med PowerPro 0,23
    Min borrerulle Abu Sorön STX20 med SpiderWire Ultracast Invisi Braid 0,12 (kan eventuellt vara 0,14)

Ska inhandla ett 10-11 fots spö i dagarna?

Ödmjukast!

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
    Eftersom båten ligger på land tänkte jag testa lite HÖ fiske från land när isen försvunnit...
    Vilken av följande rullar passar bäst?
    Min gäddrulle Shimano Exage 4000 med PowerPro 0,23
    Min borrerulle Abu Sorön STX20 med SpiderWire Ultracast Invisi Braid 0,12 (kan eventuellt vara 0,14)

Ödmjukast!
    En 0,23 lina går fet bort för mig till HÖ! Min favorit dimension blir 0,15 till HÖ, längre kast o mer känsla.
    Ang rullarna, så måste jag säga att jag aldrig mer kommer köpa en Abu haspel.
    Men ska sanningen fram så har faktiskt sorön fått en del beröm, måste ju ligga nåt i det.
    Nä shimano i 2500 storlek med 0,15 lina! så ska de va!
    Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Kommentera

Så Sorön är alltså bäst för ändamålet om jag förstår dig rätt... eftersom jag inte har en Shimano i 2500 storleken :-)

Kommentera

Så Sorön är alltså bäst för ändamålet om jag förstår dig rätt... eftersom jag inte har en Shimano i 2500 storleken :-)
        Rymmer den bara tillräckligt me lina så bör de funka. (undrar om inte abus 20 storlek är samma som shimanos 2500?). villl minnas att spiderwiren är rätt tålig så en 0,14 borde vara nog!
        Att fiska HÖ med en 4000 går ju lika bra, de e inte de. Tänkte mest på att linan var så tjock! får inga bra kastlängder med den!
        Men jag håller mig borta från rekommendationer, jag säger bara vad JAG tycker!
        Dvs. exage med tunnare lina!

Kommentera

Ödmjukast!
          Om du planerar att fiska på danskt vatten så är det ju bättre att du tar färjan eller bron och kastar där istället!
          Nej, skämt åsido, ha så lätta och nätta prylar som möjligt vid havsöringsfiske. Det blir ju liksom mera sport då. Visst kan öringen vara en fighter som sätter rullbromsen på prov men på kroken brukar den inte ge sig av allt för långt.
          Du behöver inga stora rullar eller surfcasting spön, öringen simmar mycket närmare land än vad många tror. Ofta alldeles framför dina fötter.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
            Om du planerar att fiska på danskt vatten så är det ju bättre att du tar färjan eller bron och kastar där istället!
            Nej, skämt åsido, ha så lätta och nätta prylar som möjligt vid havsöringsfiske. Det blir ju liksom mera sport då. Visst kan öringen vara en fighter som sätter rullbromsen på prov men på kroken brukar den inte ge sig av allt för långt.
            Du behöver inga stora rullar eller surfcasting spön, öringen simmar mycket närmare land än vad många tror. Ofta alldeles framför dina fötter.
            Jag har 8-fots spö eftersom jag har båt i normala fall, det kanske räcker?

Kommentera

Jag har 8-fots spö eftersom jag har båt i normala fall, det kanske räcker?
              Kommer säkert att bli kanon! Och med en lätt haspel och lite tunn flätlina så är du på mammas gata.
              Lycka till och håll hårt i spöt!
              sigpic

Kommentera

Min favoritrulle för tillfället är Spro Blue Arc 940. Den skulle fungera bra till lätt havsöringfiske. Förutom att rullen är grym i sig levereras "match versionen" med en grund och en djup spole. Den grunda är bra för att slippa spola på mängder med tunn lina. Den tjocka tvärt om. Dito hade inte den svenska grossisten haft några reklamationer på rullen sist jag frågade.

Har man sedan en Stonfo spolhållare kan man ha en rulle till två spön. Passar naturligtvis till andra rullar också.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg

Min favoritrulle för tillfället är Spro Blue Arc 940. Den skulle fungera bra till lätt havsöringfiske. Förutom att rullen är grym i sig levereras "match versionen" med en grund och en djup spole. Den grunda är bra för att slippa spola på mängder med tunn lina. Den tjocka tvärt om. Dito hade inte den svenska grossisten haft några reklamationer på rullen sist jag frågade.

Har man sedan en Stonfo spolhållare kan man ha en rulle till två spön. Passar naturligtvis till andra rullar också.
                  Han undrade vilken av de två rullarna han hade, kunde vara lämplig...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  272 528 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist