Bästa spinnrullen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa spinnrullen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har en vänstervevad CS Pro Rocket i 6000 storlek till det tyngre fisket.. Kastar framför allt grova gummibeten med denna men även Westins jätte mm! En billig rulle och ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt vad mer man kan önska till ändamålet "Tungspinn".. Jag tycker den är underbar i originalutförande och kan bara föreställa mig hur grym den skulle vara med ett UT-trim!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av GHD Visa inlägg
      Hej gäddfreaks! Går det att med ett sån't här "upprop" komma fram till vilken spinnrulle som är bäst? Det handlar om båtfiske med 9-fots spö och beten i spannet 50-150g. Har hitintills bekvämt hasplat mig fram, men noll grader, regn och blåst frestar på fingertopparna i utkasten så jag tänker prova på spinnfisket nu till våren och tänker då satsa på den bästa rullen, vilken den nu är. Självklarheter som broms, kastlängd och minimal risk för trassel är ju självklara prios.
      Hej Göran Haglund; Du frågar här ovan efter dagens ersättare av min gamla, mörkröda Record Ambassadeur No. 5000, Mod.SG, AB Urfabriken, Svängsta, Sweden. Den rullen har jag fiskat Abborre, Gädda, Gös, Havsöring, Röding, Lax och Öring med sedan år 1952.

Om det finns någon rulle som är värd sin vikt i guld så är det den.

Närmast motsvarande rulle idag skulle mitt senaste förvärv kunna vara. Det är en guldbrun ABU Ambassadeur Predator 5600C som också är tillverkad hos ABU i Sverige. Har man som jag fiskat med samma 5000SG multirulle i närmare 60 år utan att behöva byta annat än normala slitdelar kan ingen ärlig människa få mig att tro att det finns någon annan rulle som är lika bra. Tro det om du vill eller inte, men jag har testat det mesta i multirullväg som kommit ut på svenska sportfiskemarknaden sedan 1952, men jag har ännu inte hittat något bättre än min första, röda Ambassadeur 5000SG.

Vill du ha det bästa idag är valet sannolikt en högervevad Predator 5600C eller en vänstervevad 5601C....
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Ambassadeur 5000SG rullen sitter på mitt ABU Atlantic 460 9-fots spinnspö och ligger över det ljusblå Tudor Marinbatteriet mellan 11,4 kilosgäddan och mitt ekolod Fish Spotter MI-2901 som du ser på bilden.http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm Ds.
      Senast ändrad av Old Firehand; 2010-02-21, 23:50.

Kommentera

En Gun Metal Grey Ambassadeur 6500 CS Mag med alt av UT pryler. Rullen har både magnetbroms og sentrifugalbroms, har chromad messingstativ, titanbelagde messinggavler og er superstabil. En av de snyggaste og den beste Ambasaadeuren som noengang er laget, og det allerede før UT trim. Jeg har Salmon Performance i Plus utförande, UT star drag, keramisk knivbult og vev med 4 keramlager. Totalt 11 lager i min rulle. Har også en med samme utstyr bortsett i fra at dubbeltveven er utbytt med en UT enkeltvev.

Kommentera

Självklart så ska han köpa en supertrimmad ambassadeur som kräver att han måste skruva isär o smörja upp titt som tätt nu när han ska byta upp sig ifrån haspel,, öhh.

Eller ja varför inte köpa en 5000sg ifrån 1952 för 6-7000 beg,, ( det är 2010 nu, har ju hänt lite på marknaden,,),,

Leta upp en ambassadeur 6500 syncro så har du en bra spinnrulle som säkert fyller sin funktion

Kommentera

Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
            Självklart så ska han köpa en supertrimmad ambassadeur som kräver att han måste skruva isär o smörja upp titt som tätt nu när han ska byta upp sig ifrån haspel,, öhh.
            Precis det Jag hade tänkt skriva. Det finns rätt många sköna och bra rullar idag som dessutom inte behöver så j... mkt handpåläggning.

Häls /T

Kommentera

Sorry boys men ni har fel. Vassaste rullen just nu är utan tvekan Daiwa Pluton. Bäst helt enkelt

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                Hade även kollat på en 6500C Classic Inshore, lång vev och ståldrev gör att man får bra kraft i invevningen..
                Där har han rätt "lellpöjken" !

Men jag skulle oxå kolla på en Ambassadeur Revo Toro Winch.

Går du in på UT's trim, så du fast i rulltrimträsket. Det är roligt, men kostar en spänn extra...

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                  Sorry boys men ni har fel. Vassaste rullen just nu är utan tvekan Daiwa Pluton. Bäst helt enkelt
                  Ähh rätt nöjd med min Daiwa Black Sheep,,

och tittar man på tackletour.com,,, så ligger ju betyget på snåla 8,19 för pluton.
                  Men luna fick,,"host" 9 minsann. hehe
                  Senast ändrad av JONNIE ROCKER; 2010-02-24, 03:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                    ..fast den kostar väl en miljard och kan knappast kallas för "långtidsprovad" än..

Kommentera

Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg

Eller ja varför inte köpa en 5000sg ifrån 1952 för 6-7000 beg,, ( det är 2010 nu, har ju hänt lite på marknaden,,),,
                      Leta upp en ambassadeur 6500 syncro så har du en bra spinnrulle som säkert fyller sin funktion
                      Hej Jonnie Carlsson; Det största som hänt på sportfiskemarknaden sedan 1952 var nog när Rockwell 1992 introducerade GPS-navigatorn och vi sportfiskare kort tid därefter med hjälp av sjökortsplotter exakt kunde lokalisera och hitta tillbaka till våra egna "Hot Spots"...
                      One day spent fishing adds another day to your life!

Old Firehand

www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 716 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04