Baitrunners? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitrunners?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Baitrunners?

Tja!

Tänkte ev införskaffa en baitrunner av nått slag, men vad skiljer igentligen dem åt mer än att man kan frigöra linan med en knapp/spak? kan nån förklara mer hur de funkar? Tänkte börja gäddmeta igen o de brukade jag göra med vanlig haspel. Men som sagt tänkte ev införskaffa en baitrunner, så jag vill veta om de e lönt, eller om man ska använda sig av en vanlig haspel?
    Vila i frid Ozzy, vila i frid...

En baitrunner har funktionen att den har 2 bromsar som är oberoende av varandra. Man kan alltså frikoppla rullen och då ha en broms (oftast betydligt mjukare och lättare än vanliga bromsen) som tillåter linan att löpa nästan fritt med nedfälld bygel.

Sen finns även den vanliga bromsen som fungerar precis som en vanlig haspelbroms, när baitrunner funktionen inte är påslagen.

Oftast slår man på baitrunnerbromsen med en liten spak där bak på rullen. Samma gäller när man ska slå av då man använder spaken, eller vevar lite på rullen så slås den ur automatiskt.

Om du menar vad som skiljer mellan olika fabrikat/modeller är det som med alla andra rullar, kvalitet, tyck och smak.

Vissa rullar är bättre, andra är mindre bra mm. Ett märke som står högt i kurs bland baitrunners är Shimano.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      En baitrunner har funktionen att den har 2 bromsar som är oberoende av varandra. Man kan alltså frikoppla rullen och då ha en broms (oftast betydligt mjukare och lättare än vanliga bromsen) som tillåter linan att löpa nästan fritt med nedfälld bygel.

Sen finns även den vanliga bromsen som fungerar precis som en vanlig haspelbroms, när baitrunner funktionen inte är påslagen.

Oftast slår man på baitrunnerbromsen med en liten spak där bak på rullen. Samma gäller när man ska slå av då man använder spaken, eller vevar lite på rullen så slås den ur automatiskt.

Om du menar vad som skiljer mellan olika fabrikat/modeller är det som med alla andra rullar, kvalitet, tyck och smak.

Vissa rullar är bättre, andra är mindre bra mm. Ett märke som står högt i kurs bland baitrunners är Shimano.
      tack bra svar! såg även att de vägde bly, men de gör ju inte så mycket, den ska ju ändå bara hänga på hållaren! men när de gäller storlekarna då? finns lite olika, 5000,8000, 10000 osv, vilken motsvarar 2500 och 4000? shimano då!
      Vilken storlek till gäddfisket? 5000? de större kan jag tänka mig e till karp osv va? har blivit en sån där liten shimano fjant som bara vill ha shimano!
      Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Kommentera

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg
        tack bra svar! såg även att de vägde bly, men de gör ju inte så mycket, den ska ju ändå bara hänga på hållaren! men när de gäller storlekarna då? finns lite olika, 5000,8000, 10000 osv, vilken motsvarar 2500 och 4000? shimano då!
        Vilken storlek till gäddfisket? 5000? de större kan jag tänka mig e till karp osv va? har blivit en sån där liten shimano fjant som bara vill ha shimano!
        Jag kör 6000 till karpmete och gäddmete och tycker den varken är för liten eller för stor. Så ordet "lagom" passar nog in för mig där.

Du får på mer än tillräckligt med lina till normalt svenskt karpmete och även gäddmete.

Kommentera

Lyssna på Sg, han vet vad han snackar om!

Bigpit (Big Pit).... Är overkill för gäddmete, men COOLT!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 697 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04