Kort eller långt spö för UL? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kort eller långt spö för UL?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kort eller långt spö för UL?

Har läst att folk använder både kort och långt spö till UL. Trodde UL enbart var runt 5-6fot men vissa kör ännu längre spön till detta.
    Vad är det för fördelar och nackdelar med kort och långt spö till UL-fiske?

Vad ska man ha för längd om man vill känna flest fiskar och de allra minsta med de allra minsta nafsen?

Ett längre spö ger dig en längre kastlängd, tycker själv att detta är ett problem med mitt spö som är 5'5". Har du ett längre spö med samma kastvikt så skall du inte tappa någon betydande känsla i spöt. En fördel med ett lite kortare spö är att det är lättare att transportera. Skulle jag själv köpa ett nytta UL spö så skulle jag nog satsa på ett som är 6-7'
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Längden har en minimal inverkan på om du ska känna nafs eller inte sålänge du inte kör ett spö i material som absorberar vibrationer nåt enormt, däremot har du ju mer närkontakt med ett 5' spö än ett 8', som rubik säger skulle även jag välja ett spö mellan 6 och 7 fot, då kan du kasta bra och risken att spöt blir sladdrig är inte allt för överhängande!

Kommentera

jag skulle köpa ett som va 6´6 men de va såöt, nån jääävel köpte de

men som sagt6-7 fot

Kommentera

Tack för era svar. Ni verkar vara överens om att lagomt är kring 6-7 fot så det får bli något därimellan.
          Tips på några spön som funkar bra? Vill kunna känna de minsta huggen men spöt ska ändå inte gå av alldeles för lätt.
          Tänkte väl mig någon Shimano-rulle till detta om det inte finns något annat som är lika bra för samma pengar. Bör väl vara i storlek 1000?

Kommentera

Tjenare Rulken, hur ska du fiska med spöt?

Jag använder själv ett RT Steelhead II 7 fot. Det kostar inte så mycket och jag tycker det är ett väldigt bra spö, kastar väldigt bra och har drillat endel stor fisk på det utan problem.

Den enda nackdelen som jag ser är att det är lite långt vid flytringsfiske som jag använder det till.

hoppas det var till någon hjälp )

Kommentera

Hej. Jag är jättenöjd med mitt UL-spö, ett Broman o Dell Beta series 320 F 6´ 5-18 g. Gav 1100 för det om jag inte minns fel och det funkar jättebra. Går bra att kasta långt med det och det har fin känsla.

Kommentera

Det du först borde bestämma är vilken betesvikt du kommer att ha på betena. Normalt när man snackar UL så är det 0-10g men det bestämmer du ju helt själv, ju tyngre beten desto mindre känsligt blir spöt. Du behöver inte oroa dig för att ditt spö skall gå av, du skall vara bra klumpig för att lyckas med det. UL- rulle ligger väl oftast på 500 eller 750, jag har själv en sedona 500 dock blir linuppläggningen lätt lidande när man går in på så små spolar. Tycker absolut att du även skall känna på 750 och 1000 rullar ihop med det spö du väljer, känns det bra är det bara att köra.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

köp ett kort

tycker att du ska satsa på ett kortare spö, runt 5-6 fot. fisket blir roligare då, enligt min uppfattning.

Kommentera

drog mitt pb på ul spö i gädda, ett 5,5 fot .. fy faaan vad kul det var

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04