Irriterande detalj på Savagear MP Pro haspelspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Irriterande detalj på Savagear MP Pro haspelspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Irriterande detalj på Savagear MP Pro haspelspö

Fick ett Savagear MP Pro 40-100gr haspelspö av far min i födelsedagspresent. Jag tycker att spöt är riktigt bra till mitt gäddfiske och har haft en hel del goa fighter med det. Det är bara ett litet problem. Mekanismen som skruvar fast rullen på spöt sitter på "fel" ställe. Den sitter inte på andra sidan rullen utan mot mig själv, där jag håller handen hela tiden jag fiskar. Anordningen är alltså inte integrerad i skumhandtaget som på vissa modeller. Så utav ca 50 cm mysigt skumhandtag sitter 0 cm av dessa där jag håller min hand, för där sitter istället "gängad" plast.

Därför undrar jag om någon av er har några förslag på varför de satt skruvanordningen där. Finns det någon som helst tanke bakom det eller vaknade de bara upp en dag och "Hey, jag vet! Vi smäller på skruvanordningen på det nya spöt på fel sida så alla som fiskar med det blir liiiite irriterade på det. Men bara tillräckligt lite för att de inte ska lämna tillbaka spöt."

Har googlat en hel del utan att hitta några kommentarer eller anmärkningar och sömnlösheten börjar tära på mina nerver. Snälla hjälp mig förstå!
    Senast ändrad av marsv981; 2009-10-29, 22:42. Anledning: Förtydligade lite...

Tyvärr verkar detta inte bara gälla dessa spön. Märkligt hur tillverkarna tänker. Skulle vara intressant att få en förklaring av de danska gäddproffsen som designat denna serie spön. Är ju märkligt att man inte märkt detta direkt liksom...

Berkley (bland annat) har en vettigare variant med ett screw down fäste eller vad det nu kallas där korken "hänger med" ner över foten på rullen så att man håller i korken helt och hållet.

Jag noterade dock att en del tillverkare tänkt om. Jag bytte för ett tag sedan upp min abborrutrustning från ett Team Dragon Pro Selection till ett annat i samma serie fast nyare. På det första spöt skruvades rullfästet som du beskriver "åt fel håll" men på den nya modellen åt rätt..

Fan tillverkar man ett spö så måste man väl fiska med det innan man rockar loss och massproducerar eller är det så illa att de går direkt från ritbordet till fabriken nuförtiden?
    Min blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av mascot Visa inlägg
      Tyvärr verkar detta inte bara gälla dessa spön. Märkligt hur tillverkarna tänker. Skulle vara intressant att få en förklaring av de danska gäddproffsen som designat denna serie spön. Är ju märkligt att man inte märkt detta direkt liksom...

Berkley (bland annat) har en vettigare variant med ett screw down fäste eller vad det nu kallas där korken "hänger med" ner över foten på rullen så att man håller i korken helt och hållet.

Jag noterade dock att en del tillverkare tänkt om. Jag bytte för ett tag sedan upp min abborrutrustning från ett Team Dragon Pro Selection till ett annat i samma serie fast nyare. På det första spöt skruvades rullfästet som du beskriver "åt fel håll" men på den nya modellen åt rätt..

Fan tillverkar man ett spö så måste man väl fiska med det innan man rockar loss och massproducerar eller är det så illa att de går direkt från ritbordet till fabriken nuförtiden?
      Skulle vara intressant att höra hur du håller i spöet när du tycker att rullfästet sitter bakåfram med gängan närmast butten.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Skulle vara intressant att höra hur du håller i spöet när du tycker att rullfästet sitter bakåfram med gängan närmast butten.
        Förstår du verkligen inte vad som menas, eller försöker du dig göra lustig över något?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Nej, tvärtom. Svårt att förklara... på det första Team Dragon spöt jag fick så gängades rullen fast ovanifrån (från klingans håll) det gjorde att man höll i gängorna inte i korken. Jag fiskar haspel med lillfinger+ringfinger bakom haspelrullens ot och de andra fingrarna framför. Framför vill jag har korken dvs INTE ett glapp pga gängorna vilket jag också har på mitt nya pro selection som heter 28-34-210. på det blir känslan perfekt i korken framför rullen pekfinger under klingan tumme snett ovanpå. Underbar känsla i spöt f.ö.

Enda sätter att bygga ett rullfäste på ett haspelspö som inte ger ett glapp på någon del av handtaget där man håller handen är att göra som t.ex. Berkley har gjort på series one och lightning rod. Dvs korken hänger med ner över rullfoten när man skruvar ner..
          Senast ändrad av mascot; 2009-10-30, 02:14.
          Min blogg

Kommentera

Det är inte direkt något nytt. Rullfästen har sett ut så hur länge som helst. Det är snarare rullfästen inbyggda i korken/EVAhandtatet som är en någorlunda ny företeelse.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Det är inte direkt något nytt. Rullfästen har sett ut så hur länge som helst. Det är snarare rullfästen inbyggda i korken/EVAhandtatet som är en någorlunda ny företeelse.
              Aah, jag förstår. Inga konstigheter alltså, det bara är så.
              Nästa gång det blir nytt spö får jag göra lite bättre research (typ hålla i spöt eller titta på en bild ) alltså.

Tackar för svaret!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 770 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S