behöver lite hjälp med spöval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

behöver lite hjälp med spöval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• behöver lite hjälp med spöval

Hej har kollat runt lite, men kan inte bestämma mej... Vill köpa ett nytt jerk spö, men vill verkligen vara nöjd och inte bli besviken när man är ute vid sjön och provar det nya spöt, som man ofta kan bli........ Det är så att jag undrar om ett bra spö som funkar bra att fiska med till Big Bandit, får gärna funka att fiska med buster jerk oxå... Står att spön ska tåla viss gr mm men det stämmer ju aldrig så tänkte be er om hjälp

Tack på förhand ha det gott alla

Strike Pro Contest 6,6 150g, fiskar mycket Big Bandit med det! Tycker det funkar fint!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ken777 Visa inlägg
      Hej har kollat runt lite, men kan inte bestämma mej... Vill köpa ett nytt jerk spö, men vill verkligen vara nöjd och inte bli besviken när man är ute vid sjön och provar det nya spöt, som man ofta kan bli........ Det är så att jag undrar om ett bra spö som funkar bra att fiska med till Big Bandit, får gärna funka att fiska med buster jerk oxå... Står att spön ska tåla viss gr mm men det stämmer ju aldrig så tänkte be er om hjälp

Tack på förhand ha det gott alla
      svårt det här med spöval.
      det som passar den ena passar inte den andre, osv. det är i praktiken omöjligt att rekomendera ett spö som garanterat passar just dig. det bästa är att försöka testa polarnas spön och därefter bilda dig en uppfattning om vilken typ av spö just du gillar. gå sedan in till en bra handlare som du har förtroende för, och berätta hur du resonerat och kommit fram till. är han en lyhörd och seriös handlare så plockar han fram ett par alternativ som stämmer in på det du beskrivit. kanske han också rekomenderar något du själv inte tänkt på. känn dig igenom dom spöna och ta dig sedan ett par dagars funderare. kolla om inte någon i fiskekretsen runt dig har ett sånt spö och be att få köra något pass eller så med spöet. det spö som du kommer fram till då är förmodligen ett spö du inte kommer ångra att du investerat i. vissa fiskeredskapshandlare låter dig testa spöet i ngt närliggande vatten, så att du får köra några kast känna hur spöet uppför sig med några olika beten. tänk på att det går mode även i detta med spön, att 100 pers skriker sig hesa över hur fantastiskt ett spö är betyder inte att det är ett spö som passar just dig. ofta är det lite nyhetens behag och folk tenderar att blunda för mycket i lyckoruset av ett nytt spö. det är först efter ett ganska bra tag som nackdelarna börjar krypa fram (inte så många som vill erkänna att dom köpt ett skitspö, bara för att det var spöet på modet just den månaden). dessutom kan du lugnt räkna med att det inte finns många kvalitetsspön som är superbilliga (om du inte hittar något på ngn utförsäljningsrea eller så), men att spöet är dyrt är å andra sidan ingen som helst garanti för att det är av bra kvalitet. några av dom lite dyrare spöna har garantier som är bra, men den absolut bästa garantin du kan skaffa dig är en seriös och kunnig handlare.

tyngd, action och längd är några faktorer att räkna med. dessutom finns det ett litet krux till, balansen mellan spö och den rulle du tänker använda. det går att komplicera detta i all oändlighet. själv använder jag två olika spön när jag är ute och fiskar, ett för lite tyngre beten (stora jerkbeten, bulldawgs mm) och ett för vanliga vobblers och andra beten upp till ca 70g.

kanske inte mycket till hjälp, men så här tycker jag i alla fall...
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Tack för alla snabba svar och det har varit till bra hjälp visste inte att man skulle räkna med rulen i beräkning.... rullen som jag har köpt är en daiwa luna 300. har varit sugen på ett daiwa powermesh, men vet inte om det går att jerka bra med big bandit, trumman sa att man skulle ha ett ganska styvt spö....

Kommentera

kan tipsa om daiwa procaster -160g! helt underbart spö! har dock inte testat så många andra men det slår buster stiff med hästländer, det går ite att jämföra ens...

Kommentera

vad tycker ni om black dimond eller vad det heter... skulle det funka att ha till bid bandit och sen att spina stora tails med mm sen har jag ett annat lättare till buster jerk mm

Kommentera

allt beror på, med buster tar jag hellre ett spö upp till 100-130 men big bandit e bättre med typ 130 plus

men jag fiskar med ett 100 gram bara för att drilla e mer kul

Kommentera

Jag har ett Diamondback 6'10'' 'The Wand', har aldrig provat ett skönare spö faktiskt, det är grymt lätt men framförallt så kastar man galet bra med det, funkar alldeled utmärkt till både bustrar o banditer!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ken777 Visa inlägg
                  Tack för alla snabba svar och det har varit till bra hjälp visste inte att man skulle räkna med rulen i beräkning.... rullen som jag har köpt är en daiwa luna 300. har varit sugen på ett daiwa powermesh, men vet inte om det går att jerka bra med big bandit, trumman sa att man skulle ha ett ganska styvt spö....
                  Av vilken anledning ska du inte kunna jerka en BB med ett Powermesh?
                  Jag har precis den kombinationen, ett Daiwa Powermesh och en Daiwa Luna 300L.

Har du någon speciell teknik när du tar hem en BB som gör att spöt inte klarar jobbet menar du?

Har du fiskat med ett Powermesh nån gång?
                  Senast ändrad av Raidlevel; 2009-09-12, 23:38. Anledning: Fel grammatik...

Kommentera

Slår också ett slag för Powermesh

Har du läge, så ska du iaf testa det !!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 753 visningar