Stålringar till tackel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stålringar till tackel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stålringar till tackel

Vad köper jag de stålringar till proffstacklet för gädda som beskrivs i Fiskejournalen nr 5 ( maj ). Stålringen används till att trä på fjäderringen till bukkroken samt där tacklet snäpps fast i linan / tafsen.

Tacksam för svar.

Mvh Björn

Du vet ju att jag experimenterar lite själv med release-tackel,
    men arbetet har legat nere ett tag nu.
    Fjäderringar är ju inte optimalt till titaniumtråd, eftersom den lätt glider in emellan och öppnar ringen.

Hittade dessa svetsade ringar på nätet:

Fishing supplies for fishing for UK Bluefin tuna fishing, Shark fishing, Marlin fishing and all Big game fishing tackle UK & Worldwide.

Måste finnas i Sverige också, annars får man väl slakta nåt kullagerlekande.
    T.ex. detta:

Blir ju 20 ringar för 49kr, men man behöver en rejäl kraftavbitare för att komma åt dom

Kommentera

Tackar och bockar för snabbt svar. Det var precis vad jag letade efter i första länken. Det blir nog att klippa sönder lekande i första skedet. Jag ska kolla med företaget du länkade till om de är pigga på att skicka om man beställer lite större kvantitet senare.

En fundering angående hävstångs effekten som enligt artikeln ska elimineras med hjälp av tacklet som beskrivs. Den borde väl rimligtvis elimineras även om vobblern inte har möjlighet att glida upp längs huvudlinan. Det jag menar är att tacklet är fäst i nosöglan på vobblern. Detta förenklar ju i så fall en del vid tillverkning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
        En fundering angående hävstångs effekten som enligt artikeln ska elimineras med hjälp av tacklet som beskrivs. Den borde väl rimligtvis elimineras även om vobblern inte har möjlighet att glida upp längs huvudlinan. Det jag menar är att tacklet är fäst i nosöglan på vobblern. Detta förenklar ju i så fall en del vid tillverkning.
        Absolut och man kan fortfarande få fördelen med att wobbler och tackel går att separera.
        D.v.s. draglådan rymmer minst dubbelt så många wobbler/jerks om man skippar krokarna.
        Det borde räcka med 4-5 varianter på tacklet för att täcka in de flesta drag man kör med, kanske färre .....

Är du fortfarande inne på samma utlösningsmekanism som tidigare (Berkley),
        eller har du hittat nåt som mer liknar den i FJ ?
        Borde finnas nåt inom karpfisket som passar....

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg

Är du fortfarande inne på samma utlösningsmekanism som tidigare (Berkley),
          eller har du hittat nåt som mer liknar den i FJ ?
          Borde finnas nåt inom karpfisket som passar....
          Jag kommer att använda berkleys easy clip. Jag tror att det är en fördel att den inte löser ut lika lätt som den som beskrivs i FJ. Då slipper man att den löser ut för även om det är lite skräp i vattnet.

Experimenterar även med ett tackel med två enkelkrokar som är fixerade med hjälp av två magneter på en Buster.

Kommentera

Ska det verkligen vara så svårt att få tag på ringar liknande de i denna länk i Sverige.

Fishing supplies for fishing for UK Bluefin tuna fishing, Shark fishing, Marlin fishing and all Big game fishing tackle UK & Worldwide.

Är lite för bekväm för att slakta kullagerlekande med denna typ av ringar i nuläget men blir jag tvungen så får det väl bli så.

Tacksam för alla tips!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 716 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S