Problem med tappad fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med tappad fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
    Har nu hunnit testa min ide och konstaterat att den inte var en av de bättre

Jag kommer att ändra konstruktionen så att realesetacklet sitter fast i nosöglan och realesemekanismen sitter i öglan längst bak på betet. Bukkroken kommer att sitta fast i tacklet och hänga fritt under öglan där normalt bukkroken är fäst.

Bilder kommer så småningom.
    Är nu tillbaka till ursprungssiden. Problemen med att inte konstruktionen höll är nu åtgärdad. Jag har ändrat ett par saker samt använder nu material som håller betydligt bättre. Hoppas att dessa bilder förklarar funktionen.
    Bifogade filer

Kommentera

Bra kämpat, men vilken funktion har lekandet i den främre öglan ?
      Känns som den kroken kommer väldigt långt från kroppen....
      Även den bakre tyngs nog ner en del och kommer "off-set" från betet.
      Går det inte att använda Easy-clip'et direkt på den främre öglan eller möjligen med en fjäderring ?

Kommentera

Bjorn kul du är en innivativ snubbe! Men ärligt jag garvade när jag såg Bursells artíkel, varför krångla till det som fan. De flesta som tappar mkt fisk gör för kassa mothugg. Man skall saftga i allt man har, det skall vara en reflex. Nu är det ju så att detta kräver kordination, de som inte kan kasta en tennisboll kan sällan göra bra mothugg. Men det är bara öva. Krångla till det med massa tackel på betena kommer aldrig bli en hit, det är nog krångligt välja bete.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
          Bra kämpat, men vilken funktion har lekandet i den främre öglan ?
          Känns som den kroken kommer väldigt långt från kroppen....
          Även den bakre tyngs nog ner en del och kommer "off-set" från betet.
          Går det inte att använda Easy-clip'et direkt på den främre öglan eller möjligen med en fjäderring ?
          Det bakre lekandet har en helsvetsad ring där tacklet kan glida för funktionens skull. Att kroken kommer långt från kroppen fyller en funktion. Krokarna jag använder är betydligt mindre än original ( storlek 2 ) och behöver av denna anledning vara lite längre från betet för att inte påverka krokningen negativt.

Den lägre vikten på krokarna kompenseras av vikten på de två lekande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
            Bjorn kul du är en innivativ snubbe! Men ärligt jag garvade när jag såg Bursells artíkel, varför krångla till det som fan. De flesta som tappar mkt fisk gör för kassa mothugg. Man skall saftga i allt man har, det skall vara en reflex. Nu är det ju så att detta kräver kordination, de som inte kan kasta en tennisboll kan sällan göra bra mothugg. Men det är bara öva. Krångla till det med massa tackel på betena kommer aldrig bli en hit, det är nog krångligt välja bete.
            Hej Gös Jonas, Jag anser mig vara rätt duktig på att kasta tennisbollar så det är inte av den anledningen jag försöker krångla till allting...

Jag testar lite olika med anledning av att jag vill kunna fiska jerkbait med lite klenare spö då jag tröttnat på att drilla fisk med ett som är för styvt.
            Jag misstänker att det krävs mer kraft i mothugget för att driva in en trekrok storlek 4/0 än en mindre och tunnare i storlek 2. Det är i alla fall den känslan jag fått efter att jag testfiskat med dessa ett tag.

Dessutom är det rätt kul att prova lite nya tankegångar ibland om inte annat för att krångla till saker och ting lite grann...

Kommentera

Å andra sidan Björn så krokar ett styvt spö så otroligt mkt bättre att jag inte tror du kan komepnsera det genom mildare spö och mindre krokar. Men krångla på du

Kommentera

Å andra sidan Björn så krokar ett styvt spö så otroligt mkt bättre att jag inte tror du kan komepnsera det genom mildare spö och mindre krokar.
                Du har förmodligen rätt men jag tänker ge det en chans.
                Har förövrigt krånglat lite till i kväll så här kommer lite mer bilder.

Betet som används är ett Buster jerk shalow men med denna konstruktion så beter det sig mer som suspending.

Krokarna är Vmc sparkpoint storlek 2. Vajer ( 7 trådig 50 kg ) och vajerlås ( 2,4 mm ) från Mustad. Utlösare är som tidigare Berley easy clip storlek 7 där öglan klippts bort.

Tacklet flyttas busenkelt från ett bete till ett annat så nu kommer samtliga Buster jerk kunna ligga i samma låda utan att krokar fastnar i varandra. Samma storlek på tackel passar även till piggarna men där kommer jag förmodligen gå upp till storlek 1 på bukkroken då detta bete är tjockare.

Vill göra alla som läser detta uppmärksamma på att jag experimenterar hej vilt och har inte en aning om detta kommer fungera. Hoppas att fler vågar skriva om sina försök, även de som misslyckats. Då slipper jag lägga ner energi på något som någon annan med säkerhet vet att det inte fungerar
                Bifogade filer

Kommentera

Å andra sidan Björn så krokar ett styvt spö så otroligt mkt bättre att jag inte tror du kan komepnsera det genom mildare spö och mindre krokar. Men krångla på du
                  Testade den sista versionen i kväll. Lånade lillgrabbens spö, ett Uggly Stick 6" 5-20 gram som är riktigt mjukt. Bukkroken på Bustern satt stenhårt gäddans underkäke vid landning men den kanske satte sig under fighten. I vilket fall som helst kändes det riktigt bra, kommer att försöka föra lite statistik över hugg / landning med detta tackel jämfört med original beten i fortsättningen.

Gäddan var för övrigt 90 cm och i god kondition.

Hoppas att mitt tackel krokar lättare, det kan kanske kompensera för de gånger jag står och sover vid hugg

Kommentera

Nu tror jag du börjar närma dig nåt som verkligen funkar.
                    En fjäderring på mitten för att lätt kunna byta buk-kroken, sen är du "hemma".
                    Det där ska jag också testa, ser enklare ut än Jens tackel utan att tulla på effektiviteten.
                    Tumme upp !

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
                      Nu tror jag du börjar närma dig nåt som verkligen funkar.
                      En fjäderring på mitten för att lätt kunna byta buk-kroken, sen är du "hemma".
                      Det där ska jag också testa, ser enklare ut än Jens tackel utan att tulla på effektiviteten.
                      Tumme upp !
                      Tack! Det är bara en landad än så länge men har en känsla av att detta kan bli bra
                      Nu lägger jag ner försöket med med glidtacklet som visats på bilderna av Big banditen. Det kommer att tillverkas ett likadant tackel som det på de sista bilderna både till Big Bandit och piggen.

Buk-kroken kommer att monteras med fjäderring men jag kommer att sätta en helsvetsad ring där kroken sitter på bilderna. Så nu blir det att börja klippa kullagerlekande lik förbaskat... Om inte någon kan tipsa om var man får tag i helsvetsade ringar någon annanstans.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 716 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04