Problem med tappad fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med tappad fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med tappad fisk

jag läste en artikel i fiskejournalen av Jens Bursell om en lösning av problemet med att fisk bänder sig loss från betet.

Min fråga är om detta upplevs som ett stort problem?

Om så är fallet så har jag spånat lite på en något enklare lösning än den Jens beskrev i artikeln. Min lösning går ut på att jag konstruerat en slags utlösare som vid hugg frigör ca 10 cm vajer / lina mellan trekrok och bete. Det krävs minst 1,8 kg dragkraft för att frigöra linan, detta för att säkerställa att det första mothugget sätter krokarna ok. Det blir automatiskt ett andra mothugg en tiondels sekund senare när de 10 cm vajer / lina sträcks.

Konstruktionen tar ca 5 sekunder att montera på både skeddrag vobbler samt jerkbait

Om denna lösning verkar intressant fundera jag på att sälja iden till någon tillverkare. Den kommer dock bli ganska enkel att kopiera för de flesta på detta forum så beskrivning kommer i så fall efter att jag undersökt om det finns något intresse för att köpa iden.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Bjorn; 2009-06-26, 19:25. Anledning: bifogad bild

Ingen som tror på iden? Den borde ju åtminstone spara lacken på betet. Dessutom borde ju beten av typen bulldogg samt curley sue (mjuka gummibeten) hålla betydligt längre.

Kommentera

Jag tror nog att dubbla ringar löser det mesta.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Jag tror nog att dubbla ringar löser det mesta.
        jag tror som du att dubbla ringar löser det mesta men kanske inte allt..
        Förmodligen så funkar den lösningen som Jens Bursell beskriver i Fiskejournalen mycket bättre än min egen ide. Hursomhelst ska jag försöka komma ut och testa min ide i praktiken i helgen.

Om jag varit i närheten av att tillverka så fina beten som en del kan här på forumet så skulle jag göra allt för att se till att de håller sig lika fina även efter drillning av fisk.

Kommentera

Vad är fördelen med dubbla ringar då? att krokarna hamnar längre bort ifrån betet eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av TIMPA Visa inlägg
            Vad är fördelen med dubbla ringar då? att krokarna hamnar längre bort ifrån betet eller?
            Det finns de som tror ( även jag ) att det är en fördel med ett något större avstånd mellan bete och krok. Det är en fördel för krokning då kroken är mer exponerad. Försvårar även för fisken att "bända" sig loss från betet pga ökad rörlighet mellan bete och krok.

Kommentera

Jag tycker det låter som en intressant idé! Om inte det försämrar mothugget det vill säga. Om linan mellan kroken och betet är något svagare än huvudlinan kommer man ju spara många drag vilket vid vissa fisken säkert kan betyda en hel del pengar! Jag skulle köpa det.
              Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Ursprungligen postat av theoneandonly Visa inlägg
                Om linan mellan kroken och betet är något svagare än huvudlinan kommer man ju spara många drag vilket vid vissa fisken säkert kan betyda en hel del pengar! Jag skulle köpa det.
                Intressant iakttagelse, har inte täkt på det. Det är kanske läge att vidareutveckla iden innan jag ens har hunnit testa den i praktiken.

Är det någon som vet vilken lindiameter på nylonlina som skulle funka mellan bete och trekrok om jag vill att den ska brista innan huvudlinan ( 0,40 flätlina )? Kan man lita på brottstyrkan som anges på linrullen så ska det väl inte vara några problem, men vet inte om det är så enkelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
                  jag läste en artikel i fiskejournalen av Jens Bursell om en lösning av problemet med att fisk bänder sig loss från betet.

Min fråga är om detta upplevs som ett stort problem?

Om så är fallet så har jag spånat lite på en något enklare lösning än den Jens beskrev i artikeln. Min lösning går ut på att jag konstruerat en slags utlösare som vid hugg frigör ca 10 cm vajer / lina mellan trekrok och bete. Det krävs minst 1,8 kg dragkraft för att frigöra linan, detta för att säkerställa att det första mothugget sätter krokarna ok. Det blir automatiskt ett andra mothugg en tiondels sekund senare när de 10 cm vajer / lina sträcks.

Konstruktionen tar ca 5 sekunder att montera på både skeddrag vobbler samt jerkbait

Om denna lösning verkar intressant fundera jag på att sälja iden till någon tillverkare. Den kommer dock bli ganska enkel att kopiera för de flesta på detta forum så beskrivning kommer i så fall efter att jag undersökt om det finns något intresse för att köpa iden.
                  Tafsen löper fritt i bakersta kroköglan, utlösaren sitter i främre kroköglan. Jag hoppas att detta visar lite tydligare hur jag tänkt.
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Bjorn; 2009-06-26, 19:54.

Kommentera

Kan du inte lägga in lite större bilder, jag ser inte riktigt funktionen (eller är det en medveten mörkning....).

Jens Bursell's lösning bygger ju också på att man kan använda lite mindre krokar, vilket i sin tur kräver mindre kraft vid mothugg.
                    Lite som ett metetackel med två trekrokar.

Jag tror stenhårt att Jens idé fungerar, men har svårt att se någon större marknad.
                    Den som är så intresserad att detta har betydelse kan nog också slänga ihop nåt liknande på egen hand.
                    Ska själv testa lite på några beten.....först ut en BJ i Ålandsfärgen som bakre öglan gått sönder på = perfekt försökskanin.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04