Bästa jerkspöt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa jerkspöt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa jerkspöt?

Hej!

Har fiskat med Buster Stiff i några år. Nu har jag nyligen köpt en ny rulle, en Daiwa Luna 300L och vill ha ett spö som matchar rullen kvalitétmässigt.
    Vill satsa på ett spö som är lite längre än Buster Stiff, runt 6,7".
    Behöver inte klara 200 g kastvikt, runt 130 g räcker.

Har funderat på Daiwa Luna spöt. Men har hört mycket positivt om Diamandbacks "The Wand". FigRig och Lamiglas ska ju också göra bra spön...

Någon som haft förmånen att testa några av dessa spön och kunnat jämföra? Slår Daiwas Lunaspö Diamondback The Wand t.ex.?

M.v.h. Peder
    Senast ändrad av PederE; 2009-06-13, 12:08.

har både ett figrig och ett the wand. båda grymt trevliga spön. har ingen koll på lunaspöt mer att jag har, precis som du, hört en massa bra. jag skulle köpa ett diamondback. lycka till!
    -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Intressant! Tack för ett bra svar!!

Kommentera

körde innan med ett diamondback som är ett mkt bra spö dock ngt grovt och tillyxat enligt mig. Därför bytte jag i våras till ett luna 6,10 och har inte ångrat mig. Ett spö som enligt mig är mkt snyggt och otroligt skönt. Dessutom till en mindre peng än diamondback spöt. Dock klarat luna spöt inte samma betesvikter som diamondback så skall man fiska mkt beten med vikt på +150g är diamondback spöt det tveklösa valet annars faller valet på luna.

Kommentera

Hej!

Kan rekomendera dessa: http://www.cwcab.com/rods-Pikerange.htm

Polaren har ett Contest 6'6" - 150 gram (2 delat) och är supernöjd!

Jag själv har ett Contact 6'8" - 180 gram (1 del) efter personlig rekomendation från

Trumman som förövrigt använder det själv hela tiden!

Ett superskönt spö!! Lätt, Starkt och Snyggt!!

Skitfiske!!

MVH Jerker

Kommentera

Smaken är väl som baken vad gäller spön och allt annat.
            Somliga föredrar kanske BFT stiff som är bland dom billigare (utan att vara dåligt) medans andra förespråkar "märkesspön" som fig rig m.fl.
            Bästat sättet att hitta sitt egna spö som passar just dig och ditt fiske är väl att testa olika, vilket i och för sig kan bli jävligt dyrt om man måste köpa dom själv. Finns möjlighet att låna av vänner osv så är väl det bästa alternativet!

mvh

Kommentera

lägger också ett gott ord för Contact 6'8", hade som du innan ett stiff men bytte i våras och är kalasnöjd.
              trevligt spö med fina kvaliteer..
              lycka till
              mete är manligthttp://predatorjossi.blogspot.com

Kommentera

Kan inte uttala mig om luna, men The Wand 6.9' e fantastiskt! otroligt skönt

Kommentera

När jag skulle köpa mig ett nytt spö så var jag och tittade och kände jag på Diamondback och st:Criox men fastnade för ett Lamiglas som jag tyckte kändes skönt men det är ju jag. Lamiglas kan kännas lite stor i klingan om man har små händer, om man har små händer så är nog St:Criox att föredra.
                  Så jag kör med ett Lamiglas och en Luna och är tvär nöjd.

Kommentera

Ett spö som får för lite uppmärksamhet är Daiwa Powermesh (2-6oz).
                    Ett av mina bästa köp, men det verkar tyvärr som priset börjar närma sig 2000kr !
                    Kostade runt 1500 när jag köpte det....
                    Grym känsla och och pallar en Curly Sue 9" om man tar det lite lugnt.

Har även ett Daiwa Luna 6'10", men skulle inte dänga tyngre än 100gr med det.
                    Skönt och snyggt, men inte på något sätt fantastiskt enligt min åsikt.

Använder Luna till Buster o.dyl. och Powermesh till Hellhound, Pig, Tails m.m.
                    men skulle egentligen klara mig med bara Powermesh'en om det inte vore för
                    att jag vill ha en rulle med 6,3:1 utväxling till Buster m.fl. och lägre (5,3:1) till tails m.m.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04