Vilken färg för vilket tillfälle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken färg för vilket tillfälle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken färg för vilket tillfälle?

Hur vet man vilken färg som är att föredra i olika väderlag och sjöar/hav mm. När jag köper drag känns det mest som att jag försöker införskaffa färgkombinationer som skiljer sig från varandra, men vilka färger är hetast egentligen och hur mycket har den betydelse?

Jag var tex. och fiskade öring en gång och fick inte ett skit tills jag bytte till en anna färg av ABU's droppen då drog jag upp 3 stycken på drygt 2 timmar.. -__-

Har försökt googla på det här men har haft svårt att hitta någon utförligare info över vad man ska köpa på sig förutom specifika drag. Kvittar om man har massa dra jue om man inte vet när man ska använda dem!!

Mvh/ Leonard

jag har för mig att det ska va ljusare färger då det år soligt o mörkare färger då de e mulet, men vet inte om detta stämmer. bara att testa allt

Kommentera

Efter vad jag begriper fungerar reflexerande/blänkande bra vid sol, då de har ljus att reflektera även några meter ner, medan flouroscerande (skrikiga) färger fungerar om vattnet är grumligt eller om det är molnigt.

Mörka färger fungerar när det är mörkt/mycket molnigt ute eftersom de syns mot den ljusare himlen. (Himlen är väl det som ger ljus på natten, får förmodas )

Rött och orangt syns inte så långt ner, i motsats till blått och grönt.
      Jo, djupgående göswobblar är ju ofta flouroscerande röda, men jag läste nån artikel där det spekulerades i att gösarna antagligen inte såg att de var röda, utan snarare hörde wobblern, ungefär.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 726 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S  
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04