Krånglande Amba JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krånglande Amba JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krånglande Amba JB

Tjenare !

Har varit ute och fiskat ett par dar, och har haft lite krångel med rullen ibland...

Det som händer är att när jag kastar ut ett bete, och ska börja veva, så får jag inte in någon lina, tumtangenten "hoppar" upp som den ska, men sen när jag börjar veva så står spolen still... Brukar dock fixa sig efter lite knep och knåp och det är inte varje kast det händer, utan det går i perioder hela tiden. Kan funka fint sen i 50 kast, sen kan det komma tillbaka i 10 kast osv... Har testat och smörjt rullen och då funkar det bra i kanske 1 månad, sen kommer det tillbaka igen.

Har inte så bra koll på rullar men det känns inte alls bra, kanske behöver rullen en riktig service ? Har väll haft den i snart 1 år.

Ni som har bra koll på rullar får gärna skriva vad ni tror är felet, och vad jag ska göra åt det ?

/ Christoffer

Hej!

Jag har samma problem på båda mina amba JB rullar. Vet fler som har det också.

Svårt och förklara i text hur jag gjorde för och fixa det skapligt. Nu ska det tilläggas att min rulle jag fiskar med funkar relativt bra.
    Kommer tyvärr inte hinna ta några bilder eller göra någon beskrivning den här veckan pga jobb och en fjällenresa inplanerad. MEn om jag hinner ska jag försöka fixa det nästa vecka.

Men i grund och botten handlar allt om slitna/alternativt saltlagringar på materialet som plastbrickan ska gå upp och ner på. Den fastnar lixom i ett läge dvs du kan inte veva in lina.

Eller så kanske någon annan har en riktigt bra lösning?
    Senast ändrad av karki; 2009-05-26, 10:54.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Polarn hade samma problem med en record 51a Dom fixade den den på mässan och jag har för mig att det var IAR lagret + att dom satte i en extra backspärr.Det är bara att lämna in dom för en JB ska hålla!!!
      Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
        Hej!

Jag har samma problem på båda mina amba JB rullar. Vet fler som har det också.

Svårt och förklara i text hur jag gjorde för och fixa det skapligt. Nu ska det tilläggas att min rulle jag fiskar med funkar relativt bra.
        Kommer tyvärr inte hinna ta några bilder eller göra någon beskrivning den här veckan pga jobb och en fjällenresa inplanerad. MEn om jag hinner ska jag försöka fixa det nästa vecka.

Men i grund och botten handlar allt om slitna/alternativt saltlagringar på materialet som plastbrickan ska gå upp och ner på. Den fastnar lixom i ett läge dvs du kan inte veva in lina.

Tack för svaret ! Det är lugnt, ta den tid du behöver. Den har väll blivit sliten på något sätt då, för det har bara hänt nu den senaste tiden, har fiskat ganska mycket med den också så.

Någon mer som har haft samma problem ? Behövs det byta ut någon speciell del i rullen ?

Kommentera

Ursprungligen postat av big catch Visa inlägg
          Polarn hade samma problem med en record 51a Dom fixade den den på mässan och jag har för mig att det var IAR lagret + att dom satte i en extra backspärr.Det är bara att lämna in dom för en JB ska hålla!!!

Okej !

Ja det bästa är väll kanske och lämna in rullen, känner att jag själv inte vill börja försöka fixa det om det kanske är lite klurigt, blir säkert bara värre.

Kommentera

Har upplevt samma problem, har fått för mig att felet sitter innuti vevgaveln... om man plockar isär den så sitter ju slirbromsen där mm. På andra halvan av vevgaveln sitter en svart plastdetalj, i den på vänster sida sitter en liten vit "plupp".. Se till att den rör sig obehindrat! gör dessutom rent från allt överflödigt fett, och lägg dit nytt! Man kan dessutom trycka till de fjädrarna som sitter på den svarta plastdetaljen lite, så blir det lite mer "snärt" i hela mekanismen!

Aja, blev nog lite rörigt, men ska med tåget strax!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Har upplevt samma problem, har fått för mig att felet sitter innuti vevgaveln... om man plockar isär den så sitter ju slirbromsen där mm. På andra halvan av vevgaveln sitter en svart plastdetalj, i den på vänster sida sitter en liten vit "plupp".. Se till att den rör sig obehindrat! gör dessutom rent från allt överflödigt fett, och lägg dit nytt! Man kan dessutom trycka till de fjädrarna som sitter på den svarta plastdetaljen lite, så blir det lite mer "snärt" i hela mekanismen!

Aja, blev nog lite rörigt, men ska med tåget strax!
              Tack för svaret !

Får kolla upp lite om jag kan se något, annars så lämnar jag in rullen så får dom sköta det.

Kommentera

Hej!
                Jag har också haft exakt samma problem och trots att jag inte är speciellt duktig på att meka med saker lyckades jag fixa det. Som grävlingen sa så sitter felet i vevgaveln. Det var samma sak för mig, den där plastbiten som hade hamnat fel. Så det var egentligen inte så svårt att fixa!

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundegard Visa inlägg
                  Hej!
                  Jag har också haft exakt samma problem och trots att jag inte är speciellt duktig på att meka med saker lyckades jag fixa det. Som grävlingen sa så sitter felet i vevgaveln. Det var samma sak för mig, den där plastbiten som hade hamnat fel. Så det var egentligen inte så svårt att fixa!

Lycka till!

Okej ! Nej det är inte så svårt isf, det håller jag med om. Sitter och meckar med rullen i köket nu så ska försöka se om det är samma fel för mig.

Tackar för alla svar grabbar !

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
                    Okej ! Nej det är inte så svårt isf, det håller jag med om. Sitter och meckar med rullen i köket nu så ska försöka se om det är samma fel för mig.

Tackar för alla svar grabbar !
                    Lämna in den annars, det ska gå på garantin. Jag har haft samma fel.

................................
                    Tomas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 712 visningar
                    0 gillar