BFT Titanium wire smäller av? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Titanium wire smäller av?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BFT Titanium wire smäller av?

Köpte BFT's titanium wire i 3 meters längd (50lbs) och gjorde mina egna 40cm tafsar enligt den eminenta guiden som finns här på Fiskesnack.
    Det har funkat utan problem, dock inte krokat nån fisk sen jag började använda dessa tafsar så vet ej hur dom står sig mot vassa gäddtänder.

Igår när jag var ute och jerkade så fick jag linresning och helt plötsligt blev det tvärstopp mitt i kastet. Min Buster Jerk Tånglake fick sig en flygtur som den aldrig kommer glömma och landade på en av öarna ute i sjön.
    När jag väl vevat in linan så satt till min förvåning tafsen kvar men den var avbruten ungefär där betelåsen borde ha suttit. Jag var hundra på att det skulle vara linan eller knuten som skulle vara den svaga länken men att tafsen skulle brista trodde jag absolut inte.

Är detta ett vanligt fenomen? Vad skall man använda istället? Så värst kul är det inte att kasta bort 150:- var gång man får linstopp och vad händer med tafsen om gammelgäddan hugger?
    Senast ändrad av Demeter; 2009-05-18, 09:43.

På en jerkutrustning har den svaga punkten flyttats från linan till tafsen och beteslåset.
    50lb titan tål enligt mig inte jerkfiske fullt ut !

Titanwire 75lb och staylok beteslås kommer lösa de flesta av dina problem.

Kommentera

Samma rekommendation här - gå upp till 60 eller 75 lb tafsmaterial. Jag kör 60 till lättare beten (30-75 gram cirka) och 75lb till tunga beten.
      Min blogg

Kommentera

Titanmaterielat är nog tyvärr den svaga längen i detta fall! Jag kör iaf med jerklina som har betydligt högre brottgräns än 50lb..

Har inte provat detta själv men testa att dra två varv genom öglan på beteslåset så kanske det håller bättre... VET DOCK EJ OM DET GÅR ATT GÖRA SÅ!

Annars får du väll köpa lite mer typ 75lb och använda 50lb till annat
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Nej dra inte två varv igenom då går det åt helsike!
          Samt att jag virar bara två varv på själva tafsen har fiskat med Titatium länge och faktiskt aldrig haft problem. Det fel många gör att de drar åt alldeles för hårt. Men om du går upp i storlek som de ovanstående skriver så kan du andas ut.

Kommentera

Jag har köpt mig BFT's titanium wire (75lbs) men jag fattar inte hur man ska knyta den alltså... helt omöjligt... eller ska man köra med "klämma"?

Kommentera

Har oxå testat att köra två varv genom beteslåsen men det går som sagt inte bra alls.

Ska testa vira två varv bara, kört med tre fram tills nu. Om inte annat får jag väl gå upp i size då, tyckte mig ha läst nångostans att det blev ett helvete att knyta med så tjocka tafsar men det kanske var från någon som förväntade sig att betesknuten skulle dras ihop helt.

Blir till att inhandla 75lbs tafsmaterial from nu då, vilket ju borde vara rätt logiskt eftersom linan tål mer än 50...

Kommentera

Ursprungligen postat av Korven Visa inlägg
                Jag har köpt mig BFT's titanium wire (75lbs) men jag fattar inte hur man ska knyta den alltså... helt omöjligt... eller ska man köra med "klämma"?
                Följ Grävlingens eminenta steg-för-steg artikel:

Tre varv med 75lb är lite overkill, två varv räcker.
                Blir lite mindre spill då också......
                Och räkna inte med att höra/känna knuten dras åt på samma sätt som man gör med BOA/BFT 40/60lb som stretchar vid åtdragning, men den kommer sitta ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
                  Följ Grävlingens eminenta steg-för-steg artikel:

Tre varv med 75lb är lite overkill, två varv räcker.
                  Blir lite mindre spill då också......
                  Och räkna inte med att höra/känna knuten dras åt på samma sätt som man gör med BOA/BFT 40/60lb som stretchar vid åtdragning, men den kommer sitta ändå.
                  Hehe, tack Spy

Inga problem att knyta, men med exempelvis 100lb så får man räkna med lite extra längd för att kunna knyta! går inte hålla på och finlira som man gör med 75lb för att spara material
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av BigDaddy Visa inlägg
                    Köpte BFT's titanium wire i 3 meters längd (50lbs) och gjorde mina egna 40cm tafsar enligt den eminenta guiden som finns här på Fiskesnack.
                    Det har funkat utan problem, dock inte krokat nån fisk sen jag började använda dessa tafsar så vet ej hur dom står sig mot vassa gäddtänder.

Igår när jag var ute och jerkade så fick jag linresning och helt plötsligt blev det tvärstopp mitt i kastet. Min Buster Jerk Tånglake fick sig en flygtur som den aldrig kommer glömma och landade på en av öarna ute i sjön.
                    När jag väl vevat in linan så satt till min förvåning tafsen kvar men den var avbruten ungefär där betelåsen borde ha suttit. Jag var hundra på att det skulle vara linan eller knuten som skulle vara den svaga länken men att tafsen skulle brista trodde jag absolut inte.

Är detta ett vanligt fenomen? Vad skall man använda istället? Så värst kul är det inte att kasta bort 150:- var gång man får linstopp och vad händer med tafsen om gammelgäddan hugger?
                    Hej Big Daddy; Tafsen bör vara betydligt starkare än linan. Därför föreslår jag följande:

24 av 34.. TILLVERKA DINA EGNA GÄDDTAFSAR. Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 712 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04