hi-lo,swim whizz,zalt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hi-lo,swim whizz,zalt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hi-lo,swim whizz,zalt

Hej jag undrar vad ni tycker om dem här vobblerna vilken ni tycker är bäst mm,själv föredrar jag hi-lo för den har en ställbar sked så man kan fiska av olika djup

Ursprungligen postat av huggormafett Visa inlägg
    Hej jag undrar vad ni tycker om dem här vobblerna vilken ni tycker är bäst mm,själv föredrar jag hi-lo för den har en ställbar sked så man kan fiska av olika djup
    Till spinnfiske är väll Zalt bäst förden är ju färdig rätt viktad .
    Swim Wizz 500 är ju bra men dock lite liten .

Hi-lo å flytande swim Wizz är ju bra till trollingfiske . Gillar inte flytande wobbler till spinnfiske . Iof går dom å vikta med orka det finns Zalt

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
      Till spinnfiske är väll Zalt bäst förden är ju färdig rätt viktad .
      Swim Wizz 500 är ju bra men dock lite liten .

Hi-lo å flytande swim Wizz är ju bra till trollingfiske . Gillar inte flytande wobbler till spinnfiske . Iof går dom å vikta med orka det finns Zalt

/Fredrik
      Hej Jerklimpan; Swim Whizz 500 är kanske lite liten för dig! För mig har den fungerat otroligt bra både vid Gäddfiske och Gösfiske sedan mitten av 1970-talet. Om du vill sätta viktgränsen vid 12 kilo har jag fått ganska många Gäddor över 12 kilo på Swim Whizz och även en hel del över 13 kilo plus några få över 14 kilo. Swim Whizz introducerades i USA 1957 av den professionelle Gädd- och Muskieguiden Homer LeBlanc.

Bara jag får mina diabilder översatta till digitala bilder för uppläggning på internet lovar jag dig att du ska få se bilder på många "Saidagäddor" och även några 15 kilo + gäddor fångade på Swim Whizz här i Sverige sedan mitten av 1970-talet.....
      Old Firehand

Kommentera

Köp upp dig på lite olika vobblers/jiggar...

Här kommer ett förslag:
        0-3 m: BJ, Hellhound, Westins Jerk lilla, Bulldawg shallow, Zalt flyt, 4-play, Freestyler. Double D
        3-5 m: Zalt sjunk, Jake 10", Westin 17 & 23 cm, , Bulldawg, Super Sandra 15 gr skalle, Tripple D
        5-7 m: Ernie 9", Grandma 9", Bomber (djupgående), Bulldawg, Super Sandra 22 gr skalle, Relax 6 & 9 "

Har du dessa så klarar du dig rätt långt både trolling å spinnmässigt ;-)
        Men visst - du kommer sakna många ändå - men kanske en bra "första femma"?

Skitfiske!

Hibba

Kommentera

Glömde att du behöver en Fatso 14

Fungerar både vid spinn å trolling!

/H

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Jerklimpan; Swim Whizz 500 är kanske lite liten för dig! För mig har den fungerat otroligt bra både vid Gäddfiske och Gösfiske sedan mitten av 1970-talet. Om du vill sätta viktgränsen vid 12 kilo har jag fått ganska många Gäddor över 12 kilo på Swim Whizz och även en hel del över 13 kilo plus några få över 14 kilo. Swim Whizz introducerades i USA 1957 av den professionelle Gädd- och Muskieguiden Homer LeBlanc.

Bara jag får mina diabilder översatta till digitala bilder för uppläggning på internet lovar jag dig att du ska få se bilder på många "Saidagäddor" och även några 15 kilo + gäddor fångade på Swim Whizz här i Sverige sedan mitten av 1970-talet.....
            Old Firehand
            www.trumman.com
            Ser ja fram imot . Sen man börja dänga Buster jerk 2004 så är alla wobbler under 75 gram små. Kanske det man har gjort fel eftersom den där över 12 inte har visat sig än. Har en rödsvart Swim wizz 500 som ja tom fått havsöring på å massa gäddor , men det är gamla modellen som hakar upp sig fårväll prova nya till i vår . /Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Old Firehand
              www.trumman.com

Off topic:
              Kanonkul OF Du har säkert många bilder att dela med Dig av.
              Vi är nog många som vill se hur gäddfisket var förr och hur snygg Du var med pollisar som hockeyklubbor
              //C
              http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                Ser ja fram imot . Sen man börja dänga Buster jerk 2004 så är alla wobbler under 75 gram små. Kanske det man har gjort fel eftersom den där över 12 inte har visat sig än. Har en rödsvart Swim wizz 500 som ja tom fått havsöring på å massa gäddor , men det är gamla modellen som hakar upp sig fårväll prova nya till i vår . /Fredrik

Hej Jerklimpan; Din långsamt sjunkande Swim Whizz 500 rödsvarta kan vara en Swim Whizz 538.

Tills jag fått någon nu i vinter eller till våren att lägga in mina diabilder på några DVD-skivor ( 9 pärmar med diabilder) kan du gå in på www.trumman.com och klicka på SWIM WHIZZ. Under rubriken och brödtexten hittar du Ronny Andén med en 15,15 kilos Gädda fångad på Swim Whizz 591 bredvid Lotta Lindh, Uppsala med en 16,57 kilos Gädda fångad på Swim Whizz 704. Nedanför ser du Magnus Holm med en 14,93 kilos Gädda fångad på Swim Whizz 564. Om du fortsätter nedanför bilderna på Swim Whizz wobblerfärgerna hittar du John Engström med en 8,6 kilos Gös fångad på Swim Whizz 658 och en bild på undertecknad med en 15,85 kilos Gädda fångad på Swim Whizz 764. Swim Whizz Nr 5 och Nr 6 är lika stora. Nr 5 är långsamt sjunkande och Nr 6 är flytande. Jag har själv en gång i tiden fått Homer LeBlanc att tillverka en långsamt sjunkande Swim Whizz-modell av Nr 6 och fått Best Tackle Mfg, Michigan att ändra antalet trekrokar från tre till två på Swim Whizz wobbler. Här i Sverige är det väl egentligen bara haspelfiskare som haft problem att kasta med wobbler som har tre krokar och som kan haka fast i varandra när wobblern snurrar i luften vid ett haspelkast. En spinnfiskare kastar wobblern rakare i luften och då brukar den äldsta Swim Whizzen med tre 3-krokar (från 1970-talet) mycket sällan haka upp sig i luften under kastet. Historia idag!
                Go for the Big Pikes!
                Old Firehand

Ps. Din 12+ Gädda är inte långt borta. I Mälaren finns det massor. Fiskar du med samma beten och på samma platser och med samma teknik som alla andra då kan det dröja. Föreställ dig hur en gammal Stor Gädda lever och söker föda, då kommer du allt närmare din 12+. Ds.
                Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-04, 22:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                  Off topic:
                  Kanonkul OF Du har säkert många bilder att dela med Dig av.
                  Vi är nog många som vill se hur gäddfisket var förr och hur snygg Du var med pollisar som hockeyklubbor
                  //C
                  Hej Cole; Det är inte bara bilder på Gäddor i diabildspärmarna. Det finns några laxar och öringar i pärmarna också plus ett antal egendesignade sportfiskebåtar från 1970- och 1980-talet utrustade med svängbara fiskestolar, ekolod och fotmanövrerade MINN KOTA fiskemotorer i fören. Det enda som tillkommit sedan dess är GPS-navigatorer (1992) och kartplottrar...
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Ps. Jag har rakat av mig både polisonger och den gråvita mustaschen...men annars är jag lika snabb, stark och uthållig som jag var 1955...(tror jag)...Ds.
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-04, 22:26.

Kommentera

Svar på frågan: Alla tre är riktigt bra wobblers. Zalt & Swim whizz behöver man inte säga så mycket om de vet de flesta att de håller världsklass.

Däremot Hi-lo kanske inte tar monster gäddorna men desstå fler 3 - 5 kg.
                    Personligen tycker jag det är ganska stor skillnad på Japan & Sverige tillverkade Hi-lo.
                    De äldre som tillverkades i Sverige rör sig bättre & mer.
                    Sen det där med ställbar sked... brukar ha skeden på mittersta läget & ett snäpp djupare eller grundare.
                    Om man ställer skeden ännu djupare eller grundare tycker jag Hi-lo tappar sin gång.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 701 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04