Vad kan man begära av handgjorda jerkbaits? (utbruten diskussion /mod) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan man begära av handgjorda jerkbaits? (utbruten diskussion /mod)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad kan man begära av handgjorda jerkbaits? (utbruten diskussion /mod)

Hej hej! Här är det mod (andreas9) som talar genom Botriks meddelande. Jag skriver detta för att läsare skall förstå att detta är en utbryten diskussion ur annonsörerna informerartråden. Tycker att det kan vara på sin plats att ta detta i en egen tråd, har någon åsikter om modereringen så ta detta i pm till mig mvh andreas

Inget ont om dina beten Kjelle. Jag älskar Cisco!

Men, vi har vägt flera olika exemplar på en brevvåg och det har diffat ganska många gram exemplaren emellan.

Vilken krok är det tänkt att man ska använda?
    Senast ändrad av Könberg; 2008-11-27, 16:44.

Ursprungligen postat av Botrik Visa inlägg
    Inget ont om dina beten Kjelle. Jag älskar Cisco!

Men, vi har vägt flera olika exemplar på en brevvåg och det har diffat ganska många gram exemplaren emellan.

Vilken krok är det tänkt att man ska använda?
    vore konstigt om det inte är skillnad i vikten på handgjorda beten,är många variabler typ trädensitet,trätjocklek,lackmängd osv,så visst kan det variera många gram på betena,dessutom så kan det hända att jag borrar ur lite olika,är ingen robot ju.Med 4/0 krok och en titantafs bör Ciscon vara slowsink annars är det en miss av mig och då ersätter jag betet direkt.
    Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
    Orson Welles

Kommentera

Ursprungligen postat av NIC
      Jag vill inte skriva ner riktigt bra beten, men jag måste instämma angående viktningen, jag har reklamerat mina senaste 5-6 stalkers pga att ALLA har flytit som korkar. Och det är rätt stor skillnad i vikt dessutom jämfört med äldre exemplar, du känner skillnaden bara genom att väga två st i händerna, dom nya har lixom ingen densitet. Lacken har även blivit tunnare.

Detta är synd då det annars är riktigt grymma beten, men så länge detta är fallet lär jag inte inhandla några nya. Vi pratar inte heller enstaka ex, senaste batcherna av beten där jag oftast handlar har lidit av samma syndrom, kanske finns det inte riktigt tid för samma kvalitetskontroll nu när det snudd på blivit masstillverkning?

Väldigt tråkigt om det är som du säger att dina inte funkat,konstigt att jag inte hört ett ord om det från inköpsstället.Borde ju vara massor av köpare som fått flytare inte bara du.Har ju gjort ett antal stalkers under åren och inte fått någon i retur som flöt.

Att du inte mailade mig direkt så hade jag löst det omedelbart,jag har inte ändrat någonting i tillverkningen av mina beten och någon massproduktion är det verkligen inte.Processen är den samma i stort sett,den enda ändring jag gjort är att jag grundar med två lager e-tex nu,det gjorde jag inte tidigare.Min policy är väldigt enkel är du inte nöjd så ersätter jag betet direkt.Så maila mig gärna så löser jag problemet direkt.
      Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
      Orson Welles

Kommentera

Om det är så viktigt att det går runt ser man väl till att alla beten man skickar iväg till butiker håller måttet? Det gäller att dra en gräns mellan kvalité och kvantitet. Nu säger jag inte att du, Kjelle, har valt att satsa på kvantitet. Förmodligen har det väl bara blivit fel några gånger.

Handgjorda beten är ett känsligt område. När de kostar så mycket som de gör så förväntar sig kunderna att man verkligen får det man betalar för. Dyker det upp defekta varor lite oftare än vad som kan ursäktas börjar kunderna tappa förtroendet.

Menar du birkan att jag har hakat på NIC? Jag skrev om defekta beten innan han yttrade sig i denna tråd. Bara för att du är äldre betyder inte det att du är kunnigare...

Kommentera

Men hallå, det är ju träbeten. Det är en omöjlighet att alla blir exakt lika. När man gör beten som är jävligt suspending kan alltid nått bli lätt flytande, oftast ingenting som inte går att fixa med krok och taffs.

NIC: I vilken butik har du reklamerat alla dom betena?

Kommentera

En möjlig tendens till konstruktiv kritik gentemot Kjelle?

Det finns ju en uppsjö "bra" krokar och tillika tafsmaterial, det är bara att anpassa sin "flytande" Stalker alt. Cisco till det, svårare än så är det inte.
            Man behöver inte köra Owner/Boa på allt, det finns bättre komplement!
            Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

www.kinnevikensfritid.se

Kommentera

Jag har haft problem med både beten och butiker men det måste finnas en normal gång i dessa
              ärenden. Internet är starkt i dessa fall - på både gott och ont !

Dessa människor som har detta (betessnideri)som passion/hobby/verksamhet eller butiker
              är väldigt känsliga för denna sortens av öppen kritik på ett forum.

Varför kan man inte ta detta med butiken eller den betessnidaren som det gäller (PM)
              Chansen är ganska stor att man blir väldigt bra bemött när man gör detta för att de
              vill naturligtvis kunna hjälpa till när man har fått en avart som inte är representativ
              för produkten. De kanske kan hjälpa personen ifråga med viktning, när det är så små
              marginaler som gäller .

Kommentera

Jag har nu tagit detta privat med Kjelle istället, jag kan hålla med om att det inte var helt snyggt att ta diskussionen här.

Men: Birkan det låter snarare som att du inte har en clue om vad du pratar om? Nej jag har ingen "fnurra på tråden" med Kjelle, har aldrig haft, och kommer förmodligen aldrig att ha oavsett av vad du tror att du har hört.

Ja jag har köpt beten som flyter, Kjelle ska dissekera två jag har kvar av dessa för att ta reda på orsaken. Vad du tror eller inte tror intresserar mig föga, jag har tagit upp saken återkommande gånger med återförsäljaren utan gensvar.

Jag kör owner 2/0 alt 1/0 och dubbla fjäderringar i kombination med 75 pounds toothproof wire. Varför köpa 5-6 stycken av en modell som inte går? Jadu för att de 10 första jag hade fiskade grymt bra och sjönk ungefär en halv till en fot i sekunden med samma konfig (2/0 + dubbla ringar). Vilket passade mig perfekt där jag fiskar, beten som flyter fiskar inte lika bra där.

Nej jag är inte ute efter att svärta ner någon på nåt sätt, tvärtom, däremot har jag till skillnad mot många andra här inga problem alls med att säga vad jag tycker om saker och ting. Detta oberoende av om det handlar om svenska betesbyggare, återförsäljare, amerikanska attitydbeten, guider or whatever.

Det verkar vara den allmäna uppfattningen bland sportfiskare, att man ska sitta snällt på kammarn och knipa käft, att man inte får kritisera/gnälla när man tycker att saker inte är vad dom borde?

Tack för mig

//Gnäll-NIC

Ursprungligen postat av birkan
                Jag har ett knippe Kjelle beten liggandes hemma. Visst att samma bete kan variera från exemplar till exemplar. Men inte så som du skriver NIC, att de flyter som korkar... Det har jag aldrig varit med om. Sen iofs vet jag inte vad du använder för krok och ringar?! Men uppenbarligen köper vi inte på samma ställe...

Kan ju inflika lite lätt att det är rätt oschysst det du skriver. Jag har svårt att tro att du fått 5-6 stalkers som flyter... Hade jag haft sådant problem med ett custombete jag köper, tar jag det direkt med tillverkaren, inte skriver jag massa dygna. Kjelle kan ha haft en dålig dag.
                Men i detta fallet upplever jag att du är ute efter att svärta ned hans rykte.
                - Sen en liten följdfråga!
                Varför köpa fem-sex stycken?
                Jag hade ju slutat köpa en modell som inte går, redan efter andra, kanske tredje försöket...
                Senast ändrad av NIC; 2008-11-23, 18:58.
                Besök www.sportfiskeonline.com för att läsa allt om Team Snipa och deras senaste bravader

Kommentera

Eftersom det hela spårade ur, tycker jag det är lika bra att radera alla taskiga inlägg jag gjort.
                  Det är Kjelles tråd, onödigt att vi ska sitta och kasta massa dygna.

Ber om ursäkt till den som tagit illa vid sig, står fast vid det jag skrev i ovan raderade inlägg.

MVH Johan
                  Senast ändrad av birkan; 2008-11-23, 19:10.
                  ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Uansett hvilkes bete man kjøper synes jeg at man faktisk bør vite hva man får.
                    Man bet opp i mot 300,- for et bete å da er det greit at det holder hva da lover.
                    Skal de være suspending, skal det inte flyta, er det flyt så skal det vel inte sjunka.

Hadde jag nogon gong blitt så flink at jeg kunne lage beten for salg ville jeg at kundene skal vite hva de får når de kjøper, å skylde på at handgjorda beten er svårt at få i samme vikt skal ikke gå ut over kunden. Her bør vel betesnekkeren eller butikken teste de ut før de legges ut for salg.

Hvis man kjøper seg 3-4 beten for pengar man har spart, så er det kjipt å oppleve at man selv må ta kvalitetskontrollen på betene.

Et eksempel : jag åker fra oslo til Blekinge for 4 dagers fiske, jag kjøper inn 5 nye beten som skal passe perfekt til fisket der nede, så opplever jeg at de ikke leverer/oppfører seg slik som beskrivelsen sier. Jo jag kan sende de tilbake å få nye, men hva f**** skal jag fiske med i Blekinge ??

En ting er sikkert jag ville inte leggge nye sparepenger på beten som jag er usikker på hvordan fungerer, spesielt når betesnekkaren selv sier at dette er umulig å ha bra koll på så lenge de er handgjorda.

Har selv opplevd å få flyt når detskulle være suspending/synk å det er jævlig kjipt når man står ute på sitt vatten for å fiske.

Nei har tror jeg det er ekstremt viktig at de som lager beten holder det de lover i for av betesberskrivelse, hvis ikke tror jeg gjennkjøpet blir lite å kundene tørr rett å slett ikke kjøpe, selv om man får ny.................
                    Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 532 visningar
                    0 gillar