projekt tungt skeddrag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

projekt tungt skeddrag.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
    Har nu, tack för tipset! Har du testat den? Någon återförsäljare i Sverige som har den?

mvh
    Kolla med www.fishmania.se dom är agent för Sebile i Sverige.
    Hittade en bild på nätet på en 9 pannors gädda ifrån USA tagen på Ondu skeddrag, har själv bara provat
    wobblerna som Sebile gör, helt OK, men ingen fisk på dom.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Har nu hunnit testat lite grann men kommer att justera lite på formen av betet innan jag är helt nöjd. Jag kommer att lägga upp lite bilder samt mer info om hur slutresultatet fungerar när jag är färdig. Hur sakta ska ett bete sjunka för att betraktas som suspending?

Kommentera

Jag föreställer mig att ett suspendingbete varken sjunker eller flyter utan tafs. Med tafs sjunker det kanske säg 3-10 cm/sekund. Nåt sånt?
        När drar vi?

Kommentera

Låter som en mkt bra ide med ett suspending skeddrag! Långsamt sjunkande "epoxy" beten har varit poppis på öring länge, men ingen har gjort ngt i gäddstorlek vad jag vet?
          Tror det är bäst med sjunkande bete, som man får hålla på sträckt lina, saka ta hem, för att det skall fladdra över tången..
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Hade en kompis som byggde en jättekustvobbler en gång. Typ 20cm lång och 3-4cm bred, lite rektangulär till formen. Simmade ganska likt en sandgrävling, väldigt stelt med små rörelser och sjönk väldigt sakta. Kastade extremt bra. Hade endast en krok bak.

Den fiskade grymmt bra hur som helst. Har länge funderat på att försöka göra en liknande "kustvobbler" till gädda igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
              Låter som en mkt bra ide med ett suspending skeddrag! Långsamt sjunkande "epoxy" beten har varit poppis på öring länge, men ingen har gjort ngt i gäddstorlek vad jag vet?
              Tror det är bäst med sjunkande bete, som man får hålla på sträckt lina, saka ta hem, för att det skall fladdra över tången..
              Provade att göra ett lite mindre skeddrag i plast, ca 15g. Det sjunker mycket långsamt. Vid extremt långsam inspinning med många spinnstopp på 2 ca sek sjönk aldrig betet mer än 20cm under ytan. Betet rörde sig mycket bra även vid detta låga tempo. Kan tänka mig att det kan vara effektivt vid öringfiske.
              Jag kommer dock att ta ett snack med tomten och se om han inte har talas om någon som kallar sig UT. Detta betet inte var riktigt överens med den utrustning som användes...

Lite besvärligare att få till formen på det större ännu så länge men det löser sig nog snart. Vikten på ca 50g bör inte vara något vara något problem som stör gången på betet. Vikten i vattnet är bara några gram mer än det lilla skeddraget jag testade.

Kommentera

Här kommer ett par bilder på de första prototyperna. Det lilla väger 15 g och det stora 50 g. Båda ligger plant vid spinnstopp och sjunker sakta, på 1.5 meters djup tog det ca 22 sek innan de nådde botten.

Jag kommer förmodligen att ändra något på utformningen av betena då jag inte är riktigt nöjd med gången i vattnet men tror ändå att jag är på rätt väg.

På den ena bilden är det med en 18 g toby och en buster för att få en uppfattning av storleken på skeddragen.

För att slippa tjafs om smygreklam så tillverkar jag och säljer ej de vasskyddade trekrokarna som som syns på betena längre.

Mvh Björn
                Bifogade filer

Kommentera

Läckert

Det verkar onekligen mycket lovande. Ser verkligen fram emot en färdig produkt.

Att de sjunker så långsamt är något jag tror mycket på. Fiskar själv ofta i en väldigt grund insjö med in och utlopp med havsvatten och där skulle ett sådant här bete verkligen komma till sin rätt.

//Tantor
                  [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Gjorde två stora skeddrag för ett tag sen. gjorde dom i 3mm aluminiumplåt och kupade det med kulhammare. Dom blev lite jobbiga att kasta så ja tyngde ner dem med lite bly, blev det perfekt. sjunker väldigt sakta, och vaggar fram och tillbaks när dom sjunker. Dom var runt 16cm ock vägde 70g. Har dock bara levererat snipor, men men.

Kommentera

Ursprungligen postat av Påsse Visa inlägg
                      Gjorde två stora skeddrag för ett tag sen. gjorde dom i 3mm aluminiumplåt och kupade det med kulhammare. Dom blev lite jobbiga att kasta så ja tyngde ner dem med lite bly, blev det perfekt. sjunker väldigt sakta, och vaggar fram och tillbaks när dom sjunker. Dom var runt 16cm ock vägde 70g. Har dock bara levererat snipor, men men.
                      Du har inga bilder på dessa beten? Ändrade sig gången på betena mycket efter viktning?

Kul att någon är inne på samma linje, är övertygad om att denna typ av beten kommer att leverera många och stora gäddor framöver....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 294 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13