projekt tungt skeddrag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

projekt tungt skeddrag.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• projekt tungt skeddrag.

Fick en ide om att bygga ett skeddrag med lite annorlunda egenskaper än vad som finns på marknaden. Prototypen har en design liknande Utö men är något större och tyngre. Vikt ca 53 gram, längd 16 cm, bredd 6 cm och tjocklek 4,5 mm .
    Materialet som använts är plast med en något lägre densitet än vatten. I kombination med vikten av lekande, ringar och krokar (2 st) så sjunker betet mycket sakta, nästan svävande.

Jag tror att detta kan vara effektivt vid fiske med ungefär samma teknik som vid fiske med jerkbait då silhuetten mot himlen vid spinn stopp är väldigt tydlig (skeddraget ligger helt plant).

Har ännu så länge bara testat i badkaret och eftersom badankan verkade lite kräsen vid val av byte så vet jag ännu inte hur detta fungerar i verkligheten..

Någon som testat något liknande?

Låter som en mycket bra ide!
    Jag ställer upp som testfiskare om du vill.
    Jag gillar inte jerk för jag är haspelfrälst, då funkar skeddrag och spinnare bättre.
    Om det verkar lovande kör vi igång och säljer över hela världen!
    En lite tyngre variant som går djupare/snabbare vore bra dessutom. Och en med bra vass-skydd.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
      Låter som en mycket bra ide!
      Jag ställer upp som testfiskare om du vill.
      Jag gillar inte jerk för jag är haspelfrälst, då funkar skeddrag och spinnare bättre.
      Om det verkar lovande kör vi igång och säljer över hela världen!
      En lite tyngre variant som går djupare/snabbare vore bra dessutom. Och en med bra vass-skydd.
      Jag har redan försökt att frälsa världen med mitt patent på det absolut bästa vasskyddet enligt mig själv men kommer att lägga ner denna verksamhet vid årsskiftet. Kommer även att avveckla mitt företag i samma veva. Detta projekt gör jag enbart för att det är kul att prova lite nya tankegångar och ideer som poppar upp.

Fast visst är tanken lite häftig, det står ju trots allt ett par formsprutnings verktyg i källaren som med lite arbete skulle kunna spotta fram ca 150 beten i timmen Givetvis kommer mina egna beten även i fortsättningen vara vasskyddade..
      Senast ändrad av Bjorn; 2008-11-15, 01:21.

Kommentera

Björn jag gillar dina grejjer, det är det väl såklart många som gör. Men det är kul att se kreativiteten och nytänket. Det låter som ett väldigt spännande projekt.
        När drar vi?

Kommentera

Ok.
          Jag vill köpa några, eller få i värsta fall.

Kommentera

Köper gärna ett par för att prova något nytt....
            Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
              Fick en ide om att bygga ett skeddrag med lite annorlunda egenskaper än vad som finns på marknaden. Prototypen har en design liknande Utö men är något större och tyngre. Vikt ca 53 gram, längd 16 cm, bredd 6 cm och tjocklek 4,5 mm .
              Materialet som använts är plast med en något lägre densitet än vatten. I kombination med vikten av lekande, ringar och krokar (2 st) så sjunker betet mycket sakta, nästan svävande.

Jag tror att detta kan vara effektivt vid fiske med ungefär samma teknik som vid fiske med jerkbait då silhuetten mot himlen vid spinn stopp är väldigt tydlig (skeddraget ligger helt plant).

Har ännu så länge bara testat i badkaret och eftersom badankan verkade lite kräsen vid val av byte så vet jag ännu inte hur detta fungerar i verkligheten..

Någon som testat något liknande?
              Kul idé. Jag har ofta tagit till trollingsked när annat inte funkat, och även om det faktiskt går att kasta dem riktigt hyfsat bara rulle och spö är i harmoni så är din idé betydligt bättre, bara betet "lever" och fladdrar lätt i minsta strömvirvel. Kör på bara och berätta hur det går!
              www.utreel.com

Kommentera

Hej gäddfantaster titta på en trollingsked som heter "Williams Whitefish" väger 40 gram ca 130-140 mm lång kan tänka mej den faller storgäddan i smaken direkt en klassiker som fångat de två största laxarna vid Landsort hittills.
                Nog ett hyfsat bra kastbete betydligt mer tyngd än en normal flutter.
                Tillverkas för trolling efter riktigt stor "lake trout" dvs Kanadaröding kan vara ett tips kanske
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

4,5 millimeters bredd kanske man kan få in nån mindre rasselkammare i? Det vore nåt (Eller inte, vem vet)
                  När drar vi?

Kommentera

Jag kommer förhoppningsvis komma ut och testa någon gång i veckan. Info om hur det går kommer. Jag tackar för erbjudandet om hjälp med testfiske men det kommer inte bli aktuellt. Jag ser ingen anledning till att försöka mig på någon tillverkning för försäljning. Det går säkert att tjäna pengar även på denna produkt men jag åker hellre ut och fiskar på min lediga tid...

Det finns många ruskigt duktiga betesbyggare på detta forum, är det ingen som är sugen på att testa bygga något liknande i trä?

Tackar för tipset om rassel kammare, ser ingen anledning till att det inte skulle funka.

Ha de / Björn

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S