Trög Ambassadeur 5001 TGC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trög Ambassadeur 5001 TGC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör själv med 2st TGC5001or till både jb och spinnfiske (vikter runt 100-400gr), och mina har hållt i cirka 4år nu, så jag får väl hålla med Wreckbender
    Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

www.kinnevikensfritid.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      Jag skulle vilja kolla på era rullar och hur ni hanterar dom, inte ska en amba skära ihop efter tre pass. Anklagar ingen men jag misstänker nåt..........
      Ha ha jo på sätt o vis kan jag förstå din reaktion men som mitt försvar kan jag säga att mina fiskepass har varit ganska milda. Då jag är nybörjare när det gäller jbfiske så har jag testat lite olika rycktekniker o eftersom det är lite kallare vatten så har det blivit mera milda jerks o ganska sakta invevning. Jag har fiskat vid 4 tillfällen, ca 2-3 timmar varje gång. Rullen har sen fått tillbringa vilan i rumstemperatur. Idag 4:e ggn då rullen började krångla så missade jag 2 gäddor för att direktkänslan försvann nästan totalt i o m den brutalt tröga invevningen.

Kommentera

Jag skulle vilja kolla på era rullar och hur ni hanterar dom, inte ska en amba skära ihop efter tre pass. Anklagar ingen men jag misstänker nåt..........
        Sant
        Fabrikör Stava rules...

Kommentera

jag har kört med min tgc i snart över ett år, jag har inte haft några problem alls

Kommentera

Köpte min TGC rulle ny i våras ihop med ett Berkley Lightning i ett ABU Jerk Kit, efter varje tur så spolas den av lätt i sötvatten då jag fiskar i bräckt kustvatten, både kast och slirbroms lossas och den förvaras inomhus mellan turerna.

Efter 2 turer a 4-5 tim så märkte jag att den kärvade lite i invevningen och under 3.e turen så blevv det ett irritationsmoment, som tur var hade jag ett Jerkspö till med mig med en 5600 CS Pro Rocket på som nu gör sin 5.e säsong helt oklandeligt och den har ändå fått klart sämre skötsel än TGC.n.

Har ett antal Amb rullar som jag använt i flertal år som fått samma servicegrad, alltså en sötvattensavspolning om inte efter varje tur så iaf med några turers mellanrum och en demontering för smörjning 1-2 gånger per år och de funkar kanon allihopa, så TGC.n är den enda som krånglat.

Om inte den servicenivån räcker så är det illa tycker jag!

Kommentera

Tag isär rullens vevparti, varenda pinal skall ur, och gör alla delar rena. Tag även ur spolaxellagren och bada dem i aceton eller kemiskt ren bensin. Lätta på locket under linspridaren så knivbulten faller ut och tag isär linspridaren och gör den ren med en gammal tandborste.

När allt är rent (använd gärna citydiesel för att få bort gamla synder), smörj sedan upp den med riktiga smörjmedel så är problemet med största sannolikhet ur världen.
              www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Pontus Sj Visa inlägg
                Du kanske har råkat ställa kastbromsen hårt? Då blir det trögt att veva..

Första gångerna jag fiskade med multirulle (5501 C3) drog jag åt kastbromsen FÖR hårt och rullen gick väldigt trögt, så kolla verkligen upp detta !!
                Har du problem med kasten så aktivera fler(alla) vikter istället (om du har 6-pinnars kastbroms)

En annan sak som hänt en polare, var att en av bromsvikterna (6-pinnars kastbroms)
                blivit deformerad och kommit i kläm vid montering av gaveln och rullen gick då skittrögt.

UT's förslag är naurligtvis bra men hjälper ju inte om det beror på något av ovanstående,
                så kolla verkligen att inget är paj eller sitter i kläm !
                Tycker det låter konstigt att den går trögt pga smuts eller bräckt vatten efter bara några turer !?

Kommentera

Jag har Ambassadeurrullen öppet liggande alltså utan kartong eller fodral i samma rum som en värmepump blåser in varm luft, kan det va så att min rulle har blivit uttorkad pga luften (kanske för torr luft).

Kommentera

Någon som vet vilka delar som sitter i en Amb 5001 TGC, tex finns det rostfria huvuddrev, spoldriv osv i den eller är det bara JB som har sånt?

Kommentera

Har åxå en TGC som jag använt sedan i våras fungerar alldeles utmärkt.
                      Fiskar i bräcktvatten men sköljer av den i sötvatten efter varje tur och efter kanske varannan eller var tredje tur får den lite extra kärlek med isärtagning och lite olja.. Har fungerat kanon för mig!!!
                      Fånga & Fota & Släpp i.........

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 743 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S